کد خبر: ۲۵۲۸۴۷
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۱ 28 June 2016
زباله‌های پلاستیکی از جمله زباله‌هایی هستند که در برابر تجزیه شدن در محیط زیست، هزاران سال مقاومت می‌کنند! مقاومتی که امروزه باعث شده تا انسان‌ها به لحاظ محیط زیستی احساس خطر کنند. ورود کیسه‌های پلاستیکی به زندگی امروزی با هدف رعایت بهداشت و جلوگیری از سرایت آلودگی‌ها بوده است اما غافل از این‌که این خدمت پلاستیک به بشر چندان هم صادقانه نبوده است؛ چراکه بسیاری از خطرات بهداشتی از طریق مجاورت مواد پلاستیكی با حرارت غذا، در غذا و محیط آزاد می‌شود كه بهداشت را به خطر می‌اندازد و تهدیدی بر سلامت افراد محسوب می‌شود.
آگاهی بسیاری از انسان‌ها به ویژه فعالان محیط زیست و کارشناسان مربوطه از خطرات ناشی از حضور جدی پلاستیک در زندگی روزمره مردم، آنها را بر آن داشت تا جایگزینی مناسب برای این چالش محیط زیستی بیابند. بر همین اساس کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی به عنوان جایگزین‌های مناسبی مطرح شدند. البته بحث تولید پاکت‌های کاغذی با چالش دیگری هم روبه‌رو بود و آن این‌که بر حسب تولید این مورد جایگزینی، درختان زیادی قطع خواهد شد، اما به نسبت جدی بودن خطری كه پلاستیك‌ها برای محیط زیست دارند، استفاده از آنها راهكار منطقی‌تری محسوب می‌شود.
بر همین اساس و با توجه به حمایت از محیط زیست، یکی از داروخانه‌های یزد با کیسه‌های پلاستیکی خداحافظی کرده و حدود یک ماه است که برای داشتن زمینی پاک تلاش می‌کند. این داروخانه در اقدامی، کیسه‌های پارچه‌ای و کاغذی را جایگزین کیسه‌های پلاستیکی کرده است و داروها و اقلام خود را در این کیسه‌ها که به محیط‌زیست نیز آسیبی نمی‌رساند، به مردم ارائه می‌دهد.

استفاده یک داروخانه از کیسه‌های کاغذی و پارچه‌ای
مدیر داخلی این داروخانه در گفت و گو با همشهری در خصوص طرح جایگزینی کیسه‌های کاغذی و پارچه‌ای به جای کیسه‌های پلاستیکی تصریح کرد: یک ماه از اجرای این طرح در داروخانه ما گذشته است و مردم نیز استقبال خوبی از این طرح داشته‌اند.
«ابوالفضل آخوندی» در این باره افزود: با توجه به این‌که مردم از درک و شعور اجتماعی بالایی برخوردار هستند، هم حضوری و هم تلفنی از اجرای این طرح، تشکر و قدردانی کردند و آن را اقدامی بسیار خوب دانستند.
وی در خصوص چگونگی به اجرا رسیدن این ایده گفت: در شبکه‌های اجتماعی مسائل محیط‌زیستی به شکل‌های مختلفی مطرح می‌شود اما موضوعی که ما را ترغیب کرد تا چنین طرحی را به مرحله اجرا برسانیم، خبر مرگ یک لاک پشت در اثر خوردن پلاستیک بود که در شبکه‌های اجتماعی پخش شد.
آخوندی افزود: با توجه به این‌که پلاستیک از موادی است که تجزیه نمی‌شود و هزاران سال طول می‌کشد که به محیط زیست برگردد، به این نتیجه رسیدیم که اگرچه هزینه‌ ما تا حدودی افزایش می‌یابد اما در حمایت از محیط زیست، طرح جایگزینی کیسه‌های کاغذی و پارچه‌ای را به جای کیسه‌های پلاستیکی اجرا کردیم.  وی با تاکید بر این‌که برای اولین بار این طرح در داروخانه‌های کشور اجرا شده است، گفت: شهرداری یزد نیز پس از مطرح شدن این طرح و قبل از اجرای آن به نوعی در قالب نصب بنر اقدام به تبلیغ و اطلاع رسانی به شهروندان در زمینه معایب کیسه‌های پلاستیکی و دعوت از آنها برای استفاده از کیسه‌های پارچه‌ای به هنگام خرید کرده است. این مسئول داروخانه ادامه داد: در این داروخانه، کیسه‌های کاغذی برای داروها و کیسه‌های پارچه‌ای برای برخی از اقلام دیگر مورد استفاده قرار می‌گیرد. وی در خصوص مزایای این طرح گفت: اجرای چنین طرح‌هایی می‌تواند یاریگر داشتن محیط زیستی سالم در کشور باشد. به گفته آخوندی، شهروندان می‌توانند علاوه بر استفاده از کیسه‌های دوستدار محیط زیست، در مکان‌های دیگر نیز از آنها برای خریدهایشان استفاده کنند. به این ترتیب در جاهای دیگر نیز به این نوع زباله ماندگار، نه بگویند.
وی در خصوص افزایش هزینه جایگزین پاکت‌های کاغذی و پارچه‌ای با کیسه‌های پلاستیکی گفت: به میزان 15 تا 20 درصد افزایش هزینه داشتیم اما وقتی خطرات ناشی از کیسه‌های پلاستیکی را دیده‌ایم، متوجه شدیم که این مسأله در مجموع می‌تواند مقرون به صرفه باشدچرا که این افزایش هزینه می‌تواند زمینی پاک و محیط زیستی سالم و بهداشتی را به ما هدیه دهد. وی در ادامه این گفت و گو تاکید کرد: البته داروخانه به هیچ عنوان از شهروندان وجه اضافه دریافت نمی‌‌کند و این طرح به صورت رایگان برای شهروندان اجرا شده است.
آخوندی با تاکید بر این‌که یک داروخانه نمی‌تواند به تنهایی برای سالم ماندن محیط زیست گامی بردارد، گفت: گسترش چنین طرح هایی، عزمی ملی می‌خواهد.
وی در ادامه ابراز امیدواری کرد تا با تلاش و همتی همگانی، اولین کشوری باشیم که با پلاستیک خداحافظی کنیم. مدیر داخلی این داروخانه دوستدار محیط زیست از مسئولان خواست تا با حمایت از اجرای چنین طرح‌هایی کشور را به داشتن محیط زیستی سالم نزدیک‌تر کنند.

استفاده از  پاکت‌های کاغذی؛ اقدامی  ارزشمند
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان نیز در گفت و گو با همشهری اقدام این داروخانه یزد را به لحاظ حمایت از محیط زیست، بسیار خوب ارزیابی و تصریح کرد: فارغ از تاثیرگذاری این اقدام در طبیعت و محیط زیست، این حرکت به صورت نمادین بسیار ارزشمند است.
«حسن اکبری» افزود: این اقدام برای ایجاد کردن سوال در ذهن شهروندان در خصوص راهکارهای محافظت از محیط زیست و همچنین فرهنگسازی‌ ، قابل تقدیر است.
وی با تاکید بر این‌که قطعا یک داروخانه نمی‌تواند به‌تنهایی چندان تاثیرگذار باشد، گفت: برای نهادینه شدن حرکت‌های دوستدار طبیعت، داروخانه‌های دیگر استان، صنوف دیگر، رسانه‌ها و محیط زیست می‌توانند فعالانه وارد عمل شوند.اکبری به دیگر صنوف همچون سوپر مارکت‌ها توصیه کرد که در حمایت از محیط زیست، مصرف کیسه‌های پلاستیکی خود را کاهش دهند چرا که کم کردن استفاده از زباله‌های ماندگار می‌تواند اولین گام در زمینه داشتن محیط زیستی سالم باشد.

 حمایت محیط زیست از طرح‌های نمادین
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان با تاکید بر ارج نهادن به حرکات نمادین دوستدار طبیعت گفت: با توجه به این‌که مدت کوتاهی است از اجرای این طرح گذشته و به تازگی متوجه اجرای آن شده‌ام، قرار است آن را در جلسه شورای معاونین اداره کل، مطرح کنم تا از این حرکت مثبت، تقدیر شود تا هم متولیان این طرح، برای ادامه انگیزه داشته باشند و هم سایرین برای رو آوردن به طرح‌های دوستدار طبیعت تشویق شوند. «حسن اکبری» ادامه داد: البته انتظارها از این سازمان نباید در زمینه حمایت‌ مالی باشد؛ چراکه حفظ محیط‌زیست هم از لحاظ شرعی و هم قانونی وظیفه آحاد جامعه است؛ به طوری که علاوه بر قانون در دین مبین اسلام نیز بر احترام به همنوع و رعایت حقوق شهروندی و حقوق دیگر جانداران سفارش شده است. وی افزود: این‌که تاکنون آنچنان که باید به این موضوع پرداخته نشده است و امروزه به مشکلات محیط زیستی برخورده‌ایم، ممکن است به دلیل نبود آگاهی باشد.
الهه اسلامی/همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار