مدیرکل استاندارد استان یزد گفت: از سه هزار و 500 واحد تولیدی استان یک هزار و 45 واحد آنها پروانه کاربرد علامت استاندارد دارد و این در حالی است که بر اساس ابلاغ برنامه های اقتصاد مقاومتی باید همه واحدهای تولیدی زیرپوشش کاربرد علامت استاندارد قرار گیرد.
کد خبر: ۳۱۴۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۸ مهر ۱۳۹۵ - ۱۸:۴۹ 19 October 2016
به گزارش تابناک یزد،محمدحسین ماجدی  به مناسبت هفته استاندارد در جمع خبرنگاران گفت: رعایت استاندارد لازمه پیشرفت هر جامعه است که بر اساس آن قاعده فعالیت ها و تولیدات تعریف می شود و ترویج این فرهنگ نیازمند کمک رسانه ها برای ترویج و گسترش فرهنگ استاندارد است.
وی با بیان اینکه استاندارد استان جزو 5 دستگاه کوچک استان است و یادآور شد: با وجود وظایف متعدد این دستگاه و افزایش ماموریت ها، ساختار استاندارد باید متناسب با ماموریت ها باز تعریف شود.
** طراحی پنج استاندارد کشوری در یزد برای نخستین بار
مدیرکل استاندارد استان یزد با تبیین عملکرد این دستگاه گفت: برای نخستین باردر کشور پنج استاندارد در حوزه ایمنی فردی در ارتفاع در استان طراحی شده که هفته آینده در کیش این استانداردها رونمایی می شود .
ماجدی افزود: در حوزه استانداردهای جرثقیل و شناسنامه فنی و ملکی ساختمان نیز کارهایی انجام شده که بعد از اتمام اطلاع رسانی می شود.
وی با بیان اینکه 40 مورد تدوین استاندارد در استان در حال انجام است، یک هزار و 138 مورد بازرسی فنی، یک هزار 617 مورد نمونه برداری از تولید و یک هزار و 112مورد آزمون نمونه را از فعالیت های نیمه اول امسال استاندارد استان برشمرد.
** کیفیت طلای استان مطلوب است
این مسئول همچنین کیفیت طلای استان را مطلوب ارزیابی کرد و ادامه داد: یک هزار و 69 واحد دارای کد شناسایی طلا در استان وجود دارد که 593 واحد آن فعال است و در 119 مورد نمونه برداری تنها 2 مورد بحرانی مشاهده شده که بیانگر کیفیت بالای طلای استان است.
وی درباره عملکرد واحد حقوقی استاندارد استان یزد نیز گفت: معرفی پرونده تخلف ها به تعزیرات رشد بالایی داشته به گونه ای در سال گذشته 11پرونده تخلف به تعزیرات و پنج پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده بود ولی در 6 ماه امسال 40 پرونده به تعزیرات و چهار پرونده به مراجع قضایی ارجاع شده است.
** مصالح ساختمانی بیشترین تولید غیراستاندارد در استان یزد
مدیرکل استاندارد استان یزد بیشتر موارد رعایت نکردن استاندارد را مربوط به مصالح ساختمانی اعلام کرد و افزود: به دلیل وضعیت رکود بازار هیچ واحدی به دلیل عدم رعایت استاندارد تعطیل نشده بلکه با تذکر و تعامل مشکل حل شده و استاندارد لازم لحاظ شده است.
** حذف سوخت کوره های آجرپزی دستی آلاینده
ماجدی درباره مقابله با واحدهای آلاینده کوره های آجرپزی دستی نیز گفت: در مجموع 140 واحد کوره آجرپزی در استان داشتیم که 40 واحد آنها تعطیل شده و 100 واحد بقیه به دلیل حذف سوخت دولتی، معرفی برخی متخلفان به مراجع قضایی و کاهش ساخت و ساز در استان به حال نیمه تعطیل درآمده است.
وی افزود: به نظر می رسد با نظارتی که سازمان حفاظت محیط زیست و استاندارد داشته این واحدها تا یک سال دیگر منتقل یا تعطیل خواهند شد تا زمینه کاهش آلودگی در بخش هایی از شهر یزد فراهم شود.
** آسانسور غیراستانداردترین صنعت استان یزد
مدیرکل استاندارد یزد در عین حال مشکل دارترین صنعت استان را، صنعت تولید آسانسور عنوان کرد و ادامه داد: در بازرسی هایی که طی 2 سال گذشته بر اساس شکایت های مردمی در این خصوص انجام شده، آسانسور استانداردی ملاحظه نشده و عمده دلیل آن نصب کننده های غیرمجاز در سطح استان است.
ماجدی افزود: در این خصوص قرار است از هفته آینده برای نخستین بار در کشور طرحی با همکاری اداره کل ثبت اسناد و املاک استان اجرا شود که بر مبنای آن انتقال ساختمان ها در دفاتر ثبت منوط به استانداردسازی آسانسورها خواهد شد.
وی با انتقاد از نبود آمایش صنعتی وضعف هماهنگی میان دستگاه ها برای دادن مجوز به تولید کنندگان بدون همراهی با استاندارد گفت: اگر آمایش صنعتی صورت گیرد، می توان سند توسعه استاندارد را نیز بر مبنای آن تدوین کرد.
برنامه ریزی برای آموزش دانش آموزان، هماهنگی بین مسئولان با جلسات مختلف و تشکیل کارگروه استانداردسازی از اقداماتی است که استاندارد استان یزد برای ارتقاء فرهنگ استاندارد در استان به کار گرفته است..
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار