کد خبر: ۲۹۳۳۱۲
تاریخ انتشار: ۱۹ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۴ 09 September 2016
نوشت‌افزار، کیف و کفش، ثبت‌نام و لباس فرم مدرسه، هفت‌خوانی است که خانواده برای شروع سال تحثیلی جدید باید از آن بگذرد.
فصل تابستان لحظه لحظه به روزهای پایانی خود می‌رسد وخانواده ها در تکاپو برای تهیه لوازم‌التحریر و فرم‌های خاص مدارس هستند. چند سالی است تهیه لباس‌های مدرسه مانند مانتو و شلوار و مقنعه برای دختران و فرم خاص برای پسران با انتخاب رنگ از سوی مدارس اجباری شده و  والدین برای تهیه این نوع  پوشش خاص هزینه هایی را متقبل می شوند که برخی خانواده ها را با چالش رو به رو کرده است.

مشکل تهیه فرم مناسب برای خانواده ها
یک شهروند یزدی که سه فرزند محصل در مقاطع مختلف دارد در گفت و گو با همشهری می‌گوید: با شروع سال تحصیلی باید والدین از 2 ماه قبل از شروع سال تحصیلی برنامه‌ریزی کنند و بودجه خود را بسنجند.
«رضا جاوید» می‌افزاید: تهیه لوازم التحریر، کیف و کفش، ثبت نام و همچنین لباس فرم مدارس هفت خوان سختی است که خانواده‌ها برای شروع سال تحصیلی باید از آن بگذرند.
به گفته وی، در گذشته از تهیه لباس و فرم خبری نبود و گاهی یک مانتو سال‌ها از سوی دو یا سه فرزند استفاده می‌شد ولی چند سالی است که فرم مدارس اجباری شده و کم وبیش خانواده ها را درگیر کرده است.
یکی از شهروندان یزد در مورد تهیه فرم مدارس، بیان می‌کند: سال گذشته فرم مخصوص برای مدرسه پسرم به مبلغ 30هزار تومان تهیه کردم، اما با توجه به این که امسال مدرسه رنگ فرم را تغییر داده مجبورم دوباره برایش فرم تهیه کنم.
«سمیه نوروزی» ادامه می‌دهد: با یکنواختی فرم هر مدرسه‌ای موافق هستم و آن را مثبت می‌دانم ولی بهتر بود مدارس تنها در رنگ فرم دخالت داشتند تا خانواده‌ها فرم ارزان‌تر و مناسب‌تری برای فرزندان خود تهیه کنند.
«زهرا نعمتی» مادر دو دانش آموز دختر مقطع ابتدایی و دبیرستان با طرح این سئوال که مدیران در انتخاب تولید کننده و فروشگاه تهیه فرم مدارس چه ملاکی را مدنظر دارند؟ می‎گوید: مدارس در انتخاب رنگ مانتو معیار مشخصی ندارند، سال گذشته مدرسه رنگ نامناسبی را برای مقطع دبیرستان انتخاب کرده بود که دخترم اکراه داشت آن را بپوشد.
یک دختر دانش آموز که در حال انتخاب مانتو و شلوار است، می‌گوید: وقتی برای خرید به فروشگاهی که طرف قرارداد با مدرسه هست مراجعه می‌کنم، مانتوها به اندازه سایز ما وجود ندارد و آستین آن بلند ، گشاد یا تنگ است.
«سونیا دهقان منشادی» دانش آموز سال دوم دبیرستان است از رنگ مانتو و مقنعه ناراضی است و می‌افزاید: مدارس در انتخاب رنگ، مدل و نوع پارچه دخالت دارند، رنگ باید مناسب سن و جنسیت دانش آموز باشد، مثلا من که از مقعنه رنگ خاصی نفرت دارم؛ امسال باید به این رنگ مقنعه بپوشم.

آمادگی 140 واحد تولیدی
دبیر انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان می‌گوید: در سال تحصیلی جدید روپوش مدارس، با همکاری سازمان صنعت، معدن و تجارت و اتحادیه صنف و همچنین نظارت کارشناسان انجمن اولیا و مربیان ناحیه 1 و 2 تهیه می شود.«جلال موسوی» می‌افزاید: برای ساماندهی بهتر تهیه روپوش مدارس، 140 واحد تولیدی دارای مجوز‌های لازم، از طرف سازمان صنعت، معدن و تجارت و آموزش پرورش انتخاب شده اند. وی ادامه می‌دهد: شروع عقد قرارداد و مدت زمان توزیع روپوش حدود 4 ماه تعیین شده است، که نسبت به سال گذشته هم زودتر شروع شده و هم مهلت آن افزایش داشته است.

رنگ فرم براساس سلیقه مشاورین مدارس
رئیس انجمن اولیا و مربیان آموزش و پرورش استان می‌افزاید: رنگ و مدل فرم خاص پسران دانش‌آموز بر حسب سلیقه انجمن اولیا و مربیان است و برای مشاورین مدارس هم از بین طیف گسترده رنگ، رنگ مدارس انتخاب می‌شود.
موسوی با اشاره به معضل مهلت تهیه فرم مدارس ادامه می‌دهد: متاسفانه بعضی والدین با توجه به بازده زمانی که هرساله برای تهیه فرم مدارس داده می‌شود، تهیه فرم مدارس نونهالان خود را به دقیقه 90 و اواخر روزهای تعصیلی موکول می‌کنند که با شلوغی در محل های توزیع مواجه می‌شوند، همچنین مشکل دیگر ما در تهیه فرم مدارس فضای کوچک و ناکافی بعضی تولیدی ها است که بعضا مشکلاتی هم برای تولید کننده و خانواده ها به وجود خواهد آمد.

   کارگروه تخصصی، فرم مدارس را نرخ‌گذاری می‌کند
موسوی درباره نرخ گذاری روپوش مدارس اظهارمی‌کند: قیمت فرم مدارس در سال تحصیلی جدید نسبت به سال گذشته هیچ تغییری نداشته و در بعضی موارد هم با کاهش روبه رو بوده است، هرگونه نرخ گذاری برای فرم مدارس توسط کارگروه تخصصی تعیین می‌شود. وی درباره مرجع پیگیری شکایات خانواده‌ها نسبت به نرخ و کیفیت روپوش مدارس به همشهری می‌گوید: با توجه به برنامه ریزی‌ها و تمهیداتی که اندیشیده شده تاکنون هیچ گونه نگرانی در ارتباط با تهیه و توزیع روپوش مدارس گزارش نشده است و همشهریان از طریق سازمان صنعت،معدن و تجارت و انجمن های اولیا و مربیان نواحی 1 و 2 شکایات خودرا پیگیر باشند.
هیفاء پردل
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار