کد خبر: ۳۳۶۸۰۶
تاریخ انتشار: ۱۱ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۹ 01 December 2016
به گزارش تابناک یزد،هشتم آذرماه سالروز درگذشت یکی از مفاخر برجسته و به نام استان یزد و پدر فیزیک نوین ایران یعنی دکتر "ابوالقاسم قلمسیاه" است.

 "ابوالقاسم قلم‌سياه" دوم اسفند 1299 در یک خانواده یزدی مقیم  شهر كرمان متولد شد. او پس از گذراندن دوره ابتدایی و متوسطه، در سال ۱۳۱۸ به دانشسرای عالی رفت و در آنجا شاگرد اساتید بزرگی چون دکتر محمود حسابی بود.

او در سال ۱۳۲۲ در رشته فیزیک شیمی موفق به اخد دانشنامه کارشناسی شد و سپس برای تدریس به شهر پدری‌اش یزد(دبیرستان ایرانشهر یزد) رفت و در شهر یزد ازدواج كرد.

وی در سال 1339 توسط مركز اتمي دانشگاه تهران بورسيه دولت فرانسه شد و براي گرفتن دكتري به فرانسه رفت.

قرار بود وي شش ماه در آنجا بماند، ولى به سبب تحقيقاتى طولانى كه در آنجا داشت به وي پيشنهاد شد تا اخذ مدرك دكترى علوم فيزيك به مدت سه سال در آنجا بماند.

در پايان اين دوره تحصيلى، مركز اتمى فرانسه از وي خواست در آنجا بماند و پيشنهاد حقوق زيادى كردند اما دكتر قلم‌سياه به آنها گفت كه ايراني است و بايد برگردد: "من مديون و بدهكار كشورم هستم. آنها به من اجازه داده‌اند كه بيايم اينجا تحصيل كنم و الان تحصيلات من تمام شده است و بايد به كشورم برگردم.
اگر من اينجا بمانم شما به من به عنوان فردى كه از يك كشور عقب افتاده است نگاه مى‌كنيد. من بايد به كشورم برگردم."

قلم‌سياه در سال 1342 به ايران بازگشت و با جلب موافقت آموزش و پرورش به مركز اتمى دانشگاه تهران آمد و به عنوان عضو پژوهشى اين مركز مشغول خدمت شد.

يك سال قبل از جدا شدن مركز اتمى از دانشگاه تهران و تشكيل سازمان انرژى اتمى ايران به پيشنهاد دانشكده علوم دانشگاه تهران، عضو آموزشى اين دانشگاه شد تا اينكه در سال 1364 بازنشسته شد.

پس از بازنشستگى دوباره در سازمان انرژى اتمى، به عنوان مشاور آموزشى مشغول به كار شد كه تا اواخر عمرش ادامه داشت. البته با دو سازمان ديگر شامل مركز تحقيقاتى و پژوهشى برنامه‌ريزى كتاب‎‎هاى درسى وزارت آموزش و پرورش و بنياد دانشنامه بزرگ فارسى ايران همكاري مي‎‎كرد.

دكتر قلم‌سياه در سه زمينه آموزش، پژوهش و تهيه و تدوين كتاب‌هاى علمى فعاليت داشته و بيش از 10 عنوان كتاب در زمينه‌‌هاي درسي، علمي و علوم هسته‎اي و مقالات متعددي در زمينه‎هاي علمي و درسي به چاپ رسانده است.

از جمله اين كتاب‎‎ها مي‌توان به زندگينامه علمي دانشوران، مكانيك بركلي، فرهنگ علم، مباني راكتورهاي هسته اي، فیزیک (1) سال اول مرکز تربیت معلم، فیزیک دوره‌های نظری 6 جلد، مکانیک سال چهارم ریاضی فیزیک، حفاظت راديولوژيكى محيط زيست و اندازه‌‌گيرى راديواكتيويته طبيعى هواى تهران و همچنین مقالات متعدد درسی برای دوره‌های کارشناسی و کارشناسی ارشد، اشاره كرد.

استاد ابوالقاسم قلم سیاه سرانجام در نهم آذر ۱۳۸۹ در سن 90 سالگی از دنیا رفت و در قطعه "نام‌آوران" بهشت زهرا تهران به خاك سپرده شد.

منبع: ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار