کد خبر: ۲۶۳۵۲۱
تاریخ انتشار: ۳۰ تير ۱۳۹۵ - ۱۹:۱۱ 20 July 2016

 معلولين قشر آسيب پذير جامعه بوده كه از سال هاي متمادي تا كنون با مشكلات و چالش هاي فرواني مواجه بوده اند.
مدير كل بهزيستي استان يزد اظهار داشت: یکی از دلایل عمده بروز معلولیتها، بیماریهای ژنتیک است و مشاوره و انجام آزمایشگاههای ژنتیک قبل از ازدواج ضروری است.
جلیل عفتی گفت:
از آنجا که آزمایشگاه ها زیر پوشش بیمه نیستند و هزینه های آنها بسیار گران است از شهریورماه سالجاری مشاوره ژنتیک برای تمام زوجها در سطح استان یزد رایگان می شود، همچنین بخشی از هزینه های آزمایشگاههای ژنتیک توسط سازمان بهزیستی به صورت یارانه پرداخت می شود.

وی افزود: برنامه رایگان شدن مشاوره ژنتیک در سال گذشته  در شهرستانهای میبد ، مهریز ، بافق و اشکذر اجرا شده که در این زمینه یکهزار و 700 نفر از خدمات مشاوره ژنتیک بهره مند شدند.

 مدیر کل بهزیستی یزد ادامه داد: همچنین پارسال 160 مورد سقط جنین برای پیشگیری از تولد نوزاد معلول در استان انجام شد

عفتي با گلايه در مورد جا نيفتادن فرهنگ پيشگيري در كشورمان، گفت: متاسفانه حتی در بحث طرح تحول نظام سلامت نيز بيشترين رويكرد به جاي پيشگيری به مقوله درمان است و علي رغم حجم و پيچيدگی خدمات بهزيستی در قياس با خدمات درمانی، منابع اعتباری بسيار ناچيزی به اين بخش تعلق مي‌گيرد.

مدیر کل بهزیستی یزد  گفت: 48 هزار معلول در استان یزد خدمات دریافت می کنند که  از این تعداد 24 هزار نفر به صورت مستمر و بقیه نیز به صورت غیر مستمر از خدمات مختلف بهزیستی استفاده می کنند .
وی ادامه داد:  40 درصد معلولان استان جسمی ، حرکتی ، 27 درصد ذهنی و بقیه دارای معلولیت شنوایی ، بینایی و دیگر معلولیت ها هستند

رئیس سازمان بهزیستی کشور گفت: سالانه حدود 25 الی 30 هزار کودک دارای معلولیت شدید جسمی و ذهنی در کشور متولد می شود، بنابر این باید آزمایش های ژنتیک قبل از ازدواج جدی گرفته شود

انوشیروان محسنی بندپی در آیین تجلیل از معلولان نخبه استان یزد افزود: اختلالات ژنتیکی از بدو تولد باعث ایجاد مشکل برای افراد معلول می شود و فشارهای روحی و روانی زیادی را بر خانواده وارد می کند لذا از برنامه های مهم سازمان بهزیستی توجه ویژه به مقوله پیشگیری است .
وی ادامه داد: سال گذشته در کشور بخاطر مشکلات ژنتیکی حدود 600 سقط جنین بر اساس ضوابط قانونی و شرعی صورت گرفته که از این تعداد حدود 160 مورد آن مربوط به استان یزد بوده است .
رئیس سازمان بهزیستی کشور خاطر نشان کرد: طبق برنامه ششم و برای کاهش معلولیت در کشور برای خانواده ها و در هنگام ازدواج آزمایش های ژنتیک باید اجباری شود

جامعه معلولان که بنا بر آمار رسمی سالانه 20 الی 30 درصد به جمعیتشان اضافه می شود با مشکلات بسیار و حتی ابتدایی در جوامع پیشرفته دست و پنجه نرم می کنند و انگار کسی نیست که برای حل این مشکلات گامی بردارد. وجود فضای مناسب رفت و آمد، امکانات تفریحی و ورزشی و تسهیل شرایط آموزشی از حداقل امکانات برای زندگی است که بیشتر معلولان از آن بی بهره اند.

معلولان با توجه به برخی از ناتوانی ها و نقص های جسمی در پیداکردن کار و اشتغال نسبت به بقیه افراد هم سن و سال و هم جنس خود مشکلات بیشتری دارند و واقعا کار مناسب پیداکردن برای این قشر از جامعه به یکی از معضلات ما تبدیل شده و اگر شغل مناسب داشته باشند بخش قابل توجهی از مشکلات آنان رفع خواهد شد.

مدیر کل بهزیستی یزد گفت:مهمترین معضل معلولین بحث اشتغال است و قانون تعیین کرده که 3 درصد از افرادی که در ادارات  استخدام می شوند باید از معلولین استفاده شود ولی قانون تعیین نکرده اگر استخدام معلولین در ادارات صورت نگیرد چه اقدامی برای آن اداره خاطی در نظر گرفته شود!

اینکه چرا با چنین معضلی روبرو هستیم به نگرش منفی به معلولین برمی گردد یعنی آن باور لازم در جامعه ما نسبت به کارآیی و توانمندی معلولین هنوز جا نیفتاده و متاسفانه با وجود اینکه هم اعتقادات مذهبی ما و فرمایشات بزرگان دینی ما ضرورت پردازش جدی به معلولین و محرومین را خیلی روشن مطرح نموده است باز هم نوعی آشفتگی فکری و نگرشی نسبت به جایگاه معلولین به صورت عمیق و دردآور ملاحظه می شود.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار