کد خبر: ۲۵۲۸۴۵
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۰ 28 June 2016
به گزارش تابناک یزد، رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر یزد از افزایش 15‌درصدی آب‌بها و نرخ انشعاب آب به صورت میانگین خبر داد و افزود: مشترکان کم‌مصرف از پرداخت آب‌بها معاف می‌شوند. بررسی پیشنهاد شرکت آب و فاضلاب شهری استان مبنی بر اعمال تبصره‌3 ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری از سرفصل‌های مهم کمیسیون برنامه و بودجه و سپس صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد بود. شرکت آب و فاضلاب شهری استان پیشنهاداتی برای اعمال افزایش نرخ آب‌بها و هزینه انشعاب بر اساس سرانه مصرف و مشخصات ملک مشترکان به شورای شهر مطرح کرد.
یکی از راهکارهای پیش‌بینی شده در قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری، اعمال تبصره 3 ماده واحده‌ است که بر اساس آن مجلس شورای اسلامی به شوراهای شهر اجازه داده است با توجه به شرایط آب و هوایی، منابع آبی و نیازهای هر شهر، مبلغی را به عنوان آب‌بها و حق انشعاب مصوب کنند.
این تبصره قانونی از 2 سال پیش در شهر یزد مصوب شده اما تاکنون تغییر نکرده است. از این رو با توجه به بحران آب و لزوم فرهنگسازی برای مدیریت مصرف و جلوگیری از هدر رفت آب، افزایش آن در سال جاری مورد تاکید شرکت آب و فاضلاب شهری استان و همچنین اعضای شورای اسلامی شهر یزد واقع شد. مسئولان شرکت آب و فاضلاب شهری استان پیشنهاد افزایش ماده واحده تبصره‌3 را با طرح افزایش صفر تا 50‌درصدی آب‌بها و هزینه انشعاب برای مشترکان متفاوت استان به شورای اسلامی شهر یزد ارائه کردند و این پیشنهاد با افزایش متوسط 15‌درصدی مصوب شد. اعضای شورای اسلامی شهر یزد با تاکید بر هزینه این درآمد برای بازسازی شبکه آب شرب و برای آبرسانی به سایر شهرهای استان با این پیشنهاد موافقت کردند.

افزایش آب‌بها برای مدیریت مصرف
رئیس کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر یزد از افزایش آب‌بها و هزینه انشعاب آب برای شهروندان یزد خبر داد و افزود: با تصویب افزایش متوسط 15 درصدی تبصره 3 ماده واحده قانون، فرصت برای ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری در استان فراهم می‌شود. «وحیدرضا خباززاده» ادامه داد: پیشنهاد افزایش نرخ آب‌بها و هزینه انشعاب آب با توجه به ضرورت مدیریت مصرف آب در شرایط بحران آب در استان در کمیسیون برنامه و بودجه و سپس صحن علنی شورای اسلامی شهر یزد با دقت بررسی شد. وی افزود: درآمد تبصره 3 با نظارت شورای شهر برای توسعه زیرساخت‌های آب و فاضلاب استان هزینه خواهد شد چرا که زیرساخت‌های شبکه آب شرب استان بسیار فرسوده است. این عضو شورای اسلامی شهر یزد از تصویب این مصوبه برای رفاه حال شهروندان خبر داد و اظهار کرد: اعضای شورای اسلامی شهر یزد با بازدید از شهر مشهد و آشنایی با اعمال این تبصره در این شهر و سپس برگزاری جلسات تخصصی در شهر یزد، به این تصمیم رسیدند. وی گفت: بر اساس این مصوبه مشترکان کم‌مصرف با سرانه مصرف 5 مترمکعب در ماه از پرداخت افزایش نرخ آب‌بها معاف خواهند شد. خباززاده بر ضرورت همراهی شهروندان در پرداخت آب‌بها برای تخصیص درآمد آن به توسعه و بهبود زیرساخت‌ها تاکید کرد.

اعمال مصوبه در 3 ماه پایانی سال
مدیر عامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان هم افزایش آب‌بها و هزینه انشعاب آب در شورای اسلامی شهر یزد را تایید کرد و افزود: این شرکت مجاز است در اجرای تبصره‌3 ماده واحده قانون ایجاد تسهیلات برای توسعه طرح‌های فاضلاب و بازسازی شبکه‌های آب شهری از سال‌95 مبالغی را در قالب مشارکت مردم از مشترکان و متقاضیان انشعاب جدید در 3 بخش دریافت کند. «علی اسلامی» ادامه داد: این مصوبه با رعایت حال مشترکان کم مصرف و فرهنگسازی برای مدیریت مصرف در شورای شهر یزد به تصویب رسید و بیشترین میزان افزایش آب‌بها برای مشترکانی است که سرانه مصرف ماهانه آنها بیشتر از 20 مترمکعب است. وی ادامه داد: حق انشعاب آب نیز برای مشترکان مختلف بر اساس متراژ عرصه و عیان افزایش یافت. به این ترتیب واحدهای باعرصه و عیان کم حداقل افزایش و واحدهای بزرگ‌تر و مجتمع‌های آپارتمانی با افزایش هزینه انشعاب مواجه خواهند شد. این مسئول گفت: این افزایش بر‌اساس مصوبه شورای اسلامی شهر یزد از 3‌ماهه پایانی سال جاری اجرایی خواهد شد و یزد جزو آخرین استان‌هایی است که به اعمال این تبصره اقدام کرده است. اسلامی بیان کرد: درآمد ناشی از ماده واحده تبصره 3 برای ایجاد زیرساخت‌های آبرسانی از جمله ایجاد مخزن، چاه، شبکه توزیع و خطوط انتقال با نظارت شورای اسلامی شهر هزینه خواهد شد.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار