رئیس بهزیستی اردکان گفت: بر اساس آخرین سرشماری سال 90 از جمعیت 75 میلیونی کشور بیش از 6 میلیون نفر را سالمندان تشکیل می‌دهند یعنی حدود 8.2 درصد جمعیت کشور و 8.5 ‌درصد جمعیت استان یزد را سالمندان تشکیل می‌دهند.
کد خبر: ۳۰۲۰۲۵
تاریخ انتشار: ۰۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۰۷ 26 September 2016

به گزارش تابناک یزد،امیرولی عضدزاده  با اشاره به فرا رسیدن روز جهانی سالمند با اشاره به عمده مشکلاتی که جامعه سالمندان در کشور ما با آن مواجه هستند، اظهار داشت: سالمندان با مشکلات متعددی روبرو هستند اگر این مشکلات دسته‌بندی شوند شامل بیماری‌ها، سندرم‌های پیری، مشکلات عدیده اقتصادی، مشکلات بیمه‌ای، انزوا و تنهایی، تغذیه، مسکن، نگهداری و ... است.

وی در مورد بیماری‌های سالمندان بیان کرد: با افزایش سن، بار بیماری‌ها در سالمندان بیشتر می‌شود و سالمندان به طور معمول همزمان از چند بیماری رنج می‌برند که از جمله آنها می‌توان به پوکی استخوان و بیماری‌های عضلانی اسکلتی، فشار خون، بیماری‌های قلبی و عروقی، دیابت، افسردگی، آلزایمر و انواع سرطان‌ها اشاره کرد.

عضدزاده یادآور شد: سندرم‌های پیری نیز به عنوان یکی دیگر از مشکلات سالمندان گرچه به خودی خود بیماری نیستند اما در حد بیماری آزاردهنده بوده و مشکلات متعددی را برای سالمندان و خانواده‌های آنان ایجاد می‌کند که بی‌خوابی و بدخوابی، شب ادراری و ... در زمره آنها قرار می‌گیرد.

رئیس بهزیستی اردکان در مورد مشکلات اقتصادی سالمندان نیز بیان کرد: سالمندان به دلیل ترک کار و بازنشستگی و در نتیجه کاهش درآمد و نیز مشکلات ناشی از ازدواج و تحصیل فرزندان و هزینه‌های مرتبط با آن و افزایش هزینه‌ها، دچار مشکلات اقتصادی عدیده‌ای می‌شوند که این موضوع برای آنها آزاردهنده است.

وی، مشکلات بیمه‌ای را نیز از مهم‌ترین دغدغه‌های سالمندان برشمرد و افزود: اگر چه در سال گذشته با اقدامات خوب و موثر انجام شده، بخشی از مشکلات بیمه‌ای عامه مردم به ویژه سالمندان برطرف شد اما با توجه به اینکه عمده نیازهای سالمندان در دوران سالمندی اورتزها و پروتزها هستند و این نیازها در هیچ یک از بیمه‌های سلامت و حتی در بیمه‌های تکمیلی نیز دیده نشده، سالمندان در این حوزه مشکلات فراوانی دارند که توجه جدی دولت خدمتگزار و سازمان‌های بیمه‌گر را طلب می‌کند.

عضدزاده ادامه داد: یکی دیگر از مشکلات سالمندان، انزوا و تنهایی آنها است که این امر به واسطه ازدواج فرزندان و ترک خانه از سوی آنها و پدیده سندرم آشیانه خالی و نیز بازنشسته شدن سالمندان و دوری از فعالیت‌های اجتماعی اتفاق می‌افتد و به تدریج سالمندان گوشه‌گیر و تنها شده و در عزلت خود روزگار بدی را سپری می‌کنند.

وی افزود: از دیگر مشکلات این قشر از جامعه می‌توان به مشکل نگهداری از سالمندان، تغذیه، مسکن و حمل و نقل آنها اشاره کرد که با رویکرد شهرهای مناسب و دوستدار سالمند، بخش عمده‌ای از این مشکلات حل و فصل خواهد شد.

رئیس بهزیستی اردکان با اشاره به برنامه‌های بهزیستی استان یزد برای کاهش مشکلات و دغدغه‌های سالمندان بیان کرد: بهزیستی به عنوان تنها متولی امور سالمندان در کشور ، خدمات گوناگونی را به سالمندان ارائه می‌دهد که بخشی از این خدمات در قالب بسته‌های حمایتی و پرداخت مستمری و کمک‌های موردی به آنها ارائه می‌شود اما مهم‌ترین بخش این خدمات در قالب ایجاد و توسعه مراکز جامع توانبخشی سالمندان شامل مراکز شبانه‌روزی و روزانه سالمندان و نیز تیم‌های ویزیت در منزل سالمندان تعریف و ارائه می‌شود که در این بخش سالمندان از خدمات گوناگون پزشکی، پرستاری، توانبخشی، رفاهی و تفریحی برخوردار می‌شوند.

وی خاطرنشان کرد: سالمندان همچنین با شرکت در طرح توانمندسازی سالمندان با شیوه‌های زندگی سالم و روش‌های سالم پیر شدن آشنا می‌شوند.

عضدزاده تاکید کرد: با این وجود آنچه در این برهه از زمان با توجه به روند پیر شدن جمعیت از اهمیت دو چندان بر خوردار است، توجه به مقوله آموزش و پژوهش در حوزه سالمندان است که بر همین اساس سازمان بهزیستی استان یزد و شهرستان اردکان با ایجاد مرکز تحقیقات سالمندی در پی آن است که به فعالیت‌های پژوهشی در این حوزه سر و سامان بدهد و پژوهش‌های هدفمند و کاربردی را در این حوزه رقم بزند.

وی افزود: ایجاد و مصوب کردن رشته مراقبت از سالمند نیز از دیگر فعالیت‌هایی است که توسط سازمان بهزیستی استان به انجام رسیده و با پذیرش دانشجو در مقاطع مختلف، بخشی از مشکلات این قشر از جامعه رفع خواهد شد.

عضدزاده اظهار داشت: در همین راستا تیرماه سال جاری با حضور معاون وزیر و رئیس سازمان بهزیستی کشور، مرکز تحقیقات سالمندی جنوب شرق کشور با همکاری دانشگاه علوم بهزیستی و توانبخشی در شهرستان اردکان فعالیت خود را آغاز کرد.

عضدزاده تصریح کرد: مسئولان و همه ما باید به این نکته باور داشته باشیم که هر قدمی که در راستای رفاه و خدمت‌رسانی به سالمندان برداریم، در حقیقت صندوق پس‌اندازی است برای آینده نه چندان دور ما زیرا سالمندی موهبتی است که خداوند به همه افراد بشر عطا کرده و دیری نخواهد پایید که همه ما پیر خواهیم شد از این‌رو سازمان بهداشت جهانی، توجه ویژه‌ای به این مقوله مبذول داشته و شعار روز جهانی سالمندان در سال 2016 را به این موضوع اختصاص داده و تاکید دارد که «نه، علیه هر گونه تبعیض سنی».

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار