کد خبر: ۲۶۷۶۸۸
تاریخ انتشار: ۰۷ مرداد ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۳ 28 July 2016

به گزارش تابناک یزد،رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی صادرات مواد خام معدنی را بسیار ناچیز دانست و گفت: امروز مهمترین بحث در حوزه معدن تغییر نگاه‌های مدیریتی است.

حسین نکاحی در نشست خبری تدوین اهداف برگزاری چهاردهمین اجلاس روسای نظام مهندسی معدن کشور ،  اظهار کرد:  عمده‌ترین هدف برگزاری این همایش تغییر نگاه مسئولان به بحث معدن است، چرا که در حال حاضر ساختار معدن در کشور و به خصوص خراسان رضوی توانمندی لازم را ندارد.

وی در ادامه با اشاره به اینکه بحث معدن در اشتغال‌زایی مناطق محروم بسیار تاثیرگذار است، تصریح کرد: در حال حاضر طبق آمارهای ارائه شده در خراسان رضوی 700 معدن وجود دارد که از این تعداد 500 معدن با اشتغال‌زایی برای 9000 نفر فعال هستند.

نکاحی در ادامه به کاهش صدور پروانه‌های بهره‌برداری معادن اشاره و عنوان کرد: تاکنون صدور مجوز در سال جاری حتی 50 درصد سال گذشته نبوده است.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی با اشاره به اینکه کشف محدوده‌های معدنی حداقل یک دهه زمان می‌برد، گفت: در حال حاضر سنگ آهن خواف یکی از بزرگترین محدوده‌های معدنی استان است که سوابق اکتشاف آن به قبل از انقلاب باز می‌گردد. اما در حال حاضر متاسفانه نگاه اقتصادی به بحث معدن وجود ندارد.

وی با اشاره به این که 12000 کیلومتر از منطقه معدنی خواف به دلیل اکتشافات و تهیه اطلاعات پایه توسط دولت بلوکه شده است، از آزادسازی آن تا 16 مرداد ماه سال جاری خبر داد و اظهار کرد: دیدگاه مدیران کشور ما به هیچ عنوان معدنی نیست و مادامی که معدن‌دار را صاحب گنج می‌دانند این بخش پیشرفت نخواهد کرد . جالب است که در تمام بخش‌های تولیدی زمانی که افزایش محصول اتفاق می‌افتد با مشوق روبه‌رو می‌شویم اما زمانی که یک معدن‌کار افزایش برداشت داشته باشد جریمه خواهد شد.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در ادامه از وجود 30 درصد از ذخایر معدنی در خراسان بزرگ خبر داد و گفت: متاسفانه دیدگاه معدنی کشور نسبت به دنیا و دیدگاه استان نسبت به کشور در این حوزه بسیار متفاوت است در حال حاضر اقتصاد شیلی و استرالیا به شدت براساس مواد معدنی است و این درحالی است که اقتصاد خراسان رضوی یک اقتصاد گردشگرمحور است، در کشور خودمان اقتصاد یزد و کرمان تا حدود زیادی به مواد معدنی بستگی دارد. اما در خراسان رضوی متاسفانه نگاه‌ها به این مساله طور دیگری است.

وی در خصوص صادرات مواد خام معدنی نیز خاطرنشان کرد: چین سالیانه یک میلیارد تن سنگ آهن از کشورهای دیگر وارد می‌کند و سهم ما از این واردات تنها 20 میلیون تن است این یعنی در آمارها ما هیچ کجای دنیا نیستیم و صادرات مواد خام معدنی ما بسیار ناچیز است.

نکاحی ادامه داد: اما متاسفانه طی سال‌های گذشته بیش از این که بر بحث خام‌فروشی نفت که در حد فجیع صورت می‌گیرد و امکان فرآوری آن نیز در کشور وجود دارد بپردازیم به بحث صادرات مواد خام معدنی پرداخته‌ایم.

رئیس سازمان نظام مهندسی معدن خراسان رضوی در ادامه فرآوری مواد خام معدنی را امری ضروری دانست و افزود: اما این به هیچ عنوان توجیه‌پذیر نیست که هر معدن‌کار یک کارخانه فرآوری دایر کند چرا که در حال حاضر به هیچ عنوان این مساله توجیه اقتصادی ندارد.

وی ضمن اعتقاد از عدم وجود رشته دانشگاهی معدن در سطح عالی اظهار کرد: متاسفانه در این زمینه نیز دچار ضعف هستیم.

لازم به ذکر است که چهاردهمین اجلاس روسای نظام مهندسی معدن کشور 11 و 12 مرداد ماه در مشهد برگزار می‌شود.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار