کد خبر: ۳۱۲۱۲۲
تاریخ انتشار: ۲۵ مهر ۱۳۹۵ - ۱۰:۲۹ 16 October 2016
هیفا پردل
خانه بهداشت، محیطی برای ارائه خدمت بهداشتی و درمانی در روستاها است. خانه های بهداشت 1500 نفر را در روستاها تحت پوشش دارند. در استان 179 خانه بهداشت به روستاییان خدمت رسانی می‌کنند.
توزیع واحدهای بهداشتی درمانی در استان براساس اصول و ضوابط وزارت بهداشت بوده و ایجاد خانه های براساس ضوابط جمعیتی و اینکه کجا قرار دارند انجام می گیرد. هم اکنون براساس شاخص جمعیت و نقشه روستاها هر 5 سال ضوابط تغییر خواهد کرد.
در روزهای اخیرخبرهایی مبنی بر نبود پزشک ، عدم خدمت رسانی مطلوب و نبود خانه های بهداشت در بعضی روستاهای استان شنیده شده که همشهری با گرفتن گزارش میدانی از چند روستا و مسئولان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد این موضوع را پیگیری کرده است.

نبود خانه بهداشت در بعضی روستاهای استان
یک از ساکنان روستای گل افشان از توابع بخش منشاد می‌‍‌گوید: این روستا از خانه بهداشت محروم است و بیماران برای درمان های سرپایی هم به بخش منشاد ارجاع داده می‌شوند، این در حالی است که خانه بهداشت منشاد یا پزشک ندارد یا خانه بهداشت آن تعطیل است.
«سید علی نوراللهی » می‌افزاید: گاهی بیماران بد حال با ارجاع به بخش منشاد با تعطیلی خانه بهداشت رو به رو می‌شوند، و همچنین اگر هم تعطیل نباشد پزشک مربوطه در خانه بهداشت حضور ندارد. به این ترتیب وقت بیماران در طی مسافت بین گل افشان تا بخش منشاد هم بیهوده تلف می‌شود  در حالی که می توانند به شهر مراجعه کنند.
یکی از روستاییان ساکن در دهستان سخوید نیز می گوید: خانه بهداشت سخوید چند هفته ای است پزشک ندارد، چرا باید این روستا از وجود یک پزشک محروم باشد؟ مسئولان برای این موضوع توجه کنند.
«سید رضا زارع » بیان می‌کند: ساعت کاری پزشک از 8 تا 16 است. به گفته وی، درمان، بهداشت مهم ترین نیاز هر روستایی است. اگر این نیازها تامین نشود در کنار معضل بی‌آبی استان باعث مهاجرت روستاییان خواهد شد.تازه وقتی روستاییان مهاجرت می‌کنند. مسئولان گلایه می کنند..
یکی از اهالی روستای طزرجان می‌گوید: پس از فوت یک نفر از روستای طزرجان به دلیل «زنبور گزیدگی» اهالی این روستا به شدت از نحوه خدمت رسانی تیم درمانی خانه بهداشت شاکی هستند و درخواست پیگیری و توجه ویژه دارند.

خدمات بهداشتی و درمانی روستاییان
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: توزیع شبکه های بهداشت و درمان روستایی براساس اصول و ضوابط وزارت بهداشت صورت می گیرد  و این ضوابط براساس نقشه جمعیتی روستاها هر5 سال با تغییر تشکیلات دانشگاه های علوم پزشکی تغییر می کند.
«مسعود شریفی» می‌افزاید: در استان 179 خانه بهداشت وجود دارند.این خانه های بهداشت تا صد درصد در زمینه بهداشت و درمان روستاهای استان را تحت پوشش قرار داده اند و تعداد آنها با افزایش زیر ساخت های فیزیکی و مرمت بعضی خانه های بهداشت روستایی در حد استاندارد است.
وی ادامه می‌دهد: تا سال آینده، 20 خانه بهداشت و 25 مرکز درمانی و همچین 28 محل زیست پزشک به بهره برداری خواهد رسید. همچنین برای افزایش زیر ساخت های بهداشتی و درمانی روستایی قرار است چند خانه بهداشت فرسوده روستاها مرمت و بازسازی شود.
شریفی بیان می‌کند: با تفاهم نامه ای میان استانداری و دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی، قرار است تا پایان امسال 2 مرکز بهداشت، 2 خانه بهداشت و همچنین 2 محل زیست پزشک راه اندازی شود.
به گفته وی، در همه مناطق محروم و روستایی با توجه به ضوابط و اصول وزارت بهداشت و به لحاظ جمعیت روستاها خانه های بهداشت فعالیت دارند، و استان در این زمینه در کشور شاخص است.
وی درباره عدم حضور پزشک در روستای طزرجان در جریان زنبور گزیدگی یک روستایی می‌گوید: پزشک در مرکز طزرجان حضور داشت و حتی بیمار را تا بیمارستان تفت همراهی کرد. 9 صبح روز جمعه 5 شهریور فردی به درمانگاه طزرجان مراجعه و از پزشک مربوطه که در شیفت بوده درمان پدر فلج خود را در منزل تقاضا می‌کند.
شریفی در ادامه می‌افزاید: پزشک با توجه به وجود احتمال رسیدن بیماران دیگر به مرکز از ترک شیفت خود امتناع می کند کرده ولی پزشک خانم دیگری فرد را با خودروی شخصی خود به منزل فرد مذکور می فرستد رفته و تا رسیدن آمبولانس داروهای مربوط به گزیدگی تزریق، و یک آمبولانس از ده بالا فرد را به مقصد تفت می‌رساند.
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد ادامه می‌دهد: پزشک در طول مسیر همراه بیمار بوده اما با توجه به شرایط جسمی بیمار، وی دچار ایست قلبی می شود. همه موارد احیای قلبی برای بیمار انجام می‌شود ولی وی فوت می‌کند.
به گفته این مسئول، حتی بیمارستان شهید بهشتی تفت از دادن جواز دفن بیمار تا روشن شدن دلیل فوت برای بستگان فرد خودداری می کند ولی بستگان با رضایت کتبی خواهان دفن فرد متوفی می‌شوند.

حضور 72 پزشک در روستاها
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد بیان می‌کند: 59 مرکز مجری پزشک خانواده در مناطق روستایی و شهرهای زیر 20 هزار نفر جمعیت فعالیت دارند که حجم خدمات دهی این مراکز تا سال 94، 438 هزار ویزیت بیمار بوده است.
شریفی اظهار می‌کند: این 59 مرکز دارای  72 پزشک و 54 مامای خانواده هستند که به روستاییان و شهرهای مشمول پزشک خانواده خدمت رسانی می‌کنند.
به گفته این مسئول، هزینه های درمانی پزشکان خانواده را دولت تامین می‌کند. سال گذشته دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد برای برنامه پزشک خانواده، 169 میلیارد ریال اعتبار از طرف بیمه سلامت هزینه کرده است.
شریفی می‌گوید: برای اجرای خوب برنامه بهداشت و درمان در روستاهای استان با کمبود بودجه روبه رو هستیم.البته با اجرای طرح نظام سلامت تامین بودجه بهتر و تا بودجه پزشک خانواده 5/4 برابر شده همچنین خدمات دهان و دندان به خدمات پزشک خانواده هم افزوده شده است.

پوشش درمانی 87 هزار جمعیت از نقاط حاشیه استان
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد می‌گوید: مناطق محروم و حاشیه استان بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت تحت پوشش کامل درمان و بهداشت قرار گرفته اند. از سال 94 مناطق حاشیه ای یزد، میبد، اردکان و ابرکوه از خدمات بهداشت و درمان خوبی برخوردار هستند.
شریفی می‌افزاید: در مناطق حاشیه ومحروم شهر یزد و همچنین شهرستان های میبد، ابرکوه، و اردکان 10 پایگاه سلامت با 61 نفر نیرو به 87 هزار نفر جمعیت خدمات بهداشتی و درمانی ارائه می دهند، این پایگاه ها جزو شلوغ ترین مراکز دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی هستند.

   الزامی بودن حضور پزشک از ساعت 8 تا 16
قائم مقام معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به شکایات روستائیان مبنی بر عدم حضور پزشک در ساعاتی از روز در خانه های بهداشت روستایی به همشهری می‌گوید: با اجرای طرح پزشک خانواده، تیم پزشکی به همراه بهورز و مامای خانواده در مرکز خدمات جامعی ارائه خواهند کرد. بعد از اجرای طرح تحول نظام سلامت بسته های خدمات سلامت دهان و دندان و غیره هم به خدمات آنها اضافه شده است. شریفی می‌افزاید: طبق آخرین تصمیم ستاد پزشک خانواده، پزشک خانواده باید از ساعت 8 تا 16 به طور الزامی در مرکز حضور داشته باشد و اگر محل زیست پزشک در خانه بهداشت باشد، از ساعت 16 تا 8 صبح روز بعد پزشک بیتوته می‌کندو موظف به ارائه خدمات اورژانسی است.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار