دلایل توقف هواپیمای رئیس جمهور در فرودگاه "اندروز"؛
اولین بار 9 مهر ماه 1391 بود که خبر پرواز هواپیمای رئیس جمهور ایران به واشنگتن خبرساز شد. روزنامه واشنگتن پست در ایت خصوص نوشت: "این هواپیما با آرم «ایران ایر » روز چهارشنبه در پایگاه هوایی اندروز پارک بود؛ یعنی همان روزی که اوباما از همین پایگاه برای انجام دو سفر انتخاباتی به اوهایو رفت و از مقابل هواپیمای پارک شده «احمدی نژاد» گذشت."
کد خبر: ۳۰۱۷۱۲
تاریخ انتشار: ۰۴ مهر ۱۳۹۵ - ۲۰:۳۹ 25 September 2016

به گزارش تابناک یزد، در ساعات اخیر، خبری در رسانه های مجازی و شبکه های اجتماعی دست به دست می چرخد با این مضمون که "بعد از برگشت روحانی و هیئت همراه از نیویورک، طبق روال معمول، وی جهت دیدار و ارائه گزارش مفصل از سفر چند روزه خود، از مقامات عالی رتبه نظام تقاضای دیدار کرده است که بر اساس اخبار رسیده با درخواست وی موافقت نشده است" دلیل این موضوع هم به رفتن هواپیمای رئیس جمهور و هیات همراه ربط داده می شود؛ موضوعی که با یک بررسی کوتاه و اجمالی می توان آن را نقض کرد.

در خبری که به سرعت در شبکه های اجتماعی در حال پخش شدن است، آمده که هواپیمای اختصاصی روحانی روز 20 سپتامبر به فرودگاه «اندروز» در واشنگتن رفته و 2 روز آنجا توقف داشته است. حتی بالاتر از این خبر که در توضیحات و ادامه این مطلب، دلایل رفتن هواپیمای رئیس جمهور به واشنگتن را مشخص می کنیم، آمده است: " گفته می شود جلسات محرمانه ای در سطوح عالی در این فرودگاه برگزار شده که بنا بوده به هیچ وجه رسانه ای نشود."

اولین پرواز هواپیمای رئیس جمهور به واشنگتن

اولین بار9 مهر ماه 1391 بود که خبر پرواز هواپیمای رئیس جمهور ایران به واشنگتن خبرساز شد. روزنامه واشنگتن پست در ایت خصوص نوشت: "این هواپیما با آرم «ایران ایر » روز چهارشنبه در پایگاه هوایی اندروز پارک بود؛ یعنی همان روزی که اوباما از همین پایگاه برای انجام دو سفر انتخاباتی به اوهایو رفت و از مقابل هواپیمای پارک شده «احمدی نژاد» گذشت."

طبق اطلاعاتی که این روزنامه آمریکایی داده "هواپیمای بویینگ 747 " ایران ایر " که حامل «احمدی نژاد» رئیس جمهور وقت ایران و تیم همراهش برای سفر وی به نیویورک بود ، در طول مدت اقامت وی در آمریکا در پایگاه هوایی " اندروز " نگهداری شد.

دلیل توقف هواپیمای حامل رئیس جمهور در فرودگاه "اندروز"

طبق اطلاعاتی که یکی از مقامات نظامی آمریکا ارائه کرده است، به دلیل هزینه های بالای پارک هواپیما در فرودگاه نیویورک و همچنین طبق یک رسم معمول، هواپیماهای رهبرانی که از آمریکا دیدار می کنند تا زمان بازگشت شان ، در پایگاه هوایی «اندروز» نگهداری شود. تا کنون هم در اجلاس های مربوط به سازمان ملل، هواپیماهای مختلف رهبران جهان در این پایگاه نگهداری شده اند.

سرگرد " میشل لای " یکی از سخنگویان نیروی هوایی آمریکا در همان سال 91 که خبر عزیمت هواپیمای احمدی نژاد به واشنگتن منتشر شد با اعلام این خبر، دباره دلایل و نحوه انجام این کار گفته بود که " معمولا چنین است که هواپیماها مقامات را در شهر مقصد پیاده می کنند و سپس برای نگهداری در پارکینگ به پایگاه «اندروز» در مریلند منتقل می شوند."

هواپیمای روحانی چرا به واشنگتن رفت؟

گویا هوپیمای حامل حسن روحانی و تیم همراهش هم برای رعایت این عرف و همچنین پرهیز از پرداخت هزینه های پارک در فرودگاه نیویورک، پس از پیاده کردن هیات ایرانی به پایتخت سیاسی ایالات متحده و فرودگاه نظامی " اندروز" پرواز کرده و طی اقامت هیات ایرانی در آمریکا در فرودگاه مذکور پارک بوده است.

"پایگاه هوایی اندروز" در ایالت مریلند "نزدیک واشنگتن" قرار دارد و هواپیمای مخصوص رییس جمهوری آمریکا AIR FORCE ONE نیز در این پایگاه نگهداری می شود.

حکایت یک دیدار و خبرسازی های رسانه های مجازی

به نظر می رسد، دلایل این مساله بیشتر امنیتی است ، چون تامین امنیت هواپیماها در پایگاه هوایی «اندروز» راحت تر از دیگر فرودگاه های تجاری و عادی است. از سوی دیگر فرودگاه های تجاری به صورت مجانی سرویس پارکینگ نمی دهند و دولت آمریکا نیز بودجه ای برای تامین کرایه و هزینه نگهداری هواپیماهای سران خارجی تخصیص نداده و از این جهت برای نگهداری، این هواپیماها به پایگاه اندروز منتقل می شوند.

به گزارش «تابناک»، باتوجه به توضیحات مذکور و مسبوق به سابقه بودن پرواز هواپیمای حامل رئیس جمهور ایران به واشنگتن، بعید به نظر می رسد اخبار منتشر شده در فضای مجازی درباره به حضور نپذیرفتن رئیس جمهور از سوی مقامات عالی رتبه نظام و همچنین مذاکره هیات عالیرتبه ایرانی با آمریکایی ها «روحانی با اوباما» در واشنگتن صحت داشته باشد و بیشتر نوعی خبرسازی در فضای مجازی پس از سفر هیات ایرانی به آمریکا و حضور در مجمع عمومی سازمان ملل است.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار