بافت تاریخی شهر یزد با برداشت و تولید تصاویر پانوراما(360 درجه) مستندسازی شد و قابلیت بازدید مجازی به خود گرفت.
کد خبر: ۳۳۵۰۲۱
تاریخ انتشار: ۰۶ آذر ۱۳۹۵ - ۱۸:۵۳ 26 November 2016

به گزارش تابناک یزد، این طرح در مدت زمان سه ماه و در مسافتی بالغ بر ۱۸۳کیلومتر صورت گرفت که ۱۳۶ کیلومتر آن در معابر ماشین رو با تجهیزات خودرویی و ۴۷ کیلومتر به صورت پیاده با تجهیزات قابل حمل انفرادی انجام شده و حجم برداشت اطلاعات بالغ بر ۱۵۳ هزار عکس با کیفیت ۱۲ مگاپیکسل است.

در فاز اول این طرح با رویکرد به‌کارگیری تکنولوژی‌های جدید تولید داده مکانی، تهیه تصاویر با استفاده از دوربین‌های عکس‌برداری ۳۶۰ درجه مجهز به GPS صورت گرفت و مختصات تصاویر تهیه شده روی نقشه مکان‌مند شد به‌صورتی که  قابلیت استفاده در سامانه‌های شهرسازی جهت استفاده کارشناسان و امکان بازدید مجازی از اماکن تاریخی برای عموم مردم را فراهم می‌آورد.

«محمدرضا عظیمی‌زاده» شهردار یزد در بازدید از این طرح با قدردانی از سازمان فاوا و تیم اجرایی، پیاده‌سازی چنین طرح‌هایی را با تأکید بر ظرفیت‌های تاریخی و فرهنگی یزد، گامی رو به جلو در راستای ارائه خدمات نوین نظیر گردشگری الکترونیکی به شهروندان دانست.

«مسعود تاج‌آبی» مدیر عامل سازمان فاوا شهرداری یزد نیز در این‌باره اظهار کرد: یکی از کاربردهای این سرویس، بازدید مجازی از اماکن تاریخی شهر یزد است به صورتی‌که این سرویس‌ها کاربر را قادر می‌کند تا به‌جای مسافرت درون‌شهری، از ابنیه تاریخی شهر بازدید مجازی بعمل آورد.

وی اجرای طرح در فاز نخست را موفق ارزیابی کرد و گفت: در فاز دوم طرح که امیدواریم تا ۲۲ بهمن به بهره‌برداری برسد، سامانه شهرنمای مجازی بافت تاریخی شهر یزد رونمایی می‌شود.

به گفته‌ی تاج‌آبی، در این سامانه امکان بازدید بافت تاریخی شهر یزد برای علاقه‌مندان داخلی و خارجی فراهم خواهد شد.

وی ابراز امیدواری کرد در فاز سوم، پس از بررسی‌های لازم  از اجرای طرح کنی که به صورت پایلوت انجام شد و تأمین زیرساخت‌های لازم، این طرح را برای کل شهر یزد برقرار شود.

در این طرح تولید تصاویر به‌صورت ویژه از اماکن تاریخی نظیر  مسجد جامع یزد، مسجد و حسینیه امیر چخماق، بقعه سید رکن الدین، آتشکده زرتشتیان، باغ دولت آباد، مدرسه ایرانشهر و چندین منزل قدیمی نیز صورت گرفت.

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار