کد خبر: ۲۶۷۶۸۴
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۰ 28 July 2016

به گزارش تابناک یزد،درمانگاه ویژه بیماران سلیاک و سی‌اف در محل درمانگاه بقایی‌پور بیمارستان شهید صدوقی یزد راه‌اندازی می‌شود.

دکتر «مجید افلاطونیان» فوق تخصص بیماری‌های گوارش در کودکان  با اشاره به ضرورت ایجاد درمانگاه ویژه بیماران مبتلا به سلیاک و سی‌اف در استان، اظهار کرد: استان یزد به‌علت ظرفیت زیاد نیروی انسانی متخصص در حوزه بهداشتی و درمان، نقش عمده‌ای در ساماندهی بیماران مختلف جنوب و جنوب شرق کشور ایفا می‌کند.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: بیماری سلیاک و سی‌اف، از جمله بیماری‌های ژنتیکی محسوب می‌شود که بر اثر ازدواج فامیلی در کودکان بروز می‌کند.

افلاطونیان در خصوص بیماری سلیاک، تصریح کرد: سلیاک، بیماری ارثی از نوع آلرژی به گلوتن موجود در گندم و جو است که موجب اختلال در دستگاه گوارش بیمار می‌شود.

این فوق تخصص گوارش، علائمی مانند اسهال، یبوست، شکم درد، کم‌خونی، اختلال رشد قد، مشکلات استخوانی، دندانی، پوستی و بیماری کبدی را از جمله علائم بیماری سلیاک برشمرد و افزود: این بیماری ارثی، معمولا از زمان شروع غذا برای فرد ایجاد می‌شود و هم‌اکنون حدود یک درصد جمعیت کشور به آن مبتلا هستند.

وی در بخش دیگری از سخنانش غلیظ شدن ترشحات بدن را از جمله علائم ابتلا به این بیماری سی‌اف ذکر و خاطرنشان کرد: مهم‌ترین مشکل بیماران مبتلا به سی‌اف، اشکالات تنفسی به علت آلودگی‌های مکرر ریه‌هاست.

افلاطونیان درمان فیزیکی، تمرین‌های مخصوص و درمان‌های پزشکی جهت کاهش انسداد مجاری تنفسی توسط مخاط را از راهکارهای درمانی بیماری سی‌اف عنوان کرد.

وی یادآور شد: در درمانگاه بیماران سلیاک‌ و سی‌اف، خدمات روانشناسی، روانپزشکی، تشخیصی، درمانی، مشاوره‌ای و حمایتی با حضور متخصصین‌ گوارش، ریه و تغذیه ارائه می‌شود.

افلاطونیان در پایان پیشگیری در دوران کودکی را از موثرترین راهکارهای کاهش بیماری‌های گوارشی در افراد دانست و یادآور شد: آگاه‌سازی و ترویج فرهنگ خود مراقبتی یکی از ضرورت‌های درمانی و تأمین سلامت عمومی بین اقشار مختلف جامعه است.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار