کد خبر: ۲۸۴۸۲۰
تاریخ انتشار: ۰۵ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۶:۲۲ 26 August 2016
به گزارش تابناک یزد، روز چهارشنبه مجلس به پیشنهاد دولت برای مصرف منابع حاصل از تسعیر ارزی، دو محل خرج دیگر اضافه کرده است. دولت در اصلاحیه، منابع حاصل از تسعیر ارزی را برای پرداخت تعهدات بانک‌ها پیش‌بینی کرده بود. اما در مصوبه مجلس، دولت مکلف شده منابع حاصل از یکسان‌سازی را نیز از این محل پیش‌بینی کند. باوجود این بند مجلس محل سوم را نیز برای منابع حاصل از تسعیر پیش‌بینی کرده است.

بر اساس مصوبه مجلس سود تسهیلات غیر جاری تا ۱۰۰ میلیون تومان نیز از محل منابع حاصل از تسعیر ارزی پرداخت شود. بنابراین مصوبه، بدهکاران تسهیلات غیر جاری تا ۱۰۰ میلیون تومان فقط ملزم به پرداخت اصل بدهی هستند و پرداخت سود آن بر عهده دولت است. جریمه تأخیر نیز باید از سوی بانک‌ها بخشیده شود.

محمدمهدی مفتح، سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس در گفت‌وگو با الف در توضیح چنین تصمیمی گفت: با توجه به مصوبه مجلس در وام‌های زیر ۱۰۰ میلیون تومان اصل وام را متقاضی باید بدهد و سود آن از محل تسعیر ارزی پرداخت می‌شود . جریمه دیرکرد وام نیز بخشیده می‌شود ، البته در حال حاضر هم هنگام پرداخت اصل وام جریمه دیرکرد آن بخشیده می‌شود .

وی در پاسخ به اینکه آیا این مصوبه فقط برای وام‌های سررسیده شده است یا کسانی که در حال پرداخت اقساط وام خود هستند نیز مشمول این مصوبه می‌شوند گفت : آیین‌نامه اجرایی باید این موضوع را مشخص کند که این مصوبه فقط برای وام‌های سررسید شده باشد یا وام‌هایی که در حال بازپرداخت اقساط آن هستند و هنوز سررسید نشده نیز مشمول قرار می‌گیرد .

سخنگوی کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس افزود : ما کلیت را تصویب کردیم ، مجلس اعتقاد دارد حال که دولت در حال تأدیه مطالبات است مردم هم باید از این امتیاز بهره‌مند گردند . امیدوارم مسئولین دولتی در آیین‌نامه اجرایی هم وام‌های سررسید شده و هم وام‌های در حال پرداخت اقساط آن را برای این طرح اجرا کند .

مفتح تصریح کرد: با این مصوبه مجلس مردم فقط اصل وام را پرداخت می‌کنند، بانک اصل وام را از مردم می‌گیرد و سود آن از محل تسعیر ارزی پرداخت می‌شود . بانک‌ها هم به سود خود می‌رسند و مردم نیز از زیر فشار وام خارج می‌شوند. این مصوبه تا آخر سال جاری فقط اعتبار دارد و دولت باید سریع‌تر آیین‌نامه اجرایی آن را تنظیم و اجرا کند.

به گزارش الف؛ برای توضیح بیشتر می‌توان این موضوع را با یک مثال توضیح داد. به فرض اینکه در سال‌های گذشته شخصی مبلغ ۱۰ میلیون تومان،‌ با نرخ سود ۲۰ درصد وام دریافت کرده باشد، این فرد باید علاوه بر اصل پول (۱۰ میلیون تومان) مبلغی را به‌عنوان سود بانک‌ها در قالب اقساط ماهانه یا سالانه خودپرداخت کند. علاوه بر این اصل‌وفرع در صورت تأخیر نیز مبلغی را باید برای هزینه دیرکرد به بانک‌ها اعطا کند. در تبصره جدید اشاره‌شده که تنها اصل وام‌های غیر جاری، به بانک‌ها بازپرداخت شود.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار