کد خبر: ۳۳۵۲۳۹
تاریخ انتشار: ۰۷ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۰ 27 November 2016
ذبیح جلیلی
یزد یکی از با سابقه‌ترین شهرهای ایران در زمینه ریسندگی و بافندگی به حساب می‌آید. به طوری که به گفته برخی از محققان پیشینه پارچه بافی یزد به قبل از اسلام باز می‌گردد و مردم سختکوش کویر سالیان متمادی است که این هنر را نسل به نسل به آیندگان منتقل کرده‌اند.
در گذشته فروش پارچه تنها بر‌عهده بافندگان بود و بعد‌ها برای سهولت کار، پارچه‌ها به فروشندگان دوره گرد برای فروش تحویل داده می‌شد که برخی اوقات برای فروش به روستا‌ها وشهرستان‌های دیگر سفر می‌کردند تا این‌که درگذر تاریح شغل بزازی به صورت امروزی درآمد.

فروش پارچه مبلی یزد به نام پارچه ترک
یک فروشنده پارچه، کیفیت پارچه تولید شده در استان را مطلوب دانست و اظهار کرد: کیفیت پارچه یزد در گذشته خوب بوده و در حال حاضر نیز یکی از مرغوب‌ترین پارچه‌های کشور در یزد تولید می‌شود.
«حامد حیدری» با بیان این‌که کارخانه افشار یزد از واحدهای تولیدی و بافندگی پارچه بود که بهترین «فاستونی» ایران را تولید می‌کرد گفت: کشورهای خریدار و متقاضی این پارچه نیز به این مساله واقف هستند و تاکنون پارچه‌ای با این کیفیت تولید نشده است که نظر آنها را جلب کند.
وی تاکید کرد: جالب اینجاست که پارچه یزد را بعد از ترمه به فاستونی افشار می‌شناسند.

تنوع پایین پارچه‌های یزد
این فروشنده یزدی، متنوع نبودن پارچه تولید شده در یزد را دلیل روی آوردن به پارچه خارجی دانست و افزود: با این‌که در یزد پارچه بسیار مرغوبی تولید می‌شود ولی در مغازه‌ها اکثرا پارچه خارجی به فروش می‌رسدچراکه تنوع پارچه تولید شده کمتر از چیزی است که ما بتوانیم صرفا از پارچه داخلی استفاده کنیم.
حیدری اضافه کرد: در کارخانه‌های استان بیشتر اوقات، پارچه پرده، ملحفه و پارچه رومبلی تولید می‌شود.
این فروشنده، وضعیت فروش را نا امید کننده خواند و افزود: شاید نتوان باور کرد که وضعیت فروش هر سال بدتر از گذشته شده است.  متاسفانه اکثر مردم فقط به ظاهر فروشگاه‌ها توجه می‌کنند؛ در صورتی که ماهی 2‌میلیون تومان اجاره‌بها، پرداخت مالیات، برق و بسیاری از موارد دیگر باعث می‌شود زیان‌های فراوانی را متحمل شویم.
این فروشنده یزدی سلیقه مردم را وابسته به مد دانست و گفت: امروز با وجود اینترنت و فضای مجازی مردم منتظر مد شدن رنگ، طرح و مدل لباس بوده و پس از آن برای خرید به ما مراجعه می‌کنند. بنابراین چاره‌ای جز همرنگ شدن با فضای حاکم بر سلیقه مردم نداریم.

پایین آمدن قدرت خرید مردم
فروشنده دیگر پارچه وضعیت فروش را ناامید‌کننده خواند و افزود: وضعیت فروش ما هم مثل اکثر صنف‌های دیگر جالب نیست. «مسعود رحمانی» افزود: با توجه به این‌که فصل پاییز است و با تغییر فصل مردم برای تهیه پارچه زمستانی و پاییزی به ما مراجعه می‌کنند تا به حال مراجعه قابل توجهی نداشته ایم. رحمانی ادامه داد: یکی از دلایلی که می‌توان در این زمینه بدان اشاره کرد پایین آمدن قدرت خرید مردم است که فروش ما را نیز با مشکل مواجه کرده و می‌توان دید که هر سال فروش ما کمتر از قبل شده است.

مردم دوست ندارند لباس تکراری بپوشند
رحمانی یکی از دلایل کاهش میزان فروش را تنوع دانست و افزود: فروش پارچه به تنوع جنس، بزرگ بودن فروشگاه و کیفیت جنس بستگی دارد.
وی افزود: مردم تمایل ندارند لباس همنوع، هم‌شکل یا همرنگ بپوشند؛ چراکه انسان تنوع طلب است. این موضوع باعث شده بعضی از پارچه‌ها به فروش نرسد و تا یک سال در مغازه بماند.
این فروشنده ادامه داد: بر همین اساس چاره‌ای نداریم جز اینکه برای به فروش رسیدن، پارچه‌ها را زیر قیمت به فروشندگان دستفروش بفروشیم.

کم بودن امکانات و تکنولوژی لازم در صنف نساجی
رحمانی دلیل تنوع پایین پارچه‌های تولید شده در یزد را کم بودن امکانات و تکنولوژی لازم دانست و افزود: برای مثال پارچه‌ای را که از خارج در اوج سادگی طرح و رنگ به کشور وارد می‌شود، نمی‌توان در یزد تولید کرد. وی ادامه داد: مجبوریم برای ماندن در عرصه فروش محصولات نساجی، از جنس خارجی استفاده کنیم، چراکه تکنولوژی تولید این پارچه‌ها در کشور وجود ندارد.
این فروشنده بیان کرد: البته مدتی قبل یکی از همکاران برای تولید پارچه مبلغ زیادی هزینه کرد ولی با این حال به دلیل وجود نداشتن نخ مورد نیاز مجبور شد کار را متوقف کند.

قیمت بالاتر پارچه داخلی از نمونه خارجی آن
یک فروشنده یزدی گفت: بی شک در استان بهترین پارچه‌ها تولید می‌شود ولی در بیشتر مواقع قیمت پارچه داخلی از نمونه خارجی بالاتر است بر همین اساس هم اکنون حدود 90 درصد از پارچه‌های موجود در مغازه‌ها، از کشور چین وارد می‌شود.
وی در ادامه گفت: فروش پارچه چادری نسبتا از پارچه‌های دیگر بیشتر است ولی فروختن چادر کار سختی است و یک مغازه دار باید آنقدر تنوع جنس داشته باشد که بتواند در این کار موفق شود.

تردیدی در کیفیت عالی پارچه یزد نیست
رئیس صنف بزازان استان با تاکید بر این‌که در کیفیت پارچه تولید یزد تردیدی نیست اظهار کرد: تولید کنندگان استان در طول تاریخ بهترین پارچه‌ها را تولید کرده‌ا ند؛ به طوری که همه یزد را به عنوان شهر نساجی که در این زمینه حرف اول را می‌زند، می‌شناسند.
«حسین قزوینی» ادامه داد: در سال‌های دور حتی پرده کعبه نیز از تولیدات استان یزد بوده است. قزوینی با بیان این‌که پارچه‌های تولید استان در بسیاری از اوقات مرغوب تر از پارچه‌های تولید کشور آلمان است تصریح کرد: از آنجا که بزازان یزد به دلایل مختلف، قدرت خرید انبوه پارچه‌های داخلی را ندارند، چاره‌ای جز خرید پارچه از واسطه ندارند که این موضوع سبب شده قیمت به مراتب افزایش یابد.

تجمع پارچه فروشان باعث رقابت می‌شود
رئیس صنف بزازان استان تجمع بزازان در یک مکان را مفید خواند و گفت: در حال حاضر تعدادی از بزازان در خیابان نعیم آباد به فروش پارچه می‌پردازند که این موضوع علاوه بر تاثیر مثبت بر فروش، به مردم هم کمک می‌کند تا به راحتی اجناس مورد نیاز خود را خریداری کنند.
وی افزود: وقتی پارچه فروشی به بورس تبدیل شود خریدار به راحتی می‌تواند تمام قیمت‌ها را در اختیار داشته باشد و از روی آگاهی خریداری کند. از سوی دیگر نیز بین فروشندگان رقابت به وجود می‌آید و تا حدودی پارچه با قیمت‌ پایین و مناسب‌تر عرضه می‌شود.
قزوینی تبدیل شدن خیابان نعیم آباد به بورس پارچه فروشان را رخدادی اتفاقی و بدون برنامه عنوان کرد و گفت: این عمل کاملا خودجوش و اتفاقی بود. با تاسیس چندین فروشگاه پارچه در این خیابان به واسطه این‌که مکان مناسبی است به مرور زمان از سوی چند تن از همکاران این خیابان به بورس پارچه یزد تبدیل شد.

   وجود واسطه‌ها؛ علت گرانی پارچه تولیدی یزد
رئیس صنف بزازان استان یکی از دلایل بالا بودن قیمت پارچه تولیدی استان در برابر نمونه خارجی‌اش را وجود واسطه و بازرگانان خارج از استان دانست و افزود: این افراد طرح و رنگ پارچه را به صورت انبوه سفارش داده و سپس در پایتخت بین فروشندگان تقسیم می‌کنند. «حسین قزوینی» تصریح کرد: این موضوع بسیار منطقی است که وقتی پارچه ارزان تر با همان کیفیت و طرح‌های متنوع در دسترس باشد کسی از پارچه تولید داخل استقبال چندانی نکند. بر همین اساس باید تدبیری اندیشیده شود تا قیمت پارچه داخلی نسبت به پارچه خارجی کمتر باشد تا خریدار نیز بتواند از تولید داخل استفاده کند. 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار