گزارش اختصاصی تابناک یزد؛
درنیمه مهر سال 91 با حمایت همه جانبه مسئولان وقت دولتی در شهرستان ابرکوه، پروژه ساخت پالایشگاه GTL ابرکوه با حضور شریک ترکیه ای و سرمایه 57 میلیارد ریالی مردم شروع شد، قرار بود سه ساله به بهره برداری برسد ولی بعد از حدود 5 سال هنوز خبری نیست.
کد خبر: ۲۵۷۶۱۷
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۵ - ۲۰:۴۹ 09 July 2016
آیا ترکیه ای ها سر مردم و مسئولان ابرکوه کلاه گذاشته اند؟/تکلیف 57 میلیارد پول مردم ابرکوه در پالایشگاه GTL چیست؟به گزارش تابناک یزد، نزدیک پنج سال است تبلیغات فروش سهام پروژه ساخت پالایشگاه GTL ابرکوه در این شهر با حمایت ضمنی مسئولان وقت دولتی آغاز شد. اطلاع رسانی های گسترده ای هم صورت گرفت به طوریکه دولتی ها از این پروژه به عنوان "اولین تعاونی فراگیر ملی کارگری" در کشور یاد کرده و بر اجرایی شدن آن اصرار داشتند.
حدود هفت هزار نفر از مردم شهرستان ابرکوه، سهام شرکتی را به نام شرکت تعاونی فراگیر ملی کارگری سروقامت ابرکوه به مبلغی بالغ بر 57 میلیارد و 600 میلیون ریال در آبانماه 91 خریداری کردند.
مدتی بعد این شرکت در جلسات متعدد با حضور مسئولان شهرستان و استانی مقرر شد با شرکتی به نام شرکت تعاونی پالایش نفت و گاز سرو ابرکوه که خود را نماینده ترکیه معرفی کرده بود شراکت کند. سروقامت 15 درصد مالکیت پالایشگاه و نفت و گاز ابرکوه 86 درصد مالکیت را بر عهده گرفتند. قرار شد طرف خارجی سرمایه معادل 85 درصد پروژه را  تامین کند.
مدتی بعد این شرکت فراگیر ملی مبلغی بالغ بر 550 میلیون تومان هزینه تسطیح، خاکبرداری زمین داد ولی از سرمایه طرف خارحی خبری نشد. شرکت فراگیر ملی سروقامت ابرکوه نیز از سرمایه گذاری اضافی در پروژه جلوگیری کرد تا  وضعیت سرمایه ترکیه ای ها تعیین تکلیف شود.
بعد از گذشت حدود پنج سال همچنان نماینده شرکت ترکیه ای یعنی شرکت تعاونی پالایش نفت و گاز سرو ابرکوه از تعیین تکلیف وضعیت ترکیه ای ها استنکاف می کند و مدیران شرکت فراگیر ملی سروقامت ابرکوه با سرمایه مردمی که قرار بود صاحب پالایشگاه شوند اقدام به سرمایه گذاری کوتاه مدت و میان مدت در پروژه هایی نظیر کارخانه خوراک دام و طیور، صادرات قیر، بازرگانی گوشت و برنج و... کرده اند.
هرچند مسئولان این شرکت ادعا می کنند سود 70 درصدی عاید سهام داران شده است و سرمایه شرکت در حال حاضر به بالغ بر 6 میلیارد و 500 میلیون تومان رسیده است ولی عدم نظارت بر فعالیت های این شرکت، نگرانی های جدی را در خصوص نحوه فعالیت های مالی آن وسرنوشت پول هفت هزار نفر از مردم ایجاد کرده است.
از طرف دیگر بوق و کرنای مسئولان دولت قبل برای جذب سرمایه طرف خارجی و فعالیت شرکتی که مدعی نمایندگی آنها در استان یزد است نیز علامت سوال های فراوانی را ایجاد کرده است.
متاسفانه گزارشی از روند نظارت و ارزیابی نهادهای ذیربط در این پرونده وجود ندارد و تکلیف هفت هزار سهام دار و سرمایه ای بالغ بر شش میلیارد تومان از مردم در هاله ای ابهام قرار دارد.

آیا ترکیه ای ها سر مردم و مسئولان ابرکوه کلاه گذاشته اند؟/تکلیف 57 میلیارد پول مردم ابرکوه در پالایشگاه GTL چیست؟



اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
محسن
|
Iran, Islamic Republic of
|
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۴/۱۹
وقتی دکل نفتی گم بشه توقع دارید کارخانه پتروشیمی گم نشه
یزدی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۳ - ۱۳۹۵/۰۴/۲۶
با سلام نزدیک به یک سال است که قصد باز پس گیری سزمایه خود را از شرکت مذکور دارم ولی نه تنها از افزایش سرمایه 70 در صدی خبری نیست حتی موفق به باز پس گیری اصل پول خود هم نیز نشده ام
تمامی سهامداران بی دلیل منتظر نشسته اند و امید به تاسیس پالایشگاه دارند
علی
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۵/۰۵/۰۳
با سلام
مدتی است از منشی شیرازی شرکت و مدیر عامل یز اطلاعی در دست نیست و خط موبایل مدیر عامل نیز مسدود و درب شرکت نیز بسته است و با تماس تلفنی نیز نتیجه ای حاصل نمی شود
محسن از اصفهان
|
United States
|
۱۷:۱۳ - ۱۳۹۶/۰۲/۰۷
می بینید چه مملکت بی دروپیکری داریم،پول مردم بیچاره رو خوردن یه آبم روش،من خودم سهامدار این شرکت هستم ولی شرکتی تو کار نیست هرچقدر زنگ میزنیم اصلا کسی جواب نمیده.
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار