کد خبر: ۳۳۲۲۲۱
تاریخ انتشار: ۰۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۳:۳۱ 21 November 2016
مینا شوهانی
معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد گفت: با توجه به این‌که شعار امسال هفته جهانی دیابت، «غلبه بر دیابت» است، مردم باید خود با برنامه‌های خود مراقبتی و اصلاح شیوه زندگی به جنگ با دیابت بروند چرا که متاسفانه آمار دیابت در استان بالا است و مردم با توجه به همه برنامه‌های پیشگیرانه و وجود مراکز جامع درمان و بهداشتی از دانش سلامتی کافی برخوردار نیستند و باید با مشارکت بر این بیماری در استان غلبه شود.
«محمد حسن لطفی» در نشست خبری به مناسبت هفته جهانی دیابت، افزود: عامل اصلی ابتلا به دیابت تغییر سبک زندگی و تغذیه غلط است. شاید در افزایش ابتلا به دیابت درصد اندکی عوامل ژنتیکی نقش داشته باشند اما عوامل فرهنگی، اجتماعی، اقتصادی و تغییر شیوه زندگی افراد نیز موثر است و باید برای پیشگیری و جلوگیری از رشد ابتلا سبک زندگی و تغذیه افراد را تغییر داد.
به گفته وی، 17 درصد از نوجوانان ما دچار چاقی و کم‌تحرکی هستند که باید برنامه ریزی شود تا این قشر به بیماری دیابت مبتلا نشوند.
لطفی با اشاره به راه اندازی «سامانه سیب» برای کنترل فاکتورهای خطر در افراد بیان کرد: با اجرای طرح نظام سلامت، سامانه یکپارچه سیب راه اندازی شده است تا افراد برای پیشگیری از فاکتورهای خطر و کنترل بیماری‌های غیر واگیرداری مانند دیابت و فشار خون با مراجعه و ثبت اطلاعات خود در سامانه در هر کجا و مکانی در کشور با وارد کردن کد ملی از مراکز جامع بهداشتی سراسر کشور اطلاعات را به‌طور الکترونیک دریافت و برای درمان اقدام ‌کنند.
به گفته این مسئول، در سه دهه اخیر بیماری‌های غیر‌واگیردار با افزایش 4‌برابری روبه‌رو بوده است و آمار ابتلا به بیماری‌هایی مانند دیابت 20‌درصد افزایش داشته در حالی در گذشته تنها 4/5 درصد آمار ابتلا به دیابت در کشور ثبت شده است. وی اضافه کرد: اگر اقدام پیشگیرانه ای انجام نشود، این آمار سالانه رشد خواهد کرد؛ چنان که در طرح ملی نظام سلامت، افراد زیر 30 سال را بررسی و با تهیه پرونده سلامت آنها را کنترل و مراقبت می‌کنند تا حداقل آمار 20 درصد در کشور ثابت بماند واز این رقم بیشتر نشود. معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد در ادامه افزود: با توجه به اهمیت موضوع خود مراقبتی و کنترل دیابت با فناوری نوین، مراکز بهداشتی و درمانی در حال غلبه کردن بر دیابت هستند اما متاسفانه تنها 35 درصد افراد برای چکاپ و کنترل به این مراکز مراجعه می‌کنند و 65 درصد بقیه مشارکت و علاقه ای به عوامل کنترل و خود مراقبتی ندارند.

یزد؛ استان برخوردار در حوزه درمان
مدیر درمان معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی شهید صدوقی یزد با اشاره به جایگاه خوب استان در حوزه درمان و پزشکی در این نشست گفت: خوشبختانه یزد از استان‌های برخوردار و خوب در حوزه درمانی و مراکز خوب پزشکی در کشور است که با بررسی امکانات و تجهیزات پزشکی استان‌های همجوار، یزد در جایگاه مناسبی در حوزه درمان و امور پزشکی است.
«محمد حسین زارع» افزود: طرح نظام سلامت از طرح‌های موفق ملی در حوزه درمان است که برای افزایش رفاه و راحتی بیماران کشور اجرا شده و مقدار هزینه بیماران را کاهش داده است. وی افزود: با اجرای این طرح حداکثر تا 10 درصد از پرداختی‌های مردم برای هزینه‌های درمانی دربیمارستان‌های دولتی کاهش یافته است.
به گفته وی، حضور و ماندگاری پزشکان بعد از طرح تحول سلامت افزایش یافت، به طوری که طبق ماده 35 این طرح، پزشکان مقیم برای مراکز درمانی و دولتی تعریف شده است که درمدت شبانه روز به بیماران خدمت رسانی می‌کنند. مناطق محروم و شهرهای دور افتاده هم از نعمت پزشک خانواده وتیم پزشکی برخوردار شدند.
زارع با اشاره به بحث هتیلینگ بیمارستان‌های دولتی و توسعه آنها در استان بعد از اجرای طرح تحول سلامت بیان کرد: توسعه بیمارستان رهنمون، تجهیز بیمارستان‌ها به به‌روزترین تجهیزات پزشکی، افزایش تخت‌های بیمارستانی، مرمت و بهسازی بیمارستان‌های فرسوده مهم ترین برنامه این طرح در استان است. به گفته وی، اهمیت به زایمان طبیعی و رایگان بودن آن در بیمارستان‌های دولتی و افزایش بازدیدها در اتاق‌های زایمان، همچنین احداث اتاق‌های تک نفره زایمان طبیعی (اخیرا در استان 22 اتاق زایمان تک نفره راه اندازی شده است) از دستاوردهای طرح نظام سلامت است.
زارع بیان کرد: مرکز درمانی و تحقیقاتی دیابت استان در حال توسعه است که در 3 بخش آموزش، پژوهش و درمان به بیماران خدمت رسانی می‌کند. وی با اشاره به این‌که تنها با صرف هزینه‌های سنگین برای درمان این بیماری نمی‌توان بر آن غلبه کرد، افزود: باتوجه به افزایش ابتلا به دیابت در استان می‌توان با برنامه‌ریزی و تغییر سبک تغذیه و زندگی و مبارزه با کم تحرکی آن‌را به یک فرصت تبدیل کرد و به‌عنوان یکی از استان‌های مهم در غلبه بر دیابت کشور معرفی شد.

بهره برداری از مجهزترین بیمارستان دیابتی خاورمیانه
مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت استان از بهره‌برداری از مجهزترین بیمارستان ویژه دیابت در آینده نزدیک خبرداد و گفت: بیمارستان «حضرت زینب(س)» شهرستان اشکذر با توجه به گرفتن مجوزها در آینده توسعه می‌یابد و با تجهیز کامل به بیمارستان ویژه بیماران دیابتی تبدیل شود.
«سید محمدرضا آقایی» افزود: این بیمارستان دارای مجهز ترین امکانات بستری و درمان بیماران دیابتی در کشور و حتی منطقه است که به زودی به بهره برداری می‌رسد.

   37 هزار پرونده بیماردیابتی در مرکز تحقیقات دیابت استان
مدیر مرکز تحقیقات و درمان دیابت استان یزد گفت: 37 هزار بیمار دیابتی در این مرکز پرونده پزشکی دارند که از خدمات آموزش، تغذیه، طب سنتی و درمان این مرکز بهره مند می‌شوند. «سید محمدرضا آقایی» افزود: در این مرکز 60 پزشک متخصص و فوق تخصص در تخصص‌های ویژه با کمترین هزینه، بیماران دیابتی را ویزیت می‌کنند. وی با بیان این‌که در این مرکز با به روزترین تجهیزات پزشکی، بیماران دیابتی چکاپ می‌شوند، اظهار کرد: تست سلامت پا، چشم و سنجش میزان چربی بدن و چاقی هم در این مرکز انجام می‌شود همچنین خدمات مشاوره ای و غربالگری از زنان باردار دیابتی، زنان خانه دار ، دیابت و چاقی از مهم‌ترین برنامه‌های این مرکز است. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار