کد خبر: ۲۹۴۹۸۳
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۱ 12 September 2016
 محمد یاسین دهقان
اهدای خون اهدای زندگی است به طوری که با اهدای خون می‌توان نعمت زندگی را با دیگران شریک شد.
اهدای خون «خالص ترین» نمونه رفتار انسان دوستانه در جامعه است و اهداكنندگان داوطلب، انسان‌هایی هستند كه بی هیچ چشمداشتی، ایثارگرانه خون خود را به بیماران می بخشند تا قطره قطره زندگی را به كام بیماران بنشانند. یکی از شهروندان یزد که به زیباترین شكل ممكن به جامعه انسانی خدمت می‌کند، با بیش از 100‌بار انتقال خون، اکنون رکورددار حرکت خداپسندانه انتقال خون در استان شده است.همشهری با «محمد کهنمویی»، این شهروندهم‌استانی به گفت و گو پرداخته که مشروح آن را در ادامه می‌خوانید.
  • اولین بار با چه انگیزه‌ای خون خودتان را اهدا کردید؟
اولین بار در 25 سالگی در اثر تصادفی که داشتم، دریافت‌کننده خون بودم. به همین علت هم از 3سال بعد در سن 28‌سالگی بطور مرتب خون اهدا کردم. البته من از پرسنل بیمارستان بودم و مشکلات کمبود خون را از نزدیک می‌دیدم و خیلی‌ها را هم تشویق کردم که خون اهدا کنند.
  • تاثیر این اهدای مرتب خون در زندگی خودتان چه بود؟
من متولد 1330 هستم ولی خیلی سنم را احساس نمی‌کنم، چون علاوه بر تاثیر معنوی اهدای خون که روح مرا آرام می‌کند و حس خوشایندی دارم ، خوشبختانه به لحاظ جسمی، از هم سن و سالان خودم سرزنده تر و شاداب تر هستم.
  • شما اینطور که گفتید تقریبا 35 سال است که خون اهدا می‌کنید، از تغییر شرایط در این 35 سال برای‌مان بگویید.
ابتدا من ساکن اصفهان بودم و آن موقع قانونی نبود که هر فرد را محدود کند صرفا هر سه ماه یکبار خون اهدا کند. برای همین در اوایل من هر یک ماه یکبار خون اهدا می‌کردم و البته مشکلی هم خدا را شکر برایم پیش نیامد. آن موقع یادم می‌آید کسانی دم در سازمان انتقال خون منتظر بودند تا اگر فردی نیاز به خون پیدا کند، مبلغی بگیرند و خون اهدا کنند.
  • در دوران جنگ و یا مقاطعی مثل حادثه زلزله بم وضعیت اهدای خون چطور بود؟
در دوران جنگ  ما کمبود خون نداشتیم البته آن موقع قانون سه ماه یکبار اجرایی شده بود ولی مثل الان سیستم یکپارچه ای نبود که دقیق اجرا شود. من اصفهان که بودم گاهی آنجا هم خون اهدا می‌کردم در صورتی‌که ممکن بود دو ماه از دفعه قبلی که خون اهدا کرده‌ام گذشته باشد.
  • برای این‌که طبق برنامه خاصی خون اهدا می‌کردید، برنامه غذایی یا سبک زندگی خاصی را هم در پیش گرفتید؟
نه، من زندگی کاملا عادی داشتم. البته الان حدود 2 سال است که به دلیل بالا رفتن سن، نمی‌توانم خون اهدا ‌کنم.
  • تا به حال حمایت ویژه‌ای از شما بابت کاری که ‌کردید انجام شده است؟
بله. هر سال همایشی برگزار و لوح‌های مختلف و گاهی هدایای نقدی و مادی هم به من اهدا شده است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار