مدیر کل بهزیستی یزد با بیان اینکه تعداد سالمندان این استان 95 هزار نفر، معادل 9.3 درصد جمعیت این خطه است گفت: این رقم در کشور 8.3 درصد است.
کد خبر: ۳۰۲۷۶۷
تاریخ انتشار: ۰۶ مهر ۱۳۹۵ - ۱۲:۴۵ 27 September 2016
به گزارش تابناک یزد،جلیل عفتی  مناسبت هفته تکریم از منزلت سالمندان ( چهار تا 10 مهرماه ) در جمع خبرنگاران استان افزود: جمعیت سالمندی استان یزد در حال افزایش است.
وی با بیان اینکه این استان از لحاظ جمعیت سالمندی در رتبه 13 کشور قرار دارد اظهار کرد: از مجموع سالمندان استان ، 70درصد زیر پوشش بیمه بوده و بقیه از هیچ گونه حمایتی برخوردار نیستند.
عفتی از فعالیت چهار مرکز شبانه روزی سالمندان در شهرستانهای مهریز، تفت ، یزد و اردکان خبر داد و افزود: همچنین 12 مرکز روزانه سالمندان در این استان وجود دارد و سیاست سازمان بهزیستی بر این امر متمرکز است که به جای توسعه مراکز شبانه روزی با تقویت خانواده محوری، به سالمندان در منزل ارائه خدمات کند و مراکز روزانه را توسعه دهد.
وی پیرترین استانهای کشور را گیلان و مازندران و جوان ترین را نیز هرمزگان ، بوشهر و سیستان و بلوچستان اعلام و اظهار کرد: افزایش جمعیت سالمندی نیاز به برنامه ریزی دارد.
مدیر کل بهزیستی یزد اضافه کرد: فقر و از کار افتادگی در دوران پیری ناشی از بی برنامه بودن در دوران سالمندی است وگرنه سنین پیری سن توانمندی به روشهای دیگر است.
وی گفت: در بسیاری از کشور ها سنین سالمندی خود را جشن می گیرند و رفاه آنان چندین برابر می شود در حالیکه در کشور ما هنوز برای ایاب و ذهاب سالمندان با مشکل مواجه هستیم.
این مسئول تصریح کرد: کشور ما از لحاظ اجتماعی در حوزه سالمندی هنور به جایگاه خود دست نیافته و ضروری است که مسوولان به این موضوع توجه داشته باشند.
وی گفت: سالمندان ما با مشکلات جدی چون روحی و روانی ، اسکلتی ، افسردگی و آلزایمر روبرو هستند و کمتر سالمندی است که در دوران سالمندی این مشکلات را نداشته باشد.
عفتی تصریح کرد: اغلب توریست های خارجی که به استان سفر می کنند سالمند هستند و به راحتی از کشورهای مختلف دیدن می کنند اما اغلب سالمندان ما در منازل به تنهایی یا در بستری بیماری روزگار خود را سپری می نمایند.
*** برنامه های هفته تکریم از سالمندان در استان
عفتی ، برگزاری همایش مهارتهای زندگی ، برپایی نمایشگاه صنایع دستی ، بازدید از خانواده بازنشستگان و گردهمایی کودکان مهدها با سالمندان را از جمله برنامه های هفته تکریم منزلت سالمندان در استان اعلام کرد.
وی اظهار کرد: برگزاری جشنواره سالمندان ، نشست شورای سالمندی، جشنواره غذاهای سنیتی و بومی سالمندان ، شب شعر و بازدید از مراکز سالمندی از دیگر برنامه های هفته یاد شده است.
*** ارائه خدمات به 6 هزار و 700 ناشنوا و کم شنوا
مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: در حال حاضر 6 هزار و 700 معلول ناشنوا و کم شنوا از خدمات بهزیستی استان بهره مند می شوند.
وی با اشاره به اجرای طرح غربالگری شنوایی در سطح استان بابیان اینکه بهترین دوران کاشت حلزون در شش ماهگی است تصریح کرد: همچنین چهار هزار معلول نابینا و کم بینا از خدمات بهزیستی بهره مند می شوند.
مدیر کل بهزیستی یزد در بخشی دیگر از سخنان خود تعداد مهدهای کودک استان را 300 باب بیان کرد و گفت: 11 هزار کودک در این مهدهای کودک نگهداری می شوند.
بر اساس تعریف سازمان بهداشت جهانی جمعیت بالای سن 60 سالگی جزو جمعیت سالمند محسوب می شوند که برابر این تعریف، افراد 60 تا 75 سال، سالمند جوان، 75 تا 85 سال، سالمند میان سال و بالای 85 سال، سالخورده یا پیر تلقی می شوند.
استان یزد حدود یک میلیون و 100 هزار نفر جمعیت دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار