کد خبر: ۲۶۷۰۴۸
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۰ 27 July 2016
به گزارش تابناک یزد،قائم مقام معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: طرح پزشک خانواده  از سال 84 در مناطق روستایی و شهرهایی با جمعیت زیر 20 هزار نفر شروع شد و اکنون نیز در 59 مرکز سلامت در این مناطق در استان یزد در حال اجراست.

مسعود شریفی ادامه داد: 72 پزشک خانواده و 55 مامای خانواده در این طرح به همراه سایر اعضای تیم سلامت مثل بهورزان، کاردان‌ها و کارشناس‌های بهداشتی، کارشناس آزمایشگاه و کارشناسان بهداشت محیط حرفه‌ای در روستاها ارائه خدمت می‌دهند .

وی اعلام کرد: کل جمعیت تحت پوشش طرح پزشک خانواده در استان یزد 320 هزار نفر است که 130 هزار نفر در مناطق روستایی و 190 هزار نفر در شهرهای زیر 20 هزار نفر را شامل می‌شود.

شریفی نظام ارجاع را یکی از خصوصیات پزشک خانواده عنوان کرد و ادامه داد: افرادی که به پزشکان خانواده مراجعه می‌کنند و خدماتی را از مراکز بهداشتی و درمانی دریافت می‌کنند در صورت نیاز به خدمات تخصصی و فوق تخصصی با فرم‌های مخصوص به سطوح بالاتر در بیمارستان‌های تخصصی و فوق تخصصی ارجاع می‌شوند وبا تعرفه دولتی این خدمات را دریافت می‌کنند.

وی با بیان اینکه در برنامه دراز مدت وزارت بهداشت و درمان و اسناد بالا دستی حوزه سلامت کشور اجرای پزشک خانواده در کلیه مناطق کشور پیش بینی شده است، افزود: هنوز زیرساخت‌های لازم برای اجرای این طرح برای شهرهای بالای 20 هزار نفر  فراهم نشده است و تنها در استان‌های فارس و مازندران این طرح به صورت پایلوت برای شهرهایی با این میزان جمعیت اجرا می‌شود.

 قائم مقام معاونت امور بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی یزد یادآور شد: بعد از اجرای برنامه‌های تحول سلامت در سال 93 سرانه پزشک خانواده روستایی افزایش چشمگیری داشت و  به میزان 4/5 برابر افزایش یافت و خدمات جدیدی چون تأمین مکمل‌های دارویی برای گروه‌های هدف و خدمات سلامت دهان و دندان در برنامه پزشک خانواده ادغام و اعتبارات لازم برای تعمیر و تجهیز واحدهای بهداشتی روستایی در نظر گرفته شد.

یزد اوا

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار