مدیر جهاد کشاورزی بافق از کاهش 50 درصدی برداشت پسته در این شهرستان بعلت تداوم خشکسالی خبر داد.
کد خبر: ۳۱۴۰۲۴
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۰۸:۴۷ 19 October 2016
به گزارش تابناک یزد، حمید عسکری باقر آبادی اظهار داشت: پسته کاران شهرستان بافق امسال یکهزار و 690 تن پسته از باغات و اراضی خود برداشت کردند که این رقم نسبت به سال گذشته 50 درصد کاهش دارد.
مدیر جهاد کشاورزی بافق سطح زیر کشت پسته این شهرستان را 2 هزار و 300 هکتار اعلام کرد و گفت: از این میزان یکهزار و 300 هکتار بارور و بقیه نهال است.
این مسوول عملکرد در سطح را به طور میانگین یکهزار و 300 کیلو گرم عنوان و بیان کرد: امسال این عملکرد با کاهش روبرو بوده است.
مدیر جهاد کشاورزی خاطر نشان کرد:برداشت پسته یکسال درمیان است و سال گذشته برداشت خیلی خوب بود اما امسال تولید پسته این شهرستان کاهش داشت که مسلما سال آینده مقدار برداشت این محصول افزایش خواهد داشت.
وی، پسته برداشتی را عمدتا از ارقام احمد آقایی، کله قوچی و اوحدی خواند و تصریح کرد:پسته شهرستان بافق علاوه بر مصرف داخلی به سایر استان ها صادر می شود که در مجموع از محصولات مهم صادراتی کشور محسوب به شمار می آید.
عسکری با بیان اینکه هم اکنون بیش از دو هزار و 500 بهره بردار در زمینه کاشت و داشت و برداشت پسته در بافق فعالیت دارند گفت: آب و زمین مستعد، کشاورزان این منطقه را به سمت و سوی پسته کاری سوق داده و هر سال بر تعداد پسته کاران بافقی افزوده می شود.
او در رابطه با فرآوری پسته در بافق گفت:هم اینک در این شهرستان فقط مرحله پوست کنی وخشک کردن پسته انجام می شود که اعتباراتی به صورت تسهیلات برای فرآوری پسته در نظر گرفته شده که متقاضیان می توانند برای جذب آن به جهاد کشاورزی مراجعه و معرفی نامه دریافت کنند.
عسکری در رابطه با پسته کاران غیربومی که در شهرستان مشغول هستند گفت:بعضی از پسته کارانی که از مناطق کرمان به بافق آمدند و زمینهای زیر کشت پسته را در اختیار دارند هنگام برداشت محصول قبل از فرآوری، محصول پسته را به شهرخودشان می برند.
مدیر جهاد کشاورزی بافق با ابراز تاسف افزود: انتقال پسته قبل از فرآوری به شهرهای دیگر به ضرر شهرستان بافق است چرا که آنها از تسهیلات این شهرستان برخوردار می شوند اما فرآوری پسته را در شهر خودشان انجام می دهند.
یکهزار هکتار از اراضی زیر کشت نهال پسته شهرستان بافق به مرحله ای رسیده که طی سال آینده و سال بعد از آن حدود 80 درصد به مرحله باروری می رسد و رفته رفته این شهرستان در ردیف شهرستانهای پسته خیز استان یزد قرار می گیرد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار