کد خبر: ۳۲۹۱۲۰
تاریخ انتشار: ۲۵ آبان ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۳ 15 November 2016
مدت هاست سؤالی ذهنم را مشغول کرده است. بر آن شدم که بدانم این دوست صمیمی و مونس و همدم انسان ها و مشکل گشای مسائل ساده و پیچیده که نامش کتاب است چگونه و از چه زمانی و توسط چه کسی بوجود آمده و قدیمی ترین کتاب کدام است؟

در ابتدا باید به این پرسش پاسخ داد که تعریف و منظور ما از کتاب چیست؟ آیا می توان تجمیعی ازمتون و دست نوشته ها را کتاب نامید و یا منظور از کتاب همین کتاب چاپی است که امروزه در هر کتابخانه و مدرسه و در دست هر دانش آموزی می توان دید؟ با توجه به این موضوع، قدیمی ترین کتابی که در جهان یافت شده کتابی است با قدمت قریب به دو هزار و پانصد سال که در یکی از معابد قدیمی در جنوب غرب بلغارستان کشف گردیده و متعلق به اتروسک (تبار غیر هند و اروپایی) است. گفته شده این کتاب دارای شش صفحه از جنس طلای کوبیده است که در موزه ملی بلغارستان نگهداری می گردد. این کتاب با خط و سیستم نگارشی نوشته شده که تاکنون دانشمندان و پژوهشگران نتوانستند آن را رمز گشایی کنند.

حال اگر منظور تعریف کتاب همین کتاب چاپی امروزه باشد می توان گفت قدیمی ترین کتاب جهان، انجیل گوتنبرگ است که توسط یوهانس گوتنبرگ المانی (مخترع ماشین چاپ) در سال 1450 میلادی به چاپ رسیده است.

یکی از دانشمندان و محققین دست نوشته ها و کتاب های کمیاب دانشگاه کرنل امریکا  به نام لاری فری معتقد است: «در خصوص قدیمی ترین کتاب تاریخ جهان، پرسش های متعددی وجود دارد و هر چیزی که از دیدگاهی جهانی پشتیبانی کرده و به آن متصل باشد را می توان کتاب نامید.» او بر اساس دیدگاه خود کتاب ایلیاد هومر و حماسه گیلگمش را قدیمی ترین کتاب های جهان می داند.

اگر بخواهیم در خصوص اولین و قدیمی ترین کتاب ایرانی بدانیم می توان اوستا را یکی از کهن ترین نوشتارها و سروده های ایرانیان دانست. این کتاب هم اکنون دارای پنج بخش است که بر این پایه اند: یسنه که سخنان زرتشت است و شناخته شده با نام گاهان در آن گنجانده شده، یشت ها(سروده های نیایشی)، وندیداد ، ویسپرد و خرده اوستا.

به نظر من با توجه به اطلاعات مذکور در حال حاضر نمی توان پاسخی قطعی برای این سوال جالب که ذهن همه ما را به خود در گیر کرده پیدا کرد و قطعا پاسخ به این پرسش ساده نخواهد بود. شاید با گذر زمان و اکتشاف مکتوبات و نوشته جات قدیمی توسط باستان شناسان و با دست یابی به فناوری های جدید و پیشرفت های علمی تغییراتی در پاسخ به این پرسش به وجود آید.

پژمان مقیمی
دانش آموز دبیرستان شاهد شهید رمضان زاده
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۲
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۷:۱۳ - ۱۳۹۵/۱۲/۲۱
کشور امریکا ساکن قبلی که ملیونه ۱۵۰ بودند کشتند شاید ازاین هدایت نمی شند .شراب یکی
در قران خیلی اشاره شده به دروغ ظالم و اسراف هدایت نمی کند
زمان دارویند که یک کشتی چوبی و علم خیلی کم بوده هنوز بینگ بنگ و گسترش اسمان علم نفهمیده بود
الان دانشمندان …..معجزات قران دلیل بیارین؟
دکتر سروش میگه این انجیل کم وزیاد شده معلوم نیست
اما قران هایی با کربن۱۴ ازمایش شدن و زمانی بودند که پیامبر حظور داشته؟
قران بار همه زبانها بوده وقتی در سوره انبیا ایه ۳۰ میگه ایا ندیدند کافران اسمانها وزمین بسته بود ما انها را از هم باز کردیم .،،,،ننظور کافران الان که بیگ بنگ کشف میکنند که قبلا همه چیز فشرده بود
قرلن باید هر روز بخونیم.،،،،چیزها علمی زیادی داره میگه و اشاره میکنه
متعثفانه بعضی ها خل شدند و قران قبول نمی کنند نگاه نمی کنند بیگ بنگ سوره ۳۰ انبیا میگه من ۱۰۰درصد نیدونم اگه قران به براین گرین بدند ایمان میاره بیگ بنگ، گسترش فضا و مراحل جنین و همه چیز بادقت بودند تا بفهمند همه اینها در قران
بوده..،،،،،انجیل وکتابها دیگه چیز علمی ندارند..،،،میشه انها کم یازیاد کرد و .،،،اما قران ازمایش کربن ۱۴ شده
کیهان جازبه انقدر زیاد نمیشه گسترش بیاد یک نفر ان باید بکشه .،،،
نهدها دنیا مثل دانشگاه راه های ارتباطی دارند میتونیم معجزات قران براشون ترجمه کنیم بفرستیم
فرض کنید یک بهشتی هست که ۱۰الی۵۰ سال دیگه منتظرمون همیشه است جهنمی است ان هممیشه
بهشت انقدر بزرگ قدرش به اندازه اسنانها ست.،،،دونالد ترامپ معجزات قران چطور میشه بدیم کاخ سفید پیام گی داره
کشور ایران وشیعیان نقشه راه دارند اما مردمش به خاطر اموزش دینی خوب نداشتند نگاه به مردم گمراه جهان وخیلی گمراه میشند
خوب اگه ما بیایم مردم جهان نجات بدیم مردم خودمان نجات میدیم چرا ما سیل یا زلزله در ان سر دنیا میاد کمک میکنیم ..،حالا بر این‌که مردم جان دارند میرند جهنم یا راه اشباه میرند چرا کمک وامداد نمرسانیم.،،،،،من میخوام برم بهشت …
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۹:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۷/۰۹
با سلام و دورود انسان روحش از نور درست چطور نور با آتش عزا ب میرند
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار