کد خبر: ۲۸۹۶۵۰
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۰:۳۶ 03 September 2016
ذبیح جلیلی
با توجه به همخوانی داشتن چوب با شرایط آب و هوایی یزد و آبخواه نبودن صنعت چوب، یزد می‌تواند به قطب صنایع چوب تبدیل شود.
 تا همین چند سال پیش نسخه جهیزیه عروس با دو تخته فرش و چند پشتی و اجناس ضروری منزل پیچیده می‌شد. ولی با گذشت زمان و روی آوردن به فرهنگی که نمی‌دانیم از کجا وارد زندگی ما شده است، ترجیح دادیم به جای این که روی زمین بنشینیم، روی مبل بنشینیم تا این که خرید مبلمان، اصل و اساس زندگیمان شد. در حال حاضر به جایی رسیده است که مردم به هر دری می‌زنند تا در جهیزیه عروس، مبل و متعلقات آن باشد.
تقاضای بالای مردم باعث به وجود آمدن مشکلاتی شده که به همین سادگی‌ها قابل حل نبوده و نیست. از یک سو پایین بودن قدرت خرید مشتری و از سویی دیگر پر توقع بودن فروشندگان، زندگی مردم را به مسیری هدایت می‌کند که معلوم نیست آخر به کجا خواهد رسید.
 نکته نگران کننده این است که قشر متوسط جامعه ترجیح می‌دهند از نان شبشان بزنند ولی به خاطر چشم و همچشمی ‌سرویس چوب منزلشان از اطرافیان خود شیک‌تر باشد.
«حسین عابدی» خریداری که برای تهیه مبل به یکی از نمایشگاه‌های یزد مراجعه کرده بود در خصوص بالا بودن قیمت‌ها اظهار کرد: قیمت‌ها بسیار بالا و البته نسبت به مکان مغازه و انصاف فروشنده متفاوت است.
وی افزود: برخی از فروشندگانی که آنچنان با وجدان نیستند زمانی‌که‌ متوجه شوند خریدار ناچار به خرید است قیمت کالا را تا چندین برابر محاسبه می‌کنند.
عابدی ادامه داد: با توجه به این‌که قیمت مبل و وسایل چوبی در یزد بالاست، به ناچار برای خرید به تهران می‌رویم. با وجود فاصله چند صد کیلومتری یزد با تهران، باز هم خرید از این شهر نسبت به یزد مقرون به صرفه‌تر است.

همیشه اختلاف قیمت براساس کیفیت نیست
فروشنده مبلمان منزل و اداری در مورد دلیل اختلاف قیمت یک نمایشگاه با نمایشگاه دیگر اظهار کرد: برای مثال در مغازه ما، یک کمد لباس 350‌هزار تومان برای خریدار تمام می‌شود ولی در مغازه مجاور ما، همین کمد تا 500 هزار تومان هم فروخته می‌شود که البته این اختلاف قیمت تاحدودی به کیفیت کالا نیز بر‌می‌گردد.
«رضا برخوردار» افزود: گاهی این اختلاف قیمت مغازه‌های دیگر با کالاهای مغازه ما منصفانه است. این در حالی است که گاهی بعضی از دوستان بدون هیچ دلیلی، از آنجایی که مشتری چاره‌ای جز خرید ندارد، تا جای ممکن قیمت را بالا می‌برند.
این فروشنده ادامه داد: بعضی از همکاران در ماه فروش چندانی ندارند و وقتی مشتری به آنها مراجعه می‌کند با گرفتن چک و به‌صورت اقساط، جنس را به قیمت چند برابر به او می‌فروشند و این موضوع مشکلی است که باید مسئولین به فکر راه چاره ای برای حل آن باشند.

بدون شکایت هم بازرسی صورت می‌گیرد
«محسن عطاییان» بازرس اتاق اصناف یزد در گفت و گو با همشهری درباره چگونگی کنترل قیمت نمایشگاه‌های مبل و صنایع چوب یزد گفت: همه تصور می‌کنند که فقط در صورت شکایت برای فروشنده‌ای پروسه کنترل و بازرسی انجام می‌شود که تصوری کاملا اشتباه است.
عطاییان افزود: برای مثال یک قسمت از شهر حوزه کاری من است که به صورت اتفاقی به مغازه‌ها به صورت سرزده، مراجعه و قیمت‌ها را کنترل می‌کنم. اگر از گران فروشی در زمینه مبل و صنایع چوب شکایت شود با کارشناس صنف هماهنگ می‌شود و به شکایت رسیدگی می‌کنیم.
وی در خصوص نحوه کنترل کیفیت کالا به ویژه در حوزه صنایع چوب خاطر نشان کرد: این صنف بسیار پیچیده است و حوزه گسترده‌ای دارد. بعضی از فروشنده‌ها کار را به صورت آماده از تهران یا شهرستان‌های دیگر تهیه می‌کنند. کار آماده دارای فاکتور خرید است و 12‌تا‌15‌درصد سود به فروشندگان تعلق می‌گیرد.  این بازرس ادامه داد: اما اگر تولید‌کننده این حوزه هم باشد، مساله فرق می‌کند و باید بررسی شود که به صورت مرحله‌ای قیمت تمام شده برای فروشنده چقدر است. این کار به‌عهده کارشناس اتحادیه است که کارشناسان یکی از قدیمی‌ها و کاربلدان صنف خودشان هستند.
مردم گاهی این شباهت‌ها را به پای گران فروشی فروشنده می‌گذارند.
«مهدی قاضی» افزود: وقتی در زمینه تشک دوزی تفاوت جنس وجود دارد، چطور می‌توان ادعا کرد که قیمت‌ها یکسان شود. البته مردم گاهی این شباهت‌ها را به پای گران‌فروشی فروشنده می‌گذارند.
قاضی ادامه داد: تشخیص این‌که جنسی ارزش قیمت مطرح شده را دارد یا خیر، بر عهده کارشناس اتحادیه است. لازم به ذکر است که در بسیاری از اوقات کارشناسان تشخیص داده‌اند قیمت‌ها بالا بوده و با ارائه دلیل به فروشنده ثابت کرده‌اند که قیمت مناسب نیست.
وی با بیان این‌که در حوزه پارچه مبلی هم ما با مشکل روبه رو هستیم افزود: در صورتی که یزد با کیفیت‌ترین پارچه مبلی را تولید می‌کند، باز هم قیمت‌ها بالاست. در تهران پارچه یزد را به اسم ترک می‌فروشند چون از نظر کیفیت هیچ فرقی با نمونه‌های خارجی ندارد.

نبود تولید کننده و افزایش قیمت صنایع چوب
مسئول رسیدگی به شکایات صنف صنایع چوب و درودگران یزد اظهار کرد: یکی دیگر از دلایل بالا بودن قیمت صنایع چوب در یزد این است که ما تولید کننده نیستیم. در صورتی که یزد به دلیل گرمای هوا و پایین بودن میزان رطوبت در آن می‌تواند به قطب صنایع چوب تبدیل شود چون به آب نیاز ندارد و با شرایط اقلیمی ‌یزد همخوانی دارد. وی افزود: با این حال کالای چوبی وقتی در هوای یزد تولید شود در هرکجای ایران می‌تواند استفاده شود؛ آن‌هم بدون این که خراب شود، ترک بردارد یا پیچیدگی پیدا کند.
این مسئول معتقد است: به جای رونق دادن به صنایعی که به آب زیاد نیاز دارد می‌توانیم در حوزه صنایع چوب فعالیت کنیم به طوری که می‌توانیم روزی به قطب صنایع چوب در ایران تبدیل شویم.
قاضی در خصوص ارتباط مستقیم افزایش قیمت مبل با محل و اجاره مغازه افزود: اجاره بها هیچ ربطی به قیمت ندارد و نباید اجاره بها بر قیمت اثر بگذارد چون مردم مقصر بالابودن اجاره بها نیستند.

   برخی اختلاف قیمت‌ها تا حدودی طبیعی است
مسئول رسیدگی به شکایات صنف صنایع چوب و درودگران یزد، دلیل تفاوت قیمت‌ها را نوع جنس و کیفیت آنها دانست و اظهار کرد: کارهایی که با دست انجام می‌شود و با دستگاه صورت نمی‌گیرد، قیمت مقطوعی ندارد که این یکی از دلایل تفاوت قیمت‌هاست. «مهدی قاضی» افزود: بعضی از اجناس کاملا با هم فرق دارند و در این زمان، تفاوت قیمت می‌تواند قابل توجیه باشد، اما برای مثال دو مبل از نظر شکل مثل هم هستند ولی وقتی ابر و اسفنج از سانتی متری 1500 تومان تا 3500 تومان باشد و در دیگر مراحل تفاوت قیمت در مصالح دیده می‌شود، این اختلاف قیمت تا حدودی طبیعی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار