کد خبر: ۲۷۶۳۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۵ - ۱۰:۴۱ 12 August 2016
این روزها ورزش تیراندازی با کمان در استان جایگاه ویژه‌ای را به خود اختصاص داده است؛ ملی‌پوشانی از استان به عضویت تیم ملی درآمدند و بنا را بر قهرمانی ایران در مسابقات برون مرزی نهادند.
بانوان یزد نیز پس از کش و قوس‌های فراوان و تلاش برای تغییر نگرش مردم استان نسبت به ورزش توانستند با قهرمانی در رقابت‌های مختلف نام استان را بر زبان‌ها جاری کنند. در رشته تیراندازی با کمان هم دختری پراستعداد از شهرستان بافق توانست با عضویت در تیم ملی، استان را در این رشته سربلند کند و انتظارات را نسبت به این رشته پراستقامت ورزشی بالاتر ببرد.  «سمانه رمضان‌پور» تیرانداز یزدی با وجود مشکلات بر سر راه ورزش در استان و با تلاش و پشتکار خود و مربی‌اش و مسئولان شهرستان بافق، توانست تمام موانع موجود بر سر راه را بردارد و پیراهن تیم ملی را بر تن کند.

از آماتور به حرفه‌ای
این ملی پوش تیراندازی با کمان استان به همشهری می‌گوید: حدود 3 سال است که تیراندازی با کمان را آغاز کرده‌ام، قبل از این ورزش والیبال بازی می‌کردم اما به دلیل مشکلاتی که برایم پیش آمد، نتوانستم والیبال را ادامه دهم و به تیراندازی با کمان پرداختم.
رمضان‌پور اضافه می‌کند: حدود 2 ماه بود که به عنوان آماتور به ورزش تیراندازی با کمان می‌پرداختم و برای کسب تجربه به مسابقات قهرمان کشوری اعزام شدم و حدود 4 ماه بعد از آن توانستم در مسابقات انتخابی تیم ملی جوانان در لاهیجان مقام دوم راکسب کنم. وی می‌گوید: به دلیل مشکلاتی که به وجود آمد و به‌علت اعزام نکردن تیمی از استان یزد به رقابت‌های کشوری، مجبور شدم بنا به صلاحدید و حمایت نشدن از سوی هیات تیر وکمان استان به فارس بروم و به عنوان ورزشکار از این استان به مسابقات کشوری اعزام شوم و توانستم در رقابت‎هایی که با نام فارس شرکت کرده بودم، نتوانستم مقام سوم را به دست آورم.
این ورزشکار با اشاره به این‌که همیشه دوست داشتم برای استان یزد تیراندازی کنم، می‌گوید: با توجه به این‌که در استان برای یک قهرمان تیراندازی با کمان، ارزش چندانی قائل نمی‌شوند اما باز هم دوست داشتم در استان خودم برای یزد تیر بیندازم. به یزد برگشتم و با همه مشکلات موجود باز هم برای استان و به عشق یزد ورزش می‌کنم.
رمضان‌پور می‌گوید: بعد از مربی و خانواده، آقای طلایی‌مقدم فرماندار شهرستان بافق و چند تن از مسئولان سنگ‌آهن بافق حامی من در ورزش بودند که همگی تحت هر شرایطی مرا مورد لطف و عنایت خود قرار دادند. بر همین اساس کسب عناوین ورزشی و حضور در تیم ملی را مدیون حمایت‌های بی‌دریغ این عزیزان هستم.
وی می‌افزاید: این اولین دفعه‌ای نیست که به عضویت تیم ملی در می‌آیم تا قبل از این نیز 3 بار دیگر برای حضور در تمرینات تیم ملی انتخاب شده بودم اما با توجه به پایین بودن رکوردهایی که می‌زدم از حضور در بازی‌های ملی جا می‌ماندم.

تجهیزات گران‌قیمت تیراندازی با کمان
این ورزشکار ملی به لزوم وجود حامی مالی اشاره می‌کند و می‌افزاید: ورزش تیر و کمان بسیار پرهزینه است و یک ورزشکار برای تهیه هر یک از وسایل باید هزینه هنگفتی را متحمل شود.
در طول سه‌سالی که به ورزش تیراندازی با کمان روی آوردم با مشکلات فراوانی مواجه شدم.  وی می‌افزاید: تجهیزات مناسب برای تمرین و همچنین کسب رکورد برای حضور هر چه پررنگ‌تر در تیم ملی موثر است. رمضان‌پور می‌گوید: با توجه به مشکلات و نبود حمایت‌های لازم از سوی مسئولان هیات تیراندازی استان، انگیزه شخصی‌ام برای تمرینات بیشتر و حضور مستمر و پررنگ‌تر در تیم‌ملی کمتر شده است. مسئولان هیات تیراندازی با کمان استان اصلا از یک ورزشکار حمایت نمی‌کنند و آنقدر مشکل وجود دارد که دیگر انگیزه‌ای برای تمرین و حضور در تیم ملی باقی نمی‌ماند.
وی می‌افزاید: هر سال تجهیزات ورزشی در رشته تیراندازی با کمان جدی‌تر می‌شود و رقبای من در تیم ملی همگی وسایلشان را با روز سازگار می‌کنند؛ اما من همچنان به همان قدیمی‌ها بسنده کرده‌ام و با توجه به این‌که نمی‌توانم از پس هزینه‌های گزاف تامین وسایل ورزشی برآیم آنها را تهیه نمی‌کنم.

مشکل در انجام تمرینات
این ورزشکار می‌افزاید: آنقدر در ورزش به مشکل برخورد کرده‌ام و از سوی مسئولان مورد حمایت قرار نگرفته‌ام که اگر پیگیری‌های مربی‌ام آقای پاکزاد نبود، حتی دیگر تمرین هم نمی‌کردم و ورزش را برای همیشه کنار می‌گذاشتم. رمضان‌پور می‌گوید: در کنار نبود حمایت به دلیل مشغولیت کاری که دارم کمتر به تمرین می‌پردازم و این مساله سبب شده تا مربی من شاکی شود، چرا که که اگر همین روند ادامه داشته باشد، دستیابی به رکورد و کسب آن و بودن در تیم ملی با اما و اگرهایی مواجه می‌شود.
این ورزشکار بافقی می‌افزاید: باید در کنار بودن تجهیزات ورزشی به بدنسازی هم بپردازم که متاسفانه این مساله هم دردسرساز شده است و با توجه به این‌که عصرها تا ساعت 4 مشغول به کار هستم، زمانی برای بدنسازی وجود نخواهد داشت.
وی می‌افزاید: با وجود این‌که در مرکز استان به لحاظ وجود هیات استان، تمام تجهیزات برای تمرین وجود دارد اما چون در شهرستان بافق زندگی می‌کنم و از مرکز استان فاصله زیادی دارم، نمی‌توانم هر روز برای تمرین به یزد بیایم.
رمضان پور می‌گوید: اگر بخواهم در تیم ملی تیراندازی با کمان بزرگسالان جمهوری اسلامی بمانم، باید برای کسب تجربه در مسابقات آزادی که خارج از کشور برگزار می‌شود، حضور یابم و بتوانم در تورنمنت‌های بین‌المللی رکوردهای بالاتری به دست آورم.

   آرزویم به اهتزاز درآوردن پرچم ایران است
ملی‌پوش تیراندازی با کمان می‌گوید: انجام این ورزش و ادامه آن به حمایت نیاز دارد. اکنون مجتمع فلات مرکزی که با سنگ آهن بافق ادغام شده بسیار مرا مورد لطف و حمایت خود قرار داده و در مسابقات مختلف مرا یاری کرده‌اند که امیدوارم با تلاش‌هایی که انجام می‌دهم بتوانم از مسئولان استان و شهرستان بدون هیچ‌گونه چشمداشتی مرا مورد عنایت خود قرار دادند تشکر کنم. اگر مسئولان ورزشی استان حمایتم کنند نام‌آور خواهم شد. سمانه رمضان‌پور می‌افزاید: امیدوارم که بتوانم با بودن در تیم ملی تیراندازی با کمان بزرگسالان ایران، پرچم کشورم را در رقابت‌های معتبر جهانی به اهتزاز در‌آورم که این مساله برای هر ملی‌پوش آن هم در هر رشته ورزشی که باشد بزرگ‌ترین افتخار و آرزوست.
سمیه رضایی
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار