کد خبر: ۲۵۲۸۴۹
تاریخ انتشار: ۰۸ تير ۱۳۹۵ - ۱۸:۳۲ 28 June 2016
به گزارش تابناک یزد، با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، ماه خدا و بهار قرآن هر ساله به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نمایشگاهی به نام «نمایشگاه قرآن» در یزد برگزار می‌شود.
 امسال، استان ششمین دوره از این نمایشگاه‌ها را برگزار کرده که با استقبال خوب مردم شهر یزد روبه‌رو بوده است. این درحالی است که نه‌تنها برای برگزاری هرساله این نمایشگاه اعتباری مشخص نمی‌شود بلکه فضا و مکان مشخصی برای این نمایشگاه در نظر گرفته نشده است و غرفه‌های این نمایشگاه با مشکل کمبود فضای مناسب روبه‌رو هستند.
همشهری برای اطلاع از وجه تمایز این نمایشگاه با نمایشگاه‌های گذشته «قرآنی» و همچنین نقاط ضعف و قوت این نمایشگاه با «حسین دشتی» مشاور مدیر کل و رئیس اداره قرآن و عترت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت‌وگو کرده است که در زیر می‌خوانید.
  • درباره نمایشگاه امسال قرآنی استان مختصری توضیح دهید.
نمایشگاه قرآن کریم استان، امسال از 15 خرداد شروع شده است و تا پایان ماه مبارک رمضان ادامه خواهد داشت. در این نمایشگاه 2 هزار عنوان کتاب در قالب ادعیه‌های مختلف، قرآن، کتب مذهبی، محصولات فرهنگی و قلم هوشمند با 25 تا 30 درصد تخفیف در اختیار بازدیدکنندگان قرار خواهد گرفت. این نمایشگاه در بخش‌های نرم افزاری و سخت‌افزاری هم فعالیت دارد و از ساعت 10 صبح تا 23 شب به طور مستمر و مداوم در فضای سنتی و در مرکز شهر در میدان بعثت دایر است. همچنین دو غرفه کودک با همکاری موسسات قرآنی استان برای تبیین احکام شرعی به زبان کودکانه وآموزش‌های نماز و قرآن به زبان کودکان و بیشتر در قالب شعر برای کودکان هم دایر شده است. در کل این نمایشگاه 6 غرفه دارد.
  • وجه تمایز این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه سال گذشته چیست؟
 وجه تمایز این نمایشگاه نسبت به نمایشگاه سال گذشته در برنامه‌های ابلاغی از سوی اداره قرآن و عترت وزارت فرهنگ و ارشاد است. سال گذشته برنامه ابلاغی این اداره برگزاری برنامه‌های شاد رمضانی در جنب نمایشگاه قرآنی بوده است؛ اما امسال برنامه ابلاغی اداره قرآن و عترت وزرات ارشاد، برگزاری هفته‌ای به نام هفته فرهنگی قرآن و عترت بوده است.
  • استان تاکنون چند نمایشگاه قرآنی برگزار کرده است و مشکلات وضعف‌هایی هم در این ارتباط دیده می‌شود. در این باره نیز توصیح دهید.
تاکنون 6 نمایشگاه با موضوع قرآنی در استان برگزار شده است که در هر کدام از این نمایشگاه‌ها ضعف‌هایی دیده شده است. نبود مکان مناسب و مطلوب برای نمایشگاه هم به لحاظ وسعت و هم امکان دسترسی کل شهروندان یکی از مهم‌ترین مشکلات برگزاری این نمایشگاه‌هاست. سال گذشته نمایشگاه قرآن در حسینیه «خیرآباد» برگزار شد که هم جای آن وسیع بود و هم پارکینگ مناسبی داشت ولی به دلیل قرار نگرفتن این نمایشگاه در مرکز شهر، مردم موفق نشدند از آن بازدید کنند. امسال این نمایشگاه در حسینیه بعثت دایر شده که هرچند در مرکز شهر است اما فضای آن کوچک است و پارکینگ ندارد. مشکل دیگری هم که وجود دارد این است که در مجموع، نمایشگاه قرآنی جنبه درآمدزایی و اقتصادی ندارد و تنها با اعتبار ناچیز دولتی برگزار می‌شود. بنابراین آنچنان که شایسته است در خصوص آن اطلاع‌رسانی و تبلیغ نمی‌شود.
  • چرا با وجود برند «دارالعباده » بودن استان، ما جایگاه خوبی در زمینه سخت افزار و نرم‌افزار قرآنی نداریم؟
این مشکل مربوط به کل کشور است و تنها شامل یزد نیست. موسساتی در سراسر کشور در بحث قرآن و عترت و در کل مذهب وارد شدند ولی به دلیل مشکل مالی و نبود حمایت نتوانستند به فعالیت خود ادامه دهند و دیگر حاضر نیستند در این وادی قدم بگذارند و تولید محتوا کنند. در استان هم همین طور است و به دلیل نبود حمایت و تسهیلات مالی، کسی حاضر به فعالیت در این حوزه نیست.
  • به نظر شما تاثیر مثبت نمایشگاه قرآنی در بین مردم چیست؟
هرسال با وجود فضای کم نمایشگاه قرآنی مردم استقبال خوبی از آن می‌کنند چراکه در نمایشگاه این فرصت را دارند که کتب مذهبی، قرآن و نرم‌افزارهای مرتبط با آن را به آسانی پیدا کنند و با توجه به در دسترس بودن کتب مختلف مذهبی، مردم منابع مطلوب و جدیدی در ارتباط با قرآن و مذهب پیدا خواهند کرد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار