کد خبر: ۳۱۰۷۵۶
تاریخ انتشار: ۲۲ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۱ 13 October 2016
محمدعلی عبدالهی
ساماندهی خیابان مسجد جامع یزد، یکی از اقدامات شهرداری بود که مورد توجه مردم و گردشگران قرار گرفته است و از آن به عنوان یک اقدام عملی برای ایجاد زیرساخت‌های گردشگری در یزد یاد می‌شود.
 با توجه به قرار گرفتن بافت تاریخی یزد در آستانه ثبت جهانی، به نظر می‌رسد قطعات جورچین ساماندهی هسته بافت تاریخی در حال تکمیل است. در حالی که ساماندهی میدان امیر چخماق و چهارراه بعثت نیز در حال اجراست، دبیر کمیته سیما و منظر شهری یزد از اجرای مرحله کف سازی طرح ساماندهی خیابان قیام خبر داد.
دبیر کمیته سیما و منظر شهری یزد در گفت و گو با همشهری اظهار کرد: مشاور ذی‌صلاح طرح ساماندهی خیابان قیام را تهیه کرده است که کارفرمای آن، اداره کل راه و شهرسازی است و نظارت و اجرا از سوی شهرداری انجام می‌گیرد.
«مهدی قاضی نسب» ادامه داد: اعتبار لازم برای این طرح نیز در شورای شهر تصویب شده است و امسال عملیات اجرایی انجام خواهد شد.
این مدرس دانشگاه با بیان ضرورت ساماندهی خیابان قیام، تصریح کرد: خیابان قیام در دوران پهلوی دوم، احداث شد، مجموعه بازار را از هم گسیخت و به دو قسمت تبدیل کرد. با اجرای این طرح اولویت عبور پیاده به این منطقه داده می‌شود.
دبیر کمیته سیما و منظر شهری یزد با اشاره به طرح ساماندهی خیابان مسجد جامع کبیر گفت: توجه ویژه به پیاده‌رو‌سازی و کف‌سازی اختصاص یافته، ایجاد محل خاص برای عبور معلولان و مبلمان شهری از ویژگی‌های بارز این کار است و می‌توان آن را اولین طرح مرمت شهری کشور دانست که با این حجم انجام گرفته است.
وی در ادامه طرح ساماندهی خیابان قیام را مشابه خیابان مسجد جامع توصیف کرد و گفت: این دو خیابان در واقع جزئی از طرحی هستند که از خیابان مسجد جامع شروع شده و از مسیر سه‌راه خیابان مهدی(عج)، خیابان امام خمینی(ره) و خیابان قیام به چهارراه بعثت می‌رسد.
قاضی نسب در مورد وضعیت فعلی پروژه بیان کرد: در خیابان قیام پیمانکار بدنه‌سازی را در هشت فاز انجام داده و در حال حاضر وارد فاز کف سازی و تغییر عرض خیابان شده است.
وی افزود: در خیابان قیام 3‌و نیم متر پیاده‌رو در هر طرف وجود دارد، این پیاده‌رو حفظ و حدود 2/7 متر به عرض آن اضافه می‌شود تا اولویت رفت و آمد با عابران پیاده باشد و یک خط رفت و یک خط برگشت به خودروها اختصاص می‌یابد و خودروها در طول این خیابان توقفی ندارند. در مجموع عرض 8 متر برای سواره‌رو و 14 متر برای پیاده‌رو در نظر گرفته شده است.
دبیر کمیته سیما و منظر شهری یزد با اشاره به بدنه سازی حدود 10 واحد تجاری در خیابان امام خمینی(ره) و ورودی ابتدای بازار شاهزاده فاضل گفت: بدنه سازی خیابان‌های‌ مسجد جامع، قیام، شهید بهشتی، چهارراه بعثت و میدان امیرچخماق انجام شده است و این کار باید از چهارراه شهدا تا خیابان مسجد جامع ادامه یابد.
وی همچنین اظهار کرد: احتمالا اجرای کامل بخشی از طرح که باید در خیابان امام خمینی(ره) انجام شود به سال‌های آینده موکول ‌می‌شود.
قاضی نسب ادامه داد: بخشی از کار نیز مربوط به ایجاد مسیر اتوبوس‌های تندرو یا بی آر تی است که در حوزه مسئولیت معاونت حمل ‌و نقل و ترافیک شهرداری یزد است.

طرح راهبردی بدنه سازی خیابان‌ها
قاضی نسب همچنین از تدوین قوانین مربوط به بدنه‌سازی خیابان‌های یزد در قالب طرح «راهبردهای بومی‌سازی بدنه‌ خیابان‌های یزد (گامی در جهت معماری ایرانی-اسلامی)» خبر داد و اظهار کرد: این طرح در واقع تدوین یک راهبرد (استراتژی) قلمداد می‌شود. کارفرمای آن معاونت، معماری و شهرسازی شهرداری یزد و مشاور طرح پژوهشکده بومی دانشگاه یزد است. این طرح در کمیسیون سیما و منظر شهری شهرداری بررسی شده اما هنوز به تایید نهایی نرسیده است. بر همین اساس می‌توان گفت 70 درصد از این طرح آماده شده است.
وی با بیان این‌که این طرح دو فاز دارد ادامه داد: فاز اول تهیه راهبردهای کلی و فاز دوم ضوابط مقرراتی است که بر اساس آن تهیه می‌شود. این راهبرد برای تمام خیابان‌های شهر یزد است و منحصر به بافت تاریخی نیست.
این مدرس دانشگاه افزود: در این طرح براساس تیپ‌بندی، بین خیابان‌های تجاری، گردشگری و محلی تمایز وجود دارد که با در نظر گرفتن این موارد برای ورودی‌ها و بدنه‌سازی خیابان‌ها ضوابط خاصی تعریف خواهد شد.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار