کد خبر: ۳۰۷۲۸۰
تاریخ انتشار: ۱۴ مهر ۱۳۹۵ - ۱۳:۲۹ 05 October 2016
هستی زارع
با توجه به پیشرفت تکنولوژی و رواج زندگی ماشینی وقتی حرف از ورزش کردن می‌شود همه کمبود وقت و نداشتن امکانات را بهانه می‌کنند؛ در صورتی که با یک برنامه‌ریزی ساده و سحرخیزی می‌توان زمان خوبی را به ورزش اختصاص داد. ورزش همگانی فرصتی برای روی آوردن عامه مردم به ورزش و سلامتی و آرامش روحی و جسمی است. هرچند ورزش همگانی یک عامل مهم برای تامین سلامتی و بهبود کیفیت زندگی افراد است اما مردم بر اساس فرهنگ و باورها و ویژگی‌های فردی از قبیل سن، جنسیت و شغل و وضعیت مادی خود در این ورزش‌ها شرکت می‌کنند.
از این رو برای آگاهی از شرایط باهدف رفع مشکلات مردم و تشویق آنها برای روی آوردن به ورزش همگانی و تامین سلامتی گفت و گویی با «سید‌حسین سید‌عربی» رئیس هیات ورزش‌های همگانی استان یزد ترتیب دادیم که می‌خوانید.
  • استقبال مردم از ورزش‌‎های همگانی چقدر است و  استقبال بانوان بیشتر است یا آقایان؟
استقبال مردم نسبت به گذشته افزایش چشمگیرى داشته ولى هنوز به سطح مورد نظر نرسیده است. نسبت استقبال بانوان بیشتر است اما اگر به بوستان‌های شهر یزد سری بزنید متوجه حضور مردم در اوایل صبح خواهید شد. در بعضی از بوستان‌ها چند سئانس ورزش صبحگاهی از سوی مربیان هیات ورزش‌های همگانی اجرا می‌شود که این نشان از توسعه ورزش در استان دارد که البته هنوز تا نقطه ایده ال فاصله دارد.
  • برای بالا بردن سطح ورزش‌های همگانی چه اقداماتی انجام شده است یا خواهد شد؟
برنامه‌های زیادی از سوی هیات ورزش‌های همگانی یزد تا پایان سال 95 در نظرگرفته شده که شامل جشنواره‌های فرهنگی ورزشی در پارک‌ها و پیاده‌روی خانوادگی در محلات با عنوان طرح وصال است.همچنین به مناسبت‌های گوناگون  ، مسابقات و همایش‌هایی برای اقشار مختلف از کودکان تا سالمندان و حتی مسابقات ویژه مددجویان برگزار می‌شود که امیدواریم با استقبال مردم روبه‌رو شود.
  • برنامه‌های جدید در کدامیک از پارک‌های شهر اجرا خواهد شد؟
در تمام پارک‌ها جشنواره فرهنگی ورزشی با همکاری کمیته همگانی هیات‌های ورزشی و با حمایت سازمان فرهنگی ورزشی شهرداری و نیز اداره ورزش وجوانان برگزار خواهد شد. ابتدا این جشنواره با 13رشته در پارک شهدا به در اجرا می‌آمد که مقرر شد دو هفته یک‌بار در پارک‌های آزادگان، آزادشهر، غدیر و نیز پارک بزرگ شهر با افزودن دو رشته دیگر برگزار شود. قابل ذکر است جشنواره‌ای ویژه کودکان سرطانی محک، جانبازان و معلولین و همچنین جامعه نابینایان برنامه‌ریزی شده تا برگزار شود.
  • با توجه به افزایش میزان چاقی مردم یزد برای تشویق مردم به ورزش چه اقداماتی انجام شده است؟
برگزاری همایش‌های تغذیه به صورت رایگان، برگزاری جشنواره‌های ورزشی در مدارس و جلوگیری از چاقی کودکان در بین اقشارجامعه از اهداف بلندمدت هیات ورزش‌های همگانی یزد است.
  • ورزش‌های همگانی شامل چه رشته‌هایی است؟
کمیته‌های زیادی در این زمینه اعم از کمیته یوگا، پیلاتس، طناب زنی، ورزش روزانه، ورزش بزرگسالان، چوگو، پیاده روی، بازی‌های فکری، ورزش آتش نشانان و ورزش در آب وجود دارد. داژبال، فریزبی، بهکاپ، کمیته مستقل پرثوا، کتل بل، ماهیگیری ورزشی، ورزش‌های طبیعی، پینت بال، گردشگری ورزشی، آمادگی جسمانی، فوتبال حبابی، هنرهای فردی و نمایشی و بازی‌های کودکانه از دیگر رشته‌هایی هستند که کمیته همگانی دارند. بنابراین به جرات می‌توان گفت در حال حاضر در تمام رشته‌های ورزشی حتی برای رشته شمشیربازی نیز کمیته همگانی ایجاد شده است.
  • اقدامات و دستاوردهای هر رشته را در یک سال اخیر چگونه ارزیابی می‌کنید؟
در هیات همگانى بیشتر موضوع همگانى بودن ورزش مطرح است و بعد قهرمانى کمتر مورد توجه قرار می‌گیرد ولى ما در سال‌94 در بخش ایروبیک و استپ مقام دوم کشورى را کسب کردیم؛ در بخش داژبال هم مقام اول و دوم کشورى از سوی استان به دست آمد. در ورزش یوگا سال گذشته مسابقاتی برگزار شد که یزد در بخش انفرادی مقام اول و در بخش تیمی، مقام چهارم را کسب کرد.
  • ورزش‌های همگانی استان در چه مرتبه‌ای قرار دارد؟
در بررسی‌های به عمل آمده در سال‌94 رشد بسیار خوبی در منطقه و کشورداشته‌ایم و در بسیاری از بخش‌های ورزشی در جایگاه اول منطقه و دوم کشوری قرار گرفته‌ایم.
  • مهم‌ترین مشکلات و کمبودها در این زمینه چیست؟
مهم‌ترین مشکل نداشتن بودجه به دلیل نبود اسپانسر و حامی است که امیدوارم با رونق گرفتن بازار، صنایع یزد به کمک ورزش بشتابند.
  • فضا و تجهیزات استان برای حمایت از این موضوع چگونه است؟
در استان ظرفیت‌های بسیارخوبی وجود دارد و خوشبختانه در تعاملاتی با ارگان‌ها، سازمان‌ها و آموزش وپرورش برای استفاده از فضاها و امکانات با مشکلات حادی روبه‌رو نیستیم.
  • آیا مربی‌های آموزش دیده ای در زمینه ورزش‌های همگانی در استان داریم؟
تمامی مربیان ورزشی بوستان‌ها و ایستگاه‌های ورزشی که از سوی هیات همگانی در حال فعالیت اند، دارای کارت مربیگری و ابلاغ هستند.
  • یکی از ابزارهای همگانی کردن ورزش، رایگان کردن آن است؛ عملکرد شما در این زمینه چگونه است؟
کلیه برنامه‌های ورزش همگانی درگذشته و حال، در بخش بانوان و در بخش آقایان به صورت رایگان برگزار می‌شود و برای حضور مردم در همایش‌ها و جشنواره‌ها و... هیچ وجهی دریافت نمی‌شود. قطعا برای توسعه وگسترش و ایجاد روحیه نشاط و شادابی و ایجاد انگیزه در تمامی برنامه‌ها جوایز ورزشی هم اهدا می‌شود. باتوجه به توصیه‌ها و بیانات مکرر مقام معظم رهبری در خصوص توسعه و گسترش ورزش همگانی به ویژه شور و نشاط اجتماعی، هیات ورزش‌های همگانی در دو بخش آقایان و بانوان برنامه‌های زیادی را اجرا کرده و یکی از بزرگ‌ترین اهداف هیات ورزش‌های همگانی توسعه ورزش بین بانوان شهر است. قطعا با توجه به این قشر می‌توان در آینده‌ای نزدیک در ورزش همگانی و حتی در ورزش قهرمانی به نتایج بسیارخوبی دست‌یافت.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار