کد خبر: ۳۳۴۷۱۷
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۳۸ 26 November 2016
استان صنعتی و معدنی یزد در مرکز ایران با وجود کویری بودن و نداشتن آب به دلیل برخی ظرفیت های بالقوه و معرفی این ظرفیت ها در طول سال های اخیر مورد استقبال برخی کشورهای خارجی برای سرمایه گذاری قرار گرفته است.به تازگی طی سفری که رئیس کل بانک مرکزی به این استان داشت در بازدید از مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد با تائید شرایط خاص این استان گفت: استان یزد با ایجاد مرکز خدمات سرمایه گذاری، یک گام در جذب سرمایه گذاران خارجی جلوتر است.
ولی الله سیف با بیان اینکه فضای بسیار خوبی برای مذاکره با سرمایه گذاران فراهم شده است افزود: باید ساز و کار جذب سرمایه گذار در همه استانها فراهم شود.
وی با اشاره به فرصت های بسیار خوب سرمایه گذاری در استان یزد تصریح کرد: این فرصت ها به سرمایه گذاران خارجی معرفی شود و این ساز و کار باید در مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد مدنظر قرار گیرد.
استان یزد در زمینه‌ انرژی خورشیدی، معادن گسترده ، توسعه گردشگری سلامت، طبیعی و تاریخی، صنایع هایتک و دانش بنیان، علم و فناوری، بازرگانی و تجارت نوین، فرآوری مواد معدنی، کشاورزی نوین و ارگانیک، مدیریت منابع آب و توسعه انرژی های نو ظرفیت های بسیار خوبی برای سرمایه گذاری دارد .
بر همین اساس در سال گذشته 9 جلسه با سرمایه گذاران کشورهای ژاپن، آلمان ، چین، کره جنوبی، ایتالیا و فرانسه در راستای توسعه همکاری های اقتصادی و سرمایه گذاری با تیم اقتصادی این استان تشکیل شده است.
در عین حال در سال گذشته هیات های خارجی مذاکراتی پیرامون سرمایه گذاری در حوزه های انتقال آب، انرژی خورشیدی، لوله های انتقال آب، فرایند اکواپونیک، نورد، تولید تجهیزات پزشکی و مدیریت پسماند در این استان انجام داده اند.
به گفته نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری و مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد نیز 10 شرکت خارجی برای سرمایه گذاری در این استان اعلام آمادگی کرده اند.
علی نمازی افزود: کار اعتبار سنجی و تائید صلاحیت آنها انجام شده و این شرکت ها در مرحله ورود ارزیابی فنی و اقتصادی سرمایه گذاری در استان هستند.
وی اضافه کرد: شرکت های یاد شده اغلب از کشورهای آلمان ، چین ، اتریش، ایتالیا، انگلیس و هند هستند که تمایل دارند در زمینه انرژی های نو و تجدید پذیر، گردشگری و صنایع پتروشیمی سرمایه گذاری کنند.
مدیرکل امور اقتصادی و دارایی استان یزد گفت: نشست های تخصصی به منظور راهنمایی و ارائه مشوق های لازم در زمینه جذب سرمایه گذاری این شرکت ها انجام شده است.
نمازی درباره فعالیت مرکز خدمات سرمایه گذاری استان با اشاره به عضویت 20 دستگاه اجرایی استان یزد در این مرکز به ایرنا گفت: با حضور نمایندگان دستگاههای مختلف استان و دست اندرکاران امر سرمایه گذاری، شرایط کار برای سرمایه گذاران تسهیل شده است.
او ادامه داد: در سال جاری سه مجوز سرمایه گذاری خارجی برای گروههای اقتصادی آلمانی و اماراتی صادر شده که در زمینه انرژی خورشیدی برای سرمایه گذاری در شهرستان های میبد و اشکذر بوده است .
به گفته وی، بر اساس این مجوز یک نیروگاه خورشیدی به ظرفیت 20 مگاوات و با سرمایه گذاری بیش از 20 میلیون یورو توسط یک شرکت آلمانی ساخته می شود.
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد تصریح کرد: بر اساس اطلاعات موجود، این شرکت آلمانی یکی از شرکت های سرمایه گذاری بین المللی در زمینه توسعه نیروگاه های فتوولتائیک خورشیدی در کشور آلمان و در شهر مونیخ است.
نمازی اضافه کرد: سابقه فعالیت این شرکت در زمینه توسعه انرژی خورشیدی به سال 2011 میلادی باز می گردد و در 5 سال گذشته بیش از 40 طرح با مجموع 370 مگاوات و حجم سرمایه گذاری 615 میلیون یورو از سوی این شرکت اجرا شده است.
وی همچنین گفت : یک مجوز برای سرمایه گذاری در شهرستان مهریز صادر شده که با سرمایه گذاری و بهره برداری از این طرح ها آینده خوبی در پیش روی این شهرستان ها خواهد بود .
بعد از آغاز به کار مرکز خدمات سرمایه گذاری استان و نیز قبل از آن و نیز با ارسال نسخه های معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری استان یزد ، سفر سفرا و شرکت های خارجی به این استان بیشتر شده که آخرین آنها سفیر ترکیه در کشورمان برای بررسی وضعیت زمینه های همکاری این کشور با یزد بوده است.
قبل از آن نیز سفیر کشور مجارستان در سفر به استان یزد و بازدید از مرکز سرمایه گذاری ، زمینه های همکاری بویژه در حوزه های اقتصادی بررسی شد.
سفیر مجارستان در ایران نیز با معرفی ظرفیت های سرمایه گذاری کشورش، آمادگی خود را برای گسترش روابط دیپلماتیک با جمهوری اسلامی ایران اعلام کرد.
یانوش کواچ گفت: ارائه فناوری لازم در زمینه مدیریت پسماند یکی از زمینه هایی است که مجارستان آمادگی کامل برای فعالیت در ایران دارد و به درخواست های ایران در این زمینه پاسخ مثبت خواهیم داد.
وی با اشاره به ویژگی های منحصر بفرد و تاریخی استان یزد، علاقمندی مردمان کشورش به شهر تاریخی یزد را خاطرنشان کرد و مهمان نوازی یزدی ها را ستود و وجود این ظرفیت ها را زمینه ساز گسترش صنعت گردشگری در استان یزد دانستو
وی تصریح کرد: در زمینه گسترش صنعت توریسم و رونق گردشگران در ایران و استان یزد نیز آماده همکاری هستیم.
سفیر مجارستان در ایران اظهار کرد: در سایر زمینه های اقتصادی از جمله ارائه فناوری های نوین کشاورزی، خرید محصولات کشاورزی و حضور شرکت های کوچک و بزرگ مجارستان در ایران نیز آمادگی داریم و می توانیم همکاری های مشترکی داشته باشیم.
پیرامون وضعیت سرمایه گذاری خارجی در این استان مدیر اجرایی مرکز سرمایه گذاری استان یزد هم در نشست ستاد خدمات سرمایه‌گذاری استان با بیان اینکه عمده تقاضای سرمایه گذاری های این استان در حوزه انرژی های خورشیدی است ، گفت: شرکت‌های انگلیسی و آلمانی و برخی دیگر کشورها از جمله کره علاقه‌مند به فعالیت در تولید برق و انرژی خورشیدی بودند که شرکت بی‌ای‌اس انگلستان با کسب مجوز 10 مگاواتی سرمایه گذاری در استان یزد را آغاز کرده است.
مدیر اجرایی مرکز خدمات سرمایه گذاری یزد از برگزاری سه جلسه راهبردی در ستاد خدمات سرمایه‌گذاری استان یزد نیز خبر داد و افزود: این جلسات با حضور رئیس‌کل بانک مرکزی، سفیر مجارستان و رایزن اقتصادی این کشور و نیز نماینده انجمن هتل‌داران ایتالیا برای سرمایه‌گذاری در استان برگزار شده است.
محمد دهقان اضافه کرد: ظرفیت‌های گردشگری استان نیز برای نماینده انجمن هتل‌داران ایتالیا تشریح شد که برای سهولت در ورود و خروج گردشگران برخی پیشنهادات در این زمینه ارائه گردید.
دهقان ادامه داد: شرکت‌های انگلیسی و آلمانی و برخی دیگر از کشورها از جمله کره علاقه‌مند به فعالیت در تولید برق و انرژی خورشیدی بودند که شرکت بی‌ای‌اس انگلستان با کسب مجوز 10 مگاواتی سرمایه گذاری در استان یزد را آغاز کرده است.
وی درباره جایگاه یزد در نگاه کشوری و جهانی نیز معتقد است همواره نام یزد با فعالیت‏های تولیدی و صنعتی همراه بوده و صنعتگران این استان از گذشته‏های دور در تامین کالاهای مورد نیاز کشور نقش قابل توجهی داشته‏اند.
معاون اداره کل اقتصاد و دارایی استان یزد اظهار کرد: این زمینه خوب فرهنگی همراه با مزیت‏های نسبی دیگر مانند مدیران و کارآفرینان کاردان و باتجربه، رشد مطلوب آموزش عالی، خدمات درمانی و بهداشتی مناسب، معادن غنی، قرار گرفتن در مرکز جغرافیایی کشور، وجود زیرساخت‏های مناسب در زمینه راه، راه‏آهن، فرودگاه، انرژی و مخابرات، زمینه مناسب را برای توسعه استان در زمینه‏های مختلف فراهم کرده است.
نایب رئیس مرکز خدمات سرمایه گذاری استان یزد هم در خصوص ظرفیت های سرمایه گذاری استان گفت:با استفاده از نظرات دستگاهها تهیه شده بیش از 73 فرصت سرمایه گذاری در بخش های مختلف اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی با همکاری دستگاههای اجرایی و شرکت مشاور تهیه شده و در قالب لوح فشرده با عنوان ' یزد سرزمین فرصت های سرمایه گذاری' با قابلیت ترجمه به زبان انگلیسی تهیه شده است.
مدیرکل اقتصاد و دارایی استان یزد اضافه کرد: این لوح در نوع خود باکیفیت ترین و بروزترین مجموعه کشور است و امیدواریم بتوانیم بزودی آن را در قالب کتاب نیز منتشر کرده و ظرفیت های سرمایه گذاری استان را در زمینه های کشاورزی، صنعت ، انرژی و میراث فرهنگی معرفی کنیم.
چندی قبل نیز یک هیات 12 نفره چینی از منطقه ویژه اقتصادی یزد و تعدادی از واحدهای صنعتی منطقه با هدف سرمایه گذاری مشترک بازدید کردند.
مدیرعامل شرکت شهرکهای صنعتی استان یزد در این خصوص گفت: با توجه به مزیت های قانونی پیش بینی شده برای سرمایه گذاری خارجی در منطقه ویژه اقتصادی و موقعیت جغرافیایی خاص آن و نیز فراهم بودن تمامی امکانات زیرساختی مانند آب، برق، گاز، فاضلاب و تلفن این آمادگی برای جذب سرمایه گذاران خارجی در منطقه وجود دارد.
سید مسعود عظیمی در دیدار با اعضای این هیات با تشریح مزیت ها و ویژگی های منحصر به فرد منطقه ویژه اقتصادی یزد برای سرمایه گذاری خارجی اظهار کرد: این منطقه به علت قرار گرفتن در مرکز کشور، نزدیکی به فرودگاه بین المللی یزد و راه آهن سراسری از موقعیت ممتازی برخوردار است.
یزد با یک میلیون و 80هزار نفر جمعیت و متوسط 1.63 درصد رشد سالانه، نخستین استان کشور از لحاظ سرانه صنعتی ( کل سرمایه گذاری تقسیم بر جمعیت) ، چهارمین استان کشور به لحاظ کشت گلخانه ای ، 22 سال متوالی جایگاه نخست قبولی کنکور سراسری ، 51 درصد از تولید سنگ آهن کشور ، تولید 45 درصد کاشی و سرامیک ، 27 درصد تولیدات نساجی کشور ، ظرفیت بالای میراث فرهنگی و گردشگری به عنوان دومین شهر تاریخی جهان بعد از ونیز ایتالیا و نخستین شهر خشتی جهان، دارای بالاترین پتانسیل انرژی خورشیدی و پزشکی به عنوان رتبه نخست کشور در زمینه پزشک و تخت بیمارستانی نسبت به جمعیت است.
ظرفیت های زیاد این استان به عنوان عروس و دردانه کویر ایران می توانند زمینه ساز ورود شرکت های خارجی برای سرمایه گذاری باشد و مرکز ایران را کانون فعالیت ، تولید و سرمایه گذاری کشور کند به شرط آنکه بوروکراسی های اداری جلوی راه قرار نگیرد و در واقع تسهیل در دادن مجوزها در کوتاهترین زمان ممکن صورت گیرد.
محمود رضا رحمانی 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار