همچنین «جایی برای پیرمردها نیست» ساخته جوئل و ایتن کوئن دهمین فیلم این لیست شد و بسیاری از فیلم‌های مهمی که در شانزده سال اخیر خلق شده‌اند، در رده‌های بعدی قرار گرفتند که نشان می‌دهد نگاه منتقدان برای انتخاب فیلم‌های برتر نادیده گرفتن سینمای صنعتی آمریکا و توجه به سینما به عنوان هنر بوده که در این آثار نمود بیشتری دارد.
کد خبر: ۲۸۳۴۵۲
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۰۶:۱۰ 24 August 2016
به گزارش «تابناک یزد»؛ «جدایی نادر از سیمین» پنجمین فیلم بلند سینمایی اصغر فرهادی بر اساس نظرسنجی میان صد و هفتاد و هفت منتقد سرشناس جهان، نهمین فیلم بزرگ قرن لقب گرفت و بالاتر از بسیاری از شاهکارهای سینما که در شانزده سال اخیر خلق شده‌اند، ایستاد اما فیلم فرهادی توسط چه منتقدان و در رقابت با چه آثاری این موقعیت را به دست آورد؟
 
به تازگی بی‌بی‌سی جهانی در نظرسنجی که صد و هفتاد و هفت منتقد مشهور در آن حضور داشته‌اند، درباره بزرگ‌ترین فیلم‌های قرن بیست و یکم نظرخواهی کرده و با تکیه بر شمار نظرات این منتقدان که در میانشان چهره‌هایی چون پیتر دبرگ و اوون گیلبرمن از ورایتی، کاترین شورد از گاردین، تاد مک‌کارتی و اسکات فینبرگ از هالیوودریپورتر در میانشان هستند، صد فیلم برتر را معرفی کرده است.
 
بر اساس این نظرسنجی، «جاده مالهالند» اثر دیوید لینچ محصول سال 2001 برترین فیلم شده، «در حال و هوای عشق» به کارگردانی وونگ کار وای ودر جایگاه دوم قرار گرفته، «خون به پا خواهد شد» شاهکار پل توماس اندرسون در جایگاه سوم ایستاده، «شهر اشباح» اثر هایائو میازاکی در رده چهارم قرار گرفت و «پسرانگی» اثر تحسین برانگیز ریچارد لینکلیتر در رده پنجم قرار گرفت.
 
«جدایی نادر از سیمین» در رقابت با چه آثاری نهمین فیلم قرن شد؟ 
منتقدان با آرایشان «درخشش ابدی یک ذهن پاک» اثر میشل گوندری، «درخت زندگی» ساخته ترنس مالیک، «یک یک و یک دو» به کارگردانی ادوارد یانگ ششمین تا هشتمین فیلم بزرگ قرن بیست و یکم لقب گرفتند. نکته مهم اما نهمین فیلم قرن بیست و یکم بود که فیلم سینمایی «جدایی نادر از سیمین» به کارگردانی اصغر فرهادی و برنده اسکار بهترین فیلم غیرانگلیسی‌زبان این عنوان را در اختیار گرفت.
 
همچنین «جایی برای پیرمردها نیست» و «درون لوین دیویس» هر دو ساخته جوئل و ایتن کوئن دهمین و یازدهمین فیلم این لیست قرار گرفتند. و بسیاری از فیلم‌های مهمی که در شانزده سال اخیر خلق شده‌اند، در رده‌های بعدی قرار گرفتند که نشان می‌دهد نگاه منتقدان برای انتخاب فیلم‌های برتر نادیده گرفتن سینمای صنعتی آمریکا و توجه به سینما به عنوان هنر بوده که در این آثار نمود بیشتری دارد. نکته قابل تامل اینکه «مرثیه‌ای برای یک رویا» به صورت مشترک با چند فیلم در رده صدم قرار گرفت.
 
منتقدان مجموعاً به 599 فیلم رای داده بودند که بی بی سی صد فیلمی که بیشترین رای را به دست آورده‌اند، معرفی کرده است. اگرچه آثار وس اندرسون، کریستوفر نولان، میشائیل هانکه، آپیچاتونگ ویراستاکول، پل توماس اندرسون و برادران کوئن به عنوان چهره‌های صاحب سبک در میان ده فیلم قرار نگرفته اما هرکدام سه فیلم در میان صد فیلم برتر قرن بیست و یکم دارند. از کیارستمی نیز دو فیلم «ده» و «کپی برابر اصل» در این لیست قرار گرفته است.
 
لیست کامل این فیلم‌ها را در ادامه می‌بینید تا دریابید پنجمین فیلم فرهادی در رقابت با چه آثاری این موقعیت را در نزد منتقدان به دست آورده است:
 
«جدایی نادر از سیمین» در رقابت با چه آثاری نهمین فیلم قرن شد؟
منبع: تابناک
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار