کد خبر: ۲۵۲۸۳۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۲۳ 28 June 2016
به گزارش تابناک یزد، طی 3ماه نخست امسال، میزان سرقت نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش 13درصدی نشان می‌دهد؛ ‌آماری که مسئولان انتظامی کشور معتقدند؛ با رعایت احتیاط از سوی شهروندان باز هم کمتر خواهد شد.
یزد یکی از استان‌هایی است که برند امن بودن را سال‌هاست که از آن خود دارد؛ امنیتی که یکی از اساسی‌ترین نیازهای بشر در هر دوره و زمان بوده است. با توجه به وجود امنیت بالای استان و نیز اذعان داشتن شهروندان به این مساله طی سال‌های متمادی، مردم آنچنان که باید در حفظ اموال شخصی خود، دقت به خرج نداده و در این زمینه سهل‌انگاری کرده‌اند؛ این مساله خود باعث فراهم‌شدن زمینه مناسب برای فرصت طلبان و سارقین است که میزان سرقت در استان را افزایش و استان امن یزد را تحت الشعاع قرار می‌دهد.
رئیس پلیس پیشگیری استان در گفت و گو با همشهری، تاکید کرد: یزد همچنان به عنوان امن‌ترین استان کشور مطرح است.
سرهنگ «حسن سلطانی» افزود: با توجه به ارتباطاتی که با مسئولان ناجا و محافظان امنیت دیگر استان‌ها داریم، در مباحثه با این افراد و رصد مسائل به وجود آمده در می‌یابیم که آمار جرم‌هایی که در یزد اتفاق می‌افتد فاصله قابل توجهی با دیگر استان‌ها دارد؛ به نوعی که یکسری از اتفاقاتی که در دیگر استان‌ها رخ می‌دهد در استان ما اتفاق نیفتاده است.
وی با اشاره به سه جرم اول استان گفت: در حال حاضر رتبه اول جرائم استان به سرقت تعلق دارد؛ مواد مخدر نیز دارای رتبه دوم بوده و تصادفات در جایگاه سوم جرائم استانی قرار دارند.

سرقت موجب ایجاد ناامنی در مردم می‌شود
رئیس پلیس پیشگیری استان با اشاره به این‌که سرقت در مردم ایجاد ناامنی می‌کند، گفت: بر همین اساس نیروی انتظامی استان بیشتر تمرکز خود را بر این موضوع گذاشته است و در این حوزه فعالیت بیشتری دارد. وی با تاکید بر این‌که اولویت در حوزه جرائم، مهار سرقت است، گفت: با توجه به این مساله، در نظر داریم تا با انجام اقدامات و بررسی‌ها و برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته، سرقت در استان به حداقل برسد.
سرهنگ سلطانی وضعیت استان را به لحاظ جرائمی که رخ می‌دهد، مناسب ارزیابی و اظهار کرد: در مورد سرقت، وضعیت بهتری نسبت به دیگر جرم‌ها داریم.
وی در ادامه این گفت و گو به کاهش 13‌درصدی سرقت در 3‌ماه نخست امسال نسبت به مدت مشابه سال گذشته اشاره کرد و گفت: لازم به ذکر است که این میزان در فروردین سال جاری کاهش 17‌درصدی سرقت در استان را نشان می‌داده که این مساله به لحاظ توجه ویژه نیروی انتظامی و مسئولان مربوطه به بحث سرقت در ایام نوروز و مضاعف شدن نیرو‎ها در این زمینه بوده است.
این مسئول انتظامی با اشاره به این‌که در استان به طور تقریبی، جرائم خشن نداشته‌ایم، ابراز کرد: سرقت‌های استان به 4 دسته سرقت موتوسیکلت، سرقت اماکن خصوصی، سرقت داخل خودرو و نیز سرقت منزل تقسیم بندی می‌شوند که بیشترین آمار سرقت‌ها در این 4‌دسته قرار گرفته‌اند.
وی با بیان این‌که در حوزه پیشگیری از سرقت موتوسیکلت، نتایج خوبی حاصل شده است، گفت: شهرستان یزد در این زمینه با کاهش 29‌درصدی سرقت روبه‌رو بوده و در کل استان، کاهش 23‌درصدی سرقت موتوسیکت را داشته‌ایم.
سرهنگ سلطانی به بحث سرقت در اماکن عمومی که رتبه دوم سرقت‌های استان را از آن خود کرده است، اشاره و تصریح کرد: در این زمینه تا یک ماه گذشته کاهش 30 درصدی داشته‌ایم که پس از آن این میزان تاکنون به 13‌درصد کاهش یافته است که این مساله نشان از بی احتیاط‌تر شدن و سهل‌انگاری شهروندان دارد.
وی در ادامه توجه بیشتر مردم به حفظ اموال خود را خواستار شد و پیشنهاد کرد: شهرداری همانطور که در ابتدای صدور پروانه ساخت، اقدام به اخذ تعهد در حوزه بیمه‌ای کارگران می‌کند، باید در خصوص حفظ اموال از سوی شهروندان در حوزه ساخت و ساز نیز از مالک تعهد بگیرد.
سرهنگ سلطانی افزود: این مساله باعث شده تا مالکین به هنگام ساخت و ساز، اموال و مصالح خود را به حال خود رها نکنند و با حفظ و توجه بیشتر به این موارد، متضرر نشوند، امنیت شهر را بر هم نزنند و در پی آن آمار سرقت در حوزه اماکن عمومی کاهش یابد. وی با اشاره به این مطلب تاکید کرد: لازم به تاکید است که پلیس همچنان به عنوان لیدر حضور داشته و خود را کنار نمی‌کشد، اما گرفتن چنین تعهداتی از مالکین که زمینه را برای سرقت و تعرض به اموال شخصی فراهم می‌کنند، آنها را نسبت به این مساله، مسئول‌تر کرده تا به حفظ اموال خود توجه بیشتری نشان دهند.
رئیس پلیس پیشگیری استان ادامه داد: در برخی از کشورها، قانون در پاره‌ای از اوقات، درصدی از جرم ارتکابی از سوی سارقین را به مالکینی که مورد تعرض قرار گرفته‌اند نسبت می‌دهد؛ چرا که سهل‌انگاری در امور و محافظت از اموال شخصی خود بسترساز ارتکاب جرم و سرقت است. وی در ادامه به سومین رتبه‌دار سرقت اشاره و بیان کرد: سرقت داخل خودرو نیز از جمله سرقت‌هایی است که تقریبا به صورت مستقیم با بی احتیاطی و سهل‌انگاری مردم در ارتباط است. سرهنگ سلطانی تاکید کرد: توجه مردم به محافظت از اموال خود می‌تواند به میزان قابل‌توجهی در بحث پیشگیری یاری‌گر پلیس باشد.

افزایش 10 درصدی کیف قاپی در استان
رئیس پلیس پیشگیری استان در ادامه گفت و گو با همشهری خبر داد: متاسفانه استان یزد با افزایش حدود 10 درصدی کیف قاپی مواجه بوده است. وی افزود: این مساله توجه هر چه بیشتر مردم به حفظ اموال خود را می‌طلبد.
سرهنگ سلطانی در ادامه به کاهش سرقت‌های خرد در استان اشاره کرد و گفت: در آمار مقایسه‌ای 3‌ماه اول سال جاری در مقایسه با مدت مشابه سال قبل 7‌درصد کاهش در سرقت‌های خرد از جمله جیب بری، پلاک خودرو و... داشته‌ایم. وی ادامه داد: این در حالی است که استان در زمینه سرقت‌های کلان همچون منزل، بانک و... با کاهش 19‌درصدی روبه‌رو بوده است.

افزایش کشف 120‌درصدی مشروبات الکلی و 50‌درصدی قاچاق سوخت
رئیس پلیس پیشگیری استان در ادامه گفت: در حوزه دستگیری، جلسات متعددی برای اجرای طرح‌های ارتقای امنیت اجتماعی برگزار می‌شود که تمرکز پلیس بر این مساله، افزایش دستگیری‌ در استان را در بر داشته است. وی افزایش 120‌درصدی دستگیری در حوزه مشروبات الکلی در استان، 50 درصدی دستگیری در زمینه قاچاق سوخت، 6درصدی دستگیری در بخش اقلام ضد فرهنگی و یک درصدی دستگیری در حوزه مواد مخدر را از دستگیری‌های افزایش‌یافته در استان خواند. وی در بخش دیگری از این گفت و گو با بیان این‌که با وجود ماهواره دیگر نیازی به دشمن در خانه نیست تصریح کرد: استفاده ناصحیح از فضای مجازی و ماهواره، حرمت مسائل امنیتی و اخلاقی را شکسته و راه را برای ورود جرائم به زندگی اشخاص هموارتر کرده است. این مسئول پیشگیری با اشاره به مورد هدف قرار داده شدن اعتقادات مذهبی افراد در فضای مجازی گفت: اعتقادات مذهبی باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد تا به عنوان عامل بازدارنده ارتکاب به جرائم متعدد، نقش آفرینی کند.

   توصیه‌های پلیس برای امنیت بیشتر
رئیس پلیس پیشگیری استان در قالب توصیه‌هایی به شهروندان بر توجه بیشتر افراد به حفظ اموال شخصی و به ویژه وسایل با ارزش خود تاکید کرد و گفت: شهروندان در انجام امور روزمره محتاط تر عمل کنند؛ به عنوان مثال هنگام ترک خودرو ولو به میزان یکی دو دقیقه، از گذاشتن یا نگهداری تلفن همراه، وجه نقد، اموال با ارزش و اسناد و مدارک روی صندلی خودرو یا بالای داشبورد خودداری کنند. سرهنگ «حسن سلطانی» افزود: همچنین هنگام ترک خودرو شیشه‌ها را بسته و در خودرو را قفل کنند. سرهنگ سلطانی از شهروندان خواست هرگونه ناپدیدشدن وسایل خود را به حساب سرقت نگذارند و تا زمانی که از سرقت وسیله گم شده خود مطمئن نشده‌اند پلیس را درگیر نکنند؛ چرا که با مواردی مواجه بوده‌ایم که فردی فراموش کرده وسیله‌اش را کجا گذاشته و بلافاصله به سرقت نسبت می‌دهد و پس از درگیر شدن پلیس با این ماجرا، مشخص شده به علت فراموشی فرد و این‌که نمیدانسته وسیله‌اش را کجا گذاشته است و حال پیدا شده، انگ سرقت به آن زده است. وی همچنین توصیه کرد: تا حد ممکن خودرو خود را در پارکینگ منازل خود قرار دهند و در صورتی که این امکان وجود ندارد، تمهیدات لازم برای محافظت از خودرو خود را در نظر بگیرند و نیز خودرو خود را مجهز به دزدگیر کنند.
الهه اسلامی/همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار