کد خبر: ۲۹۴۹۸۴
تاریخ انتشار: ۲۲ شهريور ۱۳۹۵ - ۱۷:۳۴ 12 September 2016
سارا گلابگیریان
8 سال از تهیه طرح تفصیلی شهر میبد می‌گذرد، در حالی که قرار بود این طرح یک ساله تهیه، تصویب و ابلاغ شود. این تعویق در تهیه طرح علاوه بر خسارت مالی به شهرداری میبد، شهروندان این شهر را نیز سرگردان کرده است.
تهیه این طرح به عنوان اولین طرح تفصیلی شهر میبد از 8 سال پیش در دوره سوم شورای شهر کلید خورد و الان در حالی که ماه‌های پایانی عمر شورای چهارم، سپری می‌شود، خبری از طرح تفصیلی نیست.
بسیاری از شهرهای استان مشمول تهیه طرح تفصیلی شده است که از جمله آن می‌توان به شهر میبد اشاره کرد. طرح‌هادی این شهر مدت‌هاست اعتبار خود را از دست داده؛ از این رو شهرداری برای تهیه طرح جامع و سپس تفصیلی وارد عمل شده است.
این در حالی است که شهروندان میبد مدت‌ها منتظر هستند تا برای دریافت مجوزهای لازم از شهرداری، با موانع مواجه نشوند. اکنون طرح جامع، ملاک عمل شهرداری برای پاسخ به درخواست‌های شهروندان است، در صورتی که تهیه طرح تفصیلی برای توسعه متوازن شهر و ارائه مجوزهای لازم به شهروندان، ضروری است.

بی‌نتیجه بودن پیگیری طرح تفصیلی فعلی
شهردار میبد با انتقاد از عملکرد مشاور طرح تفصیلی این شهر گفت: 8 سال از زمان آغاز تهیه طرح تفصیلی این شهر می‌گذرد؛ در حالی که قرار بود این طرح یک ساله بررسی، تصویب و ملاک عمل شهرداری قرار گیرد اما هنوز مبنای شهرداری برای تصمیم‌های شهری، طرح جامع این شهر است.
«سیدعلی نقیبی‌زاده»  با انتقاد از واگذاری تهیه طرح تفصیلی شهر میبد به پیمانکار غیربومی گفت: این پیمانکار هرگز به تعهدات خود پایبند نبوده است و طرحی که تهیه کرده بر اساس بررسی اعضای کمیسیون ماده 5 استان، بیش از 120‌اشکال و ایراد دارد اما پیمانکار حاضر نشده که ایرادات را بشنود و در صدد رفع آنها برآید.
وی افزود: با شروع فعالیتم به عنوان شهردار میبد، به سرانجام رساندن طرح را به روش مسالمت آمیز با پیمانکار دنبال کردم اما نتیجه بخش نبود به طور قطع می‌توان گفت که هماهنگ نبودن مشاور طرح با شهرداری، سبب تأخیر در تهیه این طرح شده  است.
شهردار میبد اظهار کرد: مهلت استناد به طرح جامع شهر میبد به سر آمده است و حتی اگر طرح تفصیلی فعلی هم به تصویب برسد، مشمول زمان می‌شود و کارایی خود را از دست می‌دهد؛ یعنی در هر صورت شهر میبد به طرح تفصیلی جدیدی نیاز دارد.
نقیبی‌زاده با بیان این‌که به نظر می‌رسد، ادامه روند تهیه طرح با مشاور فعلی، نتیجه بخش نخواهد بود، ادامه داد: مسئولان استان با جدیت در حال پیگیری برای به ثمر رساندن طرح تفصیلی شهر میبد هستند. از تلاش‌های معاون عمرانی استانداری، مدیرکل راه و شهرسازی تشکر می‌کنم اما به نظر می‌آید این پیگیری‌ها بی‌نتیجه خواهد بود.
وی اضافه کرد: در همین شرایط به دلیل تصویب نشدن طرح تفصیلی شهر، شهرداری در صدور مجوزهای لازم برای شهروندان با چالش‌های بسیاری مواجه است و در کنارآن مشاور هیچ تعهدی در برابر این تاخیر، پذیرا نیست.

خسارت مالی شهرداری
شهردار میبد تاکید کرد: مشاور همه هزینه تهیه طرح یعنی 270 میلیون تومان را از شهرداری دریافت کرده و حتی مدعی دریافت خسارت هم هست؛ در حالی که شهردار و شورای وقت هیچ ضمانت معتبری برای تهیه طرح از مشاور دریافت نکرده است و نمی‌تواند ادعای خسارت کند.
وی ادامه داد: مشاور مدعی است که به ازای هر سالی که از زمان اتمام طرح گذشته، باید از شهرداری خسارت دریافت کند؛ در حالی که اگر طرح همان سال هم تحویل می‌شد به دلیل مشکلات و نقایص امکان تصویب نداشت و در حال حاضر هم اگر به شهرداری تحویل شود، ناقص و غیرکاربردی است.
نقیبی‌زاده افزود: این در حالی است که شهرهای مجاور با انتخاب مشاور بومی، طرح تفصیلی را یک ساله تهیه، مصوب و اجرا کردند اما شهر میبد 8 سال است که با مشاور غیربومی درگیر است و به نظر می‌رسد که هیچ نتیجه‌ای نیز به دست نیاورد.

پیگیری طرح فعلی و شروع طرح جدید
مدیر کل راه و شهرسازی استان اما از پیگیری قاطعانه طرح تفصیلی میبد از سوی مشاور فعلی طرح خبر داد و افزود: به تازگی اطلاعات طرح از‌سوی مشاور به استان ارسال شده است که قطعا به صورت تخصصی بررسی و اظهار نظر خواهیم کرد.
«محمدرضا نقصان محمدی» ادامه داد: اولین قدم اداره کل راه و شهرسازی استان برای به سرانجام رساندن طرح تفصیلی شهر میبد، بررسی طرح مشاور است و نتیجه بررسی قطعا به شهرداری میبد اعلام خواهد شد.
وی با بیان این که این اداره کل در انتخاب مشاور نقشی نداشته است، گفت: اداره کل راه و شهرسازی استان در حال بررسی تمام طرح‌های نیمه تمام شهری است تا ضمن پیگیری آنها، تهیه طرح‌های جدید را نیز در اولویت قرار دهد چرا که بسیاری از این طرح‌ها قبل از تصویب نهایی، مشمول مرور زمان شده اند.
این مسئول ادامه داد: اما قرار نیست طرح‌های نیمه کاره را رها کنیم؛ حتما بررسی می‌شوند و به نتیجه می‌رسانیم.در کنار آن تهیه طرح جدید برای شهرهای استان از جمله میبد را در برنامه داریم.

   اهمیت طرح‌های شهری
طرح‌های شهری دسته‌ای از طرح‌های شهرسازی و معماری هستند که مسائل محیطی شهر را مورد مطالعه قرار می‌دهند و به چند گروه اصلی تقسیم می‌شوند. از جمله طرح‌های شهری می‌توان طرح‌های جامع شهر، طرح تفصیلی، طرح جامع- تفصیلی، بهسازی و نوسازی بافت‌های فرسوده، آماده‌سازی توسعه‌های جدید در شهرها، تفصیلی موضوعی، طرح تفصیلی موضعی و طرح‌هادی شهری را نام برد. شهرداری‌های هر شهر طبق قانون، مکلفند که در برنامه توسعه و عمران شهر بر اساس مساحت و حریم شهرها و ضوابط مقررات ابلاغ شده در طرح، ساخت و سازهای شهری را کنترل و نظارت کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار