کد خبر: ۳۱۴۶۶۷
تاریخ انتشار: ۲۹ مهر ۱۳۹۵ - ۰۹:۲۸ 20 October 2016
به گزارش تابناک یزد،بورس اوراق بهادار تهران دیروز شاهد جو متعادل همراه با رشد شاخص کل بود. دیروز شاخص کل به مدد رشد نماد معاملاتی شرکت‌های پتروشیمی جم، پتروشیمی ایرانیان و پتروشیمی فجر توانست با رشد 142واحدی معادل 2/ 0 درصد به عدد 77هزار و 849واحد برسد.

در بازار دیروز در شروع معاملات صف خرید 2هزار و 500میلیارد تومانی آسان پرداخت نکته جالب بازار بود که نشان از استقبال بازار از عرضه‌های اولیه دارد. آسان پرداخت دیروز معاملاتی در حد دو میلیون سهم را تجربه کرد و با صف خرید 191میلیون سهمی به‌کار خود پایان داد.

در تحولات کلان اقتصادی دیروز معاون اول رئیس‏جمهوری با ابلاغ شرایط جدید اوراق مشارکت به وزارت اقتصاد، سازمان برنامه و بودجه و بانک مرکزی، اعلام کرد دستگاه اجرایی می‏تواند بابت کسر سپرده حسن اجرای کار اسناد خزانه صادر کند.

براساس این مصوبه دستگاه‏ اجرایی مجاز است در زمان پرداخت یا تسویه مطالبات قطعی شده طلبکاران غیردولتی برای کسر سپرده حسن اجرای کار اسناد خزانه‏ اسلامی صادر و نزد رکن مربوط در بازار سرمایه توثیق کند. این اسناد در قالب مقررات مندرج در شرایط عمومی پیمان‏های مربوط تا قبل از سررسید قابل استرداد به ذی‌نفع است.

دیروز فرابورس در دو اطلاعیه خبر از ورود 3هزار و 500میلیارد تومان اوراق به بازار داد. 1500میلیارد تومان اوراق خزانه جدید و 2هزار میلیارد تومان اوراق 5/ 15 درصدی بانک پارسیان عرضه‌های جدید در بازار بدهی خواهند بود.در گروه بانکی دیروز مدیرکل نظارت بر بانک‏ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی با بیان اینکه بررسی صورت‏های مالی بانک‏ها با هدف افزایش شفافیت و ایجاد استحکام مالی انجام می‏شود، گفت: ادغام بانک‏ها هم جزو برنامه‏های بانک مرکزی است اما فعلا در اولویت قرار ندارد.

عباس کمره‏ای در گفت‏وگو با خبرگزاری فارس، با اشاره به برنامه بانک مرکزی در دو سال قبل برای بررسی صورت‏های مالی بانک‏ها قبل از برگزاری مجامع عمومی اظهار کرد: بانک مرکزی صورت‏های مالی بانک‏ها را در حوزه‏های نسبت کفایت ذخایر، سود مشاع و غیرمشاع و سود شناسایی شده بررسی می‏کند.

وی افزود: بعد از برگزاری جلسات با مدیران بانک‏ و حسابرسان موارد یادشده مشخص شده و پس از ثبت تغییرات، اجازه برگزاری مجامع به بانک‏ داده می‏شود.مدیرکل نظارت بر بانک‏ها و موسسات اعتباری بانک مرکزی تصریح کرد: بانک مرکزی فرمت صورت‏های مالی بانک‏ها را بهمن‌ماه سال گذشته ابلاغ کرد و برخی بانک‏ها صورت‏های مالی را براساس این فرمت تهیه کردند اما برخی دیگر به روش قبل این صورت‏های مالی را تهیه کردند.وی ادامه داد: بانک‏هایی که براساس فرمت بانک مرکزی صورت‌های مالی خود را تهیه کرده بودند، به‏موقع مجامع خود را برگزار کردند ولی بانک‏هایی که براساس فرمت قبلی تهیه کرده بودند، با تعویق برگزاری مجمع روبه‌رو شدند.

در گروه فلزی دیروز بهره‌برداری رسمی از مرحله نخست پروژه فولادسازی شرکت کاوه جنوب کیش با ظرفیت تولید سالانه یک میلیون و 200 هزار تن فولاد با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری در بندرعباس آغاز شد.

به گزارش «ایرنا» سیدمحمد اتابک، مدیرعامل هلدینگ گسترش صنایع معدنی کاوه پارس در این مراسم با ارائه گزارشی اظهار کرد: برای اجرای مرحله نخست در مجموع 9 هزار و 450 میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است. در گروه مخابرات شرکت وودافون اعلام کرد: برای کمک به نوسازی شبکه تلفن همراه و زیرساخت‌های فناوری اطلاعات در ایران، با یک شرکت اینترنتی ایرانی همکاری می‌کند. به گزارش رویترز، این شرکت مخابراتی انگلیسی دیگر شرکت غربی خواهد بود که پس از لغو تحریم‌ها فعالیت خود در ایران را آغاز می‌کند.در گروه خودرویی، شهریورماه امسال تولید چند مدل خودروی سنگین در خودروسازان داخلی به صفر رسید.

در این مدت تولید کامیون‏ کشنده فراز شرکت ایران خودرو دیزل ۱۰۰ درصد کاهش یافته و از ۱۰ دستگاه در شهریور سال گذشته به صفر رسید. تولید کشنده T۳۷۵ (۲*۴) شرکت سایپا دیزل نیز با افت ۱۰۰ درصدی همراه بوده و از ۲۴ دستگاه در شهریور ۱۳۹۴ به صفر رسید.در گروه واسطه‌گری‌های مالی معاون بورس اوراق بهادار تهران نحوه بازگشایی نماد شرکت بورس در هفته آینده را اعلام کرد.در پی درج نماد شرکت بورس در هفته گذشته، روح‌الله حسینی مقدم در خصوص بازگشایی نماد شرکت بورس به «ایلنا» اظهار کرد: بازگشایی نماد شرکت بورس تهران هفته آینده خواهد بود.

وی در پاسخ به اینکه چه شرکت‌های دیگری از فرابورس به بورس منتقل خواهند شد، اظهار کرد: شرکت پالایش نفت تهران هم‌اکنون نهایی شده و اوایل هفته آینده در بورس تهران بازگشایی خواهد شد و شرکت همکاران سیستم نیز پذیرش شد و پس از شرایطی که هیات پذیرش تعیین کردند و مشکلات حل شد ابتدا درج و سپس عرضه سهام آن انجام خواهد شد.در گروه تصفیه نفت واحد تقطیر فاز نخست پالایشگاه ستاره خلیج‌فارس با حضور اسحاق جهانگیری، معاون اول رئیس‌جمهوری و بیژن زنگنه به‌طور رسمی به بهره‌داری رسید.

در گروه سرمایه‌گذاری در فرابورس ایران، شرکت سرمایه‌گذاری گوهران امید در مورد صورت‌های مالی خود دیروز شفاف سازی کرد. براین اساس این شرکت اعلام کرد به‌دلیل رشد ارزش پرتفوی بخشی از ذخیره کاهش ارزش این شرکت برگشت یافته است. بر این اساس ذخیره کاهش ارزش از 353میلیارد ریال به 287میلیارد ریال رسیده است.در گروه تجهیزات ماشین سازی اراک از امضای تفاهم نامه‌ای ۱۰۰ میلیون یورویی برای تامین مالی ارزی پروژه‌ها خبر داد.

در گروه تجهیزات تراکتور‌سازی ایران تعدیل مثبت 41درصدی را اعلام کرد. براساس گزارش 6 ماهه این شرکت سود هر سهم از 239ریال به 337ریال افزایش یافت. شرکت در 6‌ماهه، 100ریال آن معادل 30درصد را پوشش داده است. در گروه معدنی شایعات در مورد کاهش بهره مالکانه تکذیب شد.

در همین باره دبیر کل اتحادیه محصولات معدنی اظهار کرد: بهره مالکانه شرکت‌های معدنی در بودجه از طریق مجلس شورای اسلامی مشخص و به صورت سالانه تنظیم شده و در حال حاضر هیچگونه تغییری نداشته است.

کامران وکیلی در ادامه افزود: این معادن در گذشته در اختیار دولت بوده و هزینه‌های اکتشاف، شناسایی، تجهیز و موارد دیگر را دولت پرداخت کرده و بعد از واگذاری به بخش خصوصی قرار بر اخذ بهره مالکانه از این معادن شد که در حال حاضر نیز بعید به نظر می‌رسد مجلس کاهش یا حذف این بهره مالکانه را تصویب کند. چرا که اصل پروانه بهره‌برداری از آنها مربوط به دولت است. وی تاکید کرد: کاهش بهره مالکانه گهر زمین که یکی از زیر‌مجموعه‌های گل گهر است نیز بسیار دور از ذهن است.

در مجموع بازار روز سه‌شنبه بازاری متعادل بود که در آن ارزش معاملات در بورس به 211میلیارد تومان و در فرابورس به 174میلیارد تومان بالغ شد(با احتساب معاملات بلوکی و اوراق مشارکت).
فرارو
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار