مدیر اداره پرستاری استان یزد :
تفاوت درآمد بین پزشک و پرستار، رفتار همراهان بیمار و کار زیاد از مشکلات این قشر زحمتکش می باشد که بعضا از اقتضائات این شغل است پرستاری از بیمار، سختی های خاص خود را دارد، شیفت ها باعث غفلت پرستار از خانواده خود می شود و باید با کم کردن ساعات شیفت این مشکل پرستاران حل شود درحالی که برخی خبرها حاکی از اضافه کاری ها و پرداخت نشدن سختی کار در شغل پرستاری است.
کد خبر: ۲۶۳۱۷۵
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 20 July 2016
مدیر اداره پرستاری استان یزد گفت: در استان یزد13بیمارستان دولتی، یک بیمارستان خیریه، یک بیمارستان تامین اجتماعی و شش بیمارستان خصوصی وجود دارد.
علی اکبر جراحی گفت: کادر پرستاری شامل پرستار، کارشناس اتاق عمل، هوشبری و بهیار است که در بیمارستان دولتی استان 2000نفر هستند و در بیمارستان خصوصی، خیریه و تامین اجتماعی 1000 نفر فعالیت می کنند که اکثر آنها به صورت دو شیفت در بیمارستان های دولتی در حال خدمت هستند همچنین در مراکز فوریت های پزشکی و اورژانس های پیش بیمارستانی هم پرستاران مشغول به خدمت داریم.
وی در خصوص اضافه کاری پرستاران افزود: استاندارد تعداد پرستار به تخت بیمارستانی در سطح کشور این است که به اذای هر یک تخت بیمارستانی یک و هفت دهم پرستار داشته باشیم به طوری که به اذای هر 1000 نفر بیمار سه پرستار لازم است بر همین اساس با توجه به جمعیت استان یزد 500 نفر کمبود نیروی پرستار داریم به همین علت در برخی واحد ها و بخش های بستری تعدادی از پرستاران به اضافه کاری می پردازند.
جراحی گفت: با توجه اجرای طرح تحول سلامت و مراجعه افراد غیر بومی به استان درصد اشغال تخت های بیمارستانی در استان و شهر یزد افزایش یافته است که موجب شد کمبود نیروی انسانی در حوزه پرستاری در یزد نمود بیشتری به خود بگیرد که در حال برنامه ریزی و سیاست های جدید برای رفع این مشکل هستیم.
جراحی در خصوص اقدامات جذب نیروی پرستار در بیمارستان های استان گفت: جهت رفع کمبود نیرو اقداماتی انجام شد که شامل تمدید طرح پرستاری نیروی انسانی از دو سال به چهار سال به صورت اختیاری همچنین به کارگیری دانشجویان ترم آخر و به کارگیری کادر پرستاری به صورت خرید خدمت ساعتی به طوری که 300 پرستار در حال حاضر به این شکل فعالیت می کنند همچنین با استخدام 200 نیروی پرستار طی آزمونی که در شش ماهه اول سال جاری برگزار خواهد شد آمار پرستاران استان افزایش خواهند یافت و مشکل اضافه کاری و بازنشستگی آنها به مراتب کمتر می شود.
وی گفت: پرستاری جزو مشاغل سخت و زیان آور است و در برخی موارد پرستاران دچار آسیب های شغلی می شوند ولی به علت کمبود نیرو برخی از پرستاران که درخواست بازنشستگی پیش از موعد دارند نمی توانند از این مزایا استفاده کنند.
وی ضمن بیان اینکه پرستاران بیمارستان های خصوصی که برای دریافتی بالاتر به بیمارستان های دولتی مراجعه می کنند و باعث شده بیمارستان های خصوصی از نظر تعداد پرستار با مشکل بیشتری مواجه شوند پیشنهاد کرد: جهت انگیزه بیشتر پرستاران شاغل در بیمارستان های خصوصی پرداخت حقوق افزایش معقول داشته باشد و قوانینی که از طریق وزارت بهداشت جهت بهبود و رضایت مندی پرستاران وضع می شود باید اجرایی شوند چراکه برخی از قوانین مانند قانون ارتقای بهره وری، وجود دارد ولی اجرا نمی شود همچنین علاوه بر آن باید انعقاد قراردادهای دائم طبق قانون کار با پرستاران جهت جلب رضایت آنها در بیمارستان های خصوصی انجام شود.
وی از وضعیت تعداد پرستاران استان نسبت به دیگر استان ها اعلام کرد: استان یزد نسبت به سایر استان ها با توجه به تعداد نیروی پرستار شاغل در وضعیت بهتری قرار دارد به طوری که میانگین نیرو به تخت در استان یک تخت به یک و سه دهم نیروی انسانی است هر چند از استاندارد های کشوری پایین تر هستیم ولی از سایر استان ها وضعیت بهتری داریم.
وی افزود: وزارت علوم به علت کمبود نیروی پرستار  و ماما از سال گذشته 50 درصد به پذیرش دانشجوی پرستاری و مامایی در کل کشور اضافه کرده است.
وی افزود: برای تحصیل در رشته پرستاری در استان یزد از کاردانی تا دکترا می توانند ادامه تحصیل دهند هم اکنون در یزد علاوه بر آموزش در مقاطع کارشناسی در مقطع کارشناسی ارشد پرستاری هم فارغ التحصیل داریم و در شهرستان های میبد و یزد دانشکده پرستاری دایر است.
وی اظهار داشت : وضعیت پرداخت ها در نظام پرستاری رو به بهبود است به طوری که قبل ازاین دستمزدها با هشت ماه تاخیر پرداخت می شد ولی در حال حاضر با توجه به اجرای طرح تحول سلامت وپرداخت مبتنی بر عملکرد این مشکل تا حدودی رفع شده و به سه الی چهار ماه تاخیر در پرداخت دستمزد کاهش یافت.
این مقام مسئول گفت: مسئولیت پذیری در پرستاران باعث شده در هر مکانی که کار می کنند با انگیزه و وجدان کاری باشند.

اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خسرو
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۵:۴۹ - ۱۳۹۵/۰۴/۳۱
یزد کجاقطب درمانی است الکی دروغ ننویسیدامکانات دیگر مناطق کشور مثل تهران اصفهان وتبریزودیگر مناطق کشور هم قطب درمانی انداختلاف وشایعه نپراکنید
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار