کد خبر: ۳۰۶۵۴۱
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۶ 04 October 2016
هیفاء پردل
کهن شهر یزد، با توجه به تنوع فرهنگی، تاریخی و مذهبی خود بعد از اصفهان و فارس سومین شهر گردشگری فرهنگی و از مقاصد مهم گردشگران خارجی است.
این گردشگران با طی مسافت‌های زیاد که بیشتر از کشورهای اروپایی چون فرانسه، ایتالیا، آلمان، استرالیا و آمریکا و همچنین از ژاپن و چین، کره‌جنوبی هستند، علاقه زیادی به دیدن زندگی سنتی ایرانیان داشته و یزد را مهم ترین مقصد برای گردشگری خود انتخاب کرده اند.
بعد از رویکرد مهم دولت تدبیر و امید و همچنین سایه ناامنی‌هایی که برکشورهای همسایه افتاده، گردشگران  ، ایران و به‌ویژه استان یزد را به دلیل امنیت و جاذبه‌های آن انتخاب می‌کنند.
به توجه به افزایش ورود گردشگران به استان ، آمار ورود گردشگران خارجی در مقایسه با مدت مشابه سال قبل جهش 40 درصدی را نشان می‌دهد و پیش بینی می‌شود تا پایان سال 95 به 100‌هزار گردشگر هم افزایش یابد.

یزد؛ شهری سنتی و زیبا برای گردشگری
یکی از توریست‌های جوان ایتالیایی که برای نخستین بار به یزد سفر کرده است، می‌گوید: به‌رغم اطلاع رسانی غلطی که در رسانه‌ها علیه ایران و مردم آن می‌شود، «ایران » را برای گردشگری انتخاب کردم.
«اوترام» که به همراه همسر و فرزند نوزاد خود اکنون مهمان شهر یزد است، می‌افزاید: به همراه همسرم بعد از اصفهان، یزد را مقصد گردشگری انتخاب کردیم و هر چیزی را که دیدم در قیاس با تبلیغ رسانه‌ها واقعی نبود.
به گفته وی، امنیت بالا، مهمان‌نوازی و جاذبه‌هایی که تاکنون در هیچ کشوری ندیده بودم مرا ترغیب کرد مجددا به ایران و این شهر تاریخی سفر کنم. یزد یک تاریخ ماندگار است.
یک گردشگر اروپایی دیگر در توصیف جاذبه‌های شهر یزد در گفت وگو با همشهری بیان می‌کند: پیش از همه مهمان‌نوازی مردم برایم جالب بود همچنین باغ دولت آباد، مناره‌های مسجد جامع و شکوه بناهای تاریخی یزد مرا جذب کرد.
«جولیا» معتقداست با توجه به اتفاقات و وجود تروریست‌ها در مناطق گردشگری کشور‌های خارجی، بی‌شک ایران به دلیل امنیت و جذابیت‌های این کشور به مقاصد مهم گردشگری اروپاییان و خاورمیانه تبدیل خواهد شد.

کاهش میانگین سنی گردشگران خارجی یزد
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به رشد گردشگری یزد می‌گوید: یزد در 5‌ماه اول امسال با افزایش 40‌درصد ورود گردشگر خارجی روبه‌رو بوده است، این گردشگر، شرق شناسان، عکاسان و هنرمندان عمدتا از کشورهای اروپایی هستند.
«سیدمصطفی فاطمی» می‌افزاید: طبق آمار طی 5‌ماه اول امسال  ، 45 هزار گردشگر خارجی به یزد سفر کرده اند که کشورهای فرانسه، ایتالیا، آلمان و استرالیا و آمریکا شاخص‌ترین آنها هستند. به گفته وی، ژاپن، چین و کره جنوبی در رده‌های بعدی قرار دارند. در این مدت نیز میانگین سنی گردشگران خارجی که به یزد سفر کرده اند کاهش داشته است.
فاطمی ‌ادامه می‌دهد: آمار گردشگران خارجی در فروردین ماه 95 برابر با 9 هزار و 200 نفر، اردیبهشت ماه 15 هزار نفر، خردادماه 12 هزار و 400 نفر، تیرماه 2 هزار و 800 نفر و در مردادماه 95 نیز 5هزار و 200 نفر بوده است که این آمارها نشان از جهش خوب آمار ورودی گردشگران خارجی است.

یزد؛ مکان فستیوال بزرگ فرهنگی
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان می‎افزاید: یزد یکی از جذاب ترین شهرهای کشور است که دارای تنوع فرهنگی، تاریخی و مذهبی است و ادیان مختلف به طور مسالمت آمیز در کنار هم با تعامل در حال زندگی هستند  ، در واقع همزیستی مسالمت آمیز دارند و این نوع زندگی برای گردشگران جذاب است.
وی ادامه می‌دهد: وجود فرهنگ‌های متفاوت، خانقاه، مسجد، حسینیه و آتشکده در شهر یزد برای گردشگران جالب توجه است. برگزاری مراسم تاسوعا و عاشورای حسینی، نخل برداری، و همچنین آیین جشن زرتشتیان و کلیمیان، یزد را به یک مکان فستیوال بزرگ فرهنگی تبدیل کرده است.
فاطمی ‌بیان می‌کند: با توجه به افزایش اقامت‌های بوم گردی و زیرساخت‌های استان امسال شاهد آمار ورود گردشگران بودیم،هرچند زیرساخت‌های گردشگری شهر یزد افزایش یافته است، ولی با توجه به این جهش در ماه‌های مهر و آبان، یزد قادر به پذیرش گردشگر خارجی نیست.

یزد؛ گران ترین شهر گردشگری
معاون گردشگری اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان با اشاره به این که یزد مهم ترین مقصد گردشگران فرهنگی، تاریخی و ورزشی است، می‌گوید: کهن شهر یزد بعد از اصفهان و فارس سومین مقصد گردشگری فرهنگی است که گران ترین شهر گردشگری هم به شمار می‌رود.
فاطمی‌ افزود: در کنار همه شاخص‌ها شهر یزد دارای مشهورترین نمادهای ایرانی در بین 21‌اثر به ثبت رسیده در فهرست آثار جهانی است.
وی اظهار می‌کند: باغ‌های ایرانی دولت‌آباد و باغ پهلوان پور مهریز و همچنین قنات‌های جهانی حسن‌آباد و زارچ مکان‌های مهمی است که ثبت جهانی شده و بافت تاریخی منسجم آن هم در شرف ثبت جهانی است. فاطمی ‌ادامه می‌دهد: بازار بزرگ سنتی یزد بعد از تبریز دومین بازار بزرگ کشور محسوب می‌شود که از مقاصد مهم گردشگران خارجی است  .

198.jpg
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار