کد خبر: ۳۰۶۵۴۳
تاریخ انتشار: ۱۳ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۸ 04 October 2016
سمیه گلابگیریان
نبود مسافر برای تاکسی‌ها و کمبود تاکسی برای مسافران رابطه علت و معلولی است که باعث شده است ناوگان تاکسیرانی شهر در حداقل کیفیت در اختیار شهروندان یزدی قرار گیرد. از این رو بسیاری از تاکسی‌های شهر در شرایطی که باید به مردم خدمات دهند، در گوشه‌ای به استراحت مشغولند و سازمان حمل ونقل بار و مسافر استان خود را آماده کرده است که تاکسی‌های خاموش را شناسایی کرده و با سلب امتیاز رانندگان خاطی، امتیاز را به رانندگان فعال واگذار کند.
ناوگان تاکسیرانی شهر یزد 1080 دستگاه تاکسی گردشی دارد اما استقبال شهروندان از تاکسی‌های تلفنی که بین 2300 تا 2700 دستگاه تحت نظارت سازمان تاکسیرانی و همین تعداد تحت نظارت اتاق اصناف و سازمان صنعت، معدن و تجارت در حال فعالیت هستند، به مراتب بیشتر است.
یزدی‌ها به این موضوع عادت کرده‌اند که برای رفتن به مقصد، از خدمات تاکسی‌های تلفنی از در منزل تا مقصد نهایی استفاده کنند از این رو به نوعی می‌توان گفت که شهروندان یزدی با تاکسی‌های گردشی شهر قهر هستند که بخشی از این قطع ارتباط به کیفیت نامطلوب خدمات تاکسیرانان گردشی شهر باز می‌گردد.

مشکل خطی نبودن تاکسی‌ها
یکی از شهروندان یزدی با بیان این‌که تاکسی‌های شهر هرگز گردشی کار نمی‌کنند، ادامه داد: ما اصلا در شهر یزد مسیر گردشی نداریم و هیچ خط مشخصی برای تردد تاکسی‌ها طراحی نشده است از این رو تاکسی‌ها هر ساعت از روز در هر نقطه‌ای که بخواهند حضور می‌یابند و به نیاز مشتری اهمیتی نمی‌دهند.
«رضا میرعباسی» ادامه داد: متاسفانه زمانی که مسافر در انتظار تاکسی است هیچ تاکسیرانی حاضر نیست مسافر را به صورت خطی جابجا کند و همه دنبال مسافران دربستی می‌گردند و کرایه‌ای که از مسافر می‌گیرند برابر با کرایه‌ای است که باید به تاکسی‌های تلفنی پرداخت شود از این رو مردم ترجیح می‌دهند با تاکسی‌های تلفنی جابجا شوند.
وی با بیان این‌که زمان انتظار شهروندان برای پیدا کردن تاکسی در شهر بسیار طولانی و در نهایت بی نتیجه است، خطی کردن تاکسی‌ها و نظارت بر آنها برای حضور در شهر را بهترین راهکار برای استقبال شهروندان از ناوگان عمومی تاکسیرانی عنوان کرد.

کم بودن تعداد تاکسی‌ها
یکی دیگر از شهروندان یزدی نیز تعداد تاکسی‌های شهری را نسبت به تعداد مسافر در شهر کم دانست و افزود: به نظر می‌رسد یا تاکسی در شهر کم است و به اندازه نیاز شهروندان وجود ندارد و یا تاکسی‌ها در شهر فعالیت نمی‌کنند. اما با توجه به امتیازات ویژه دولت به تاکسی‌ها، باید نظارت کافی صورت گیرد که همه تاکسی‌ها به مردم خدمات‌رسانی کنند.
«مهیا مرادی» ادامه داد: تاکسی‌های گردشی شهر فقط در هسته مرکزی در محدوده خیابان امام خمینی(ره) به چشم می‌آیند و سایر نقاط شهر به ویژه بافت جدید از خدمات رسانی تاکسیرانان محروم است.
وی گفت: به نظر می‌رسد که تاکسی‌ها رغبت چندانی به خدمات رسانی به شهروندان ندارند و اغلب به دنبال مسافران دربستی هستند و باید این رویه در بین تاکسیرانان اصلاح شود.

دریافت تاکسی به دلیل ارزش افزوده آن
مدیرعامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر شهر یزد گفت: شهر یزد 1080 دستگاه تاکسی گردشی، بین 2300 تا 2700 دستگاه تاکسی تلفنی تحت نظارت سازمان حمل ونقل بار و مسافر و همین تعداد تاکسی تلفنی تحت نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت دارد که تعداد زیاد خودروهای خدمات عمومی باعث شده 40 درصد از تاکسی‌های شهر به اصطلاح خاموش باشند و خدمات مناسبی به شهروندان ارائه نکنند.
«حسین صالحیان» اظهار کرد: ارزش افزوده و سرقفلی خودروهای تاکسی و بنزین یارانه‌ای که در گذشته برای این خودرو در نظر گرفته شده بود باعث شده که در گذشته نه تنها در استان که در کل کشور، عده‌ای که نیازی به این حرفه نداشتند، نسبت به خرید تاکسی اقدام کنند.
وی گفت: قطعا زمانی که خودرو به این دلایل خریداری شود، خدماتی به مردم نخواهد داد و از طرفی تشخیص این‌که این خودروها به مردم خدمات می‌دهند یا خیر نیز امکان پذیر نیست. البته تعهداتی از متقاضیان گرفته می‌شود اما چون مالک خودرو هستند نمی‌شود تمییز داد که خدمات را متناسب باتعهد ارائه می‌کنند یا خیر.
وی تنها راهکار شناسایی تاکسی‌های خاموش را نظارت پیشرفته بر ناوگان تاکسیرانی با هوشمندسازی ناوگان اعلام کرد و افزود: به این ترتیب می‌توان با نصب GPS مسیر تردد تاکسی‌ها را بررسی کرد و نقاطی که مسافر را جابجا کرده‌اند مشخص کرد.
این مسئول افزود: البته بخشی از تاکسی‌ها که در پایانه‌ها و در نقاط انباشت مسافر از جمله مقابل هتل‌ها، بیمارستان‌ها و مراکز تجاری مستقر هستند خدمات خوبی به مسافران ارائه می‌کنند اما فرهنگ شهروندان یزدی به گونه‌ای تغییر کرده است که تمایل به استفاده از تاکسی‌های تلفنی برای رسیدن به مقصد را به انتظار کشیدن کنار خیابان برای استفاده از تاکسی شهری ترجیح می‌دهند.
وی ادامه داد: به این ترتیب نه تاکسیرانان به جلب مسافر اعتماد دارند و تمایلی به حضور در شهر پیدا می‌کنند و نه مسافران از یافتن تاکسی در شهر احساس آرامش و اطمینان دارند و به این ترتیب فاصله تاکسی و مسافر درشهر یزد روز به روز بیشتر شده است.
صالحیان گفت: در کنار آن، تعداد تاکسی‌های تلفنی و اتومبیل‌های کرایه هر کدام با 5 تا 15 دستگاه خودرو در حال اضافه شدن است که دیدگاه این موسسات نیز سرمایه‌گذاری است نه خدمات‌رسانی به مسافر، از این رو ناوگان تاکسیرانی شهر کمرنگ تر می‌شود.

ناوگان تاکسیرانی بزرگ‌تر نمی‌شود
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر یزد ادامه داد: از این رو است که حدود 350 دستگاه تاکسی در شهر حضور ندارند و به مردم خدمات ارائه نمی‌کنند و از طرفی برای برخورد با متخلفان ابزار قانونی محدود است و در حد تذکر می‌توان با متخلفان برخورد کرد.
وی گفت: برای برخورد جدی و سلب امتیاز تاکسی‌های خاموش مشکلاتی وجود دارد که از جمله آنها ضوابط قانونی است از این رو پیشنهاداتی به اتحادیه تاکسیرانان کشوری ارائه شده که امیدواریم به زودی مصوب و اجرا شود.
صالحیان ادامه داد: اما از طرفی اگر این تاکسی‌ها سلب امتیاز شود، متقاضی جدیدی برای خرید و دریافت امتیاز تاکسی وجود ندارد چون این شغل با توجه به شرایط حاکم بر شهر یزد مقرون به صرفه نیست. وی افزود: به نوعی می‌توان گفت که بود و نبود 40 درصد تاکسی‌های خاموش تاثیری در شهر نخواهد داشت چرا که مردم وسیله حمل ونقل خود را تاکسی‌های تلفنی انتخاب کرده‌اند و تا زمانی که مردم با تاکسی‌ها آشتی نکنند ناوگان تاکسیرانی شهر تقویت نخواهد شد.
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بار و مسافر استان با بیان این‌که در این 2 سال گذشته هیچ دستگاه تاکسی به ناوگان تاکسیرانی شهر یزد اضافه نشده است، افزود: در حال حاضر 60 متقاضی برای دریافت امتیاز تاکسی در شهر یزد وجود دارد ولی تا زمانی که اوضاع تاکسی‌های فعلی سامان نیابد، قرار نیست ناوگان بزرگتر شود.
وی تاکید کرد: معتقدم که به جای اضافه کردن تاکسی باید همین ناوگان موجود را فعال کنیم اما شاید با سلب امتیاز بتوانیم متقاضیان جدید را وارد عرصه کنیم و شاید با اجرای سلب امتیاز تاکسی‌های خاموش، مالکان تاکسی‌ها تلنگری بخورند و خدمات خوبی به مسافران ارائه کنند تادیگر به اضافه کردن تاکسی به ناوگان شهر نیازی نباشد.

   ارزش افزوده تاکسی‌ها
مدیر عامل سازمان حمل ونقل بارو مسافر شهر یزد اعلام کرد: سرقفلی خودروهای تاکسی برای تاکسی‌های معمولی 3 تا 5 میلیون تومان و برای تاکسی‌های بی سیم بیش از 5 میلیون تومان است. «حسین صالحیان» ادامه داد: به این ترتیب متقاضیان تاکسی بعد از احراز صلاحیت و پرداخت حداقل هزینه عضویت در سازمان ودریافت امتیاز تاکسی می‌توانند خودروهای خود را با ارزش افزوده به فروش برسانند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار