دمای هوا در یزد در خرماپزان تابستان شدت گرفته و گرچه طی دو روز گذشته مردم یزد شاهد کاهش دما بوده‌اند اما گرمان همچنان طاقت‌فرسا و خورشید همچنان سوزان به شهر خورشید می‌تابد.
کد خبر: ۲۶۷۴۴۹
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۷:۱۹ 27 July 2016

به گزارش تابناک یزد،پس از اینکه مردم یزد ماه رمضان را در گرمایی شدید سپری کردند، حال تعطیلات تابستانی را نیز در تابش شدید نور خورشید می‌گذرانند.

گرچه نام یزد با گرما عجین شده و گرمای هوا در یزد تازگی ندارد اما قدیمی‌های یزد می‌گویند: این میزان گرما در طول 30 سال گذشته بی‌سابقه بوده است.

درختان نیز دیگر تاب و تحمل گرما و تابش سوزان خورشید را ندارند و دچار خزان زودرس شده‌اند به نحوی که برگ بسیاری از درختان در اثر گرما به زردی گراییده و از طراوت و شادابی آن خبری نیست.

روستاها حتی در مناطق کوهستانی و ییلاقی که معمولاً آب و هوایی متفاوت با مرکز استان دارند نیز با گرما از یک‌سو و بی‌آبی از سویی دیگر دست و پنجه نرم می‌کنند.

* کمبود آب در اغلب روستاهای یزد بیداد می‌کند

اغلب چشمه‌هایی که در بهار جوشیده بودند از اوایل تیرماه به تدریج خشکیده‌اند و اکنون کمبود آب در اغلب روستاهای یزد بیداد می‌کند و حتی آبرسانی سیار نیز به روستاییان کمکی نمی‌کند.

طی مسیری کوتاه در شهر بسیاری از جلوه‌های گرمای شدید هوا را به نمایش می‌گذارد، درختان خشکیده و زرد و بی‌رمق، تابلوهای تغییر رنگ یافته، آسفالت داغ و گاه آب شده، پلاک خودروهایی که در اثر تابش نور خورشید دیگر خوانا نیستند، گل‌های پژمرده و ... نشانی از گرمای شدید و تابش مستقیم آفتاب دارد.

کویر که به روزهای گرم و شب‌های خنک معروف است، این روزها دیگر شب‌هایش هم گرم و سوزان است و باد داغی که شب‌ها در شهر و روستا می‌وزد، خسارت‌های بسیاری برای کشاورزان به بار آورده است.

* گرمازدگی به خسارت‌های کشاورزان یزدی اضافه شد

رئیس جهاد کشاورزی استان یزد در این باره به خبرنگار فارس گفت: از چند سال پیش و به طور ویژه امسال، خسارتی جدید کشاورزان را تهدید می‌کند و آن گرمازدگی است که کشت و زرع کشاورزان را دچار مشکل می‌کند.

سیدجمال سجادی‌پور عنوان کرد: پیش از این هر چقدر هم روزهای یزد و دیگر شهرستان‌های آن گرم و سوزان بود، خنکای شب و نسیم خنک دم صبح جانی تازه به درختان و گیاهان می‌بخشید اما چند سالی بوده که شب‌های کویر نیز گرم شده و این اتفاق خسارات جبران ناپذیری برای کشاورزان به دنبال داشته است.

* نبود فضای سبز یزد را غیرقابل سکونت می‌کند

وی تأکید کرد: گرچه استان یزد با بحران آب مواجه بوده اما لازم است فضای سبز در این استان گسترش پیدا کند زیرا در غیر این‌صورت دمای هوا در این استان هر روز افزایش می‌یابد و این گرما یزد را غیرقابل سکونت می‌کند.

شهر و استان بدون سایه یزد تحمل شرایط را برای مردم و عابران سخت کرده، زیرا نه درختان تنومند و انبوهی در سطح شهر وجود دارد و نه بلندمرتبه سازی آنچنان در یزد ترویج داشته که بتواند سایه‌ای در خیابان‌ها ایجاد کند بنابراین حرکت در خیابان‌های یزد در تمام مدت در زیر نور خورشید و آفتاب سوزان آن اتفاق می‌افتد و همه به دنبال سایه‌ای از این سو به آن سو می‌روند.

در گذشته بسیاری از مردم شهر برای گریز از گرمای شدید در شهر به روستاها پناه می‌بردند اما اکنون روستاها نیز دست کمی از شهر ندارند و چه بسا در بسیاری از روستاها به دلیل نبود آب، مردم شرایط سخت‌تری را می‌گذرانند.

* 300 روستای یزد آبرسانی سیار می‌شوند

بسیاری از منابع آبی در روستاها خشک شده‌اند و بیش از 300 روستای استان به طور سیار آبرسانی می‌شوند و این شرایط تابستان‌های سختی را برای روستاها رقم زده گرچه در برخی روستاها، زمستان‌ها نیز روند آبرسانی سیار تداوم می‌یابد.

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب روستایی استان یزد در مورد وضعیت آبرسانی به روستاها اظهار داشت: خشکسالی سبب خشکیدگی بسیاری از منابع آبی روستاهای استان یزد شده و برخی دیگر از منابع نیز به دلیل تبخیر بسیار زیاد و کاهش بارش‌ها در حال خشک شدن است.

* 98 منبع آبی روستاها در آستانه خشک شدن

محمد فاتحی خاطرنشان کرد: آب شرب روستاهای استان یزد از طریق بیش از 420 منبع آبی از جمله 45 رشته قنات، 15 چشمه، 350 حلقه چاه و ... تامین می‌شود و این در حالیست که 77 مورد از این منابع به طور کامل خشک شده و 98 منبع دیگر نیز در آستانه خشک شدن قرار گرفته است.

وی با اشاره به وجود 3 هزار روستا و آبادی در استان یزد اظهار داشت: هزار و 194 روستای استان یزد بالغ بر 270 هزار سکنه دارد و بسیاری از مردم این مناطق با مشکلات جدیدی در زمینه تأمین آب مواجه هستند.

فاتحی، ایجاد تأسیسات آبرسانی را در رفع نیاز آبی روستاها بسیار اثرگذار دانست و تصریح کرد: این امر نیاز به تقویت بودجه‌های آب و فاضلاب روستایی دارد و در صورتی که بودجه‌ها افزایش یابد، تأسیسات آبرسانی در جوار روستاها گسترش می‌یابند و بخشی از مشکلات مردم برطرف می‌شود.

* مردم در شهرهای استان نیز با مشکلات جدی آب در گرمای تابستان مواجهند

علاوه بر روستاها، برخی شهرها و حتی مراکز شهرستان‌های استان یزد نیز با مشکلات جدی مواجه هستند و علاوه بر گرمای سوزان که گاه تا 50 درجه سانتیگراد نیز می‌رسد، باید نبود آب را نیز تحمل کنند.

به عنوان نمونه یکی از شهرهای ابرکوه که بزرگترین بخش استان یزد نیز به شمار می‌رود، با مشکل تأمین آب مواجه بوده به نحوی که مردم این بخش در مقابل بخشداری تجمع کرده‌اند.

مردم مهردشت ابرکوه به دلیل قطعی و افت شدید فشار آب در مقابل بخشداری بهمن تجمع کردند و خواستار رسیدگی مسؤولان به این موضوع شدند.

شهر مهردشت که بالغ بر 8 هزار نفر جمعیت دارد، تقریباً طی سال‌های گذشته هر سال تابستان با کمبود آب مواجه بوده و مردم آن به این موضوع معترض بوده‌اند.

* جای خالی بادگیرها و سایه نارنجستان‌ها در خانه‌های یزد

این مشکل در دیگر شهرستان‌های استان یزد نیز وجود دارد و گرچه تلاش مسئولان برای جلوگیری از قطع آب یا افت فشار آب است اما گرمای هوا، مصرف بیشتر مردم در تابستان به دلیل استفاده از کولرهای آبی، تبخیر بالای آب و ... مشکلات این چنینی را برای مردم به ارمغان آورده است.

در چنین گرمای طاقت‌فرسا و در چنین بحران آبی، یزدی‌ها جای خالی بادگیرها و اتاق‌های تابستانه و زمستانه، حوض‌های عریض فیروزه‌ای و سایه درختان انگور و گل‌های پیچک و نارنجستان‌های سرسبز حیاط خانه‌های قدیمی را به خوبی احساس می‌کنند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار