مدیر جهاد کشاورزی مهریز گفت: باغداران برای مواظبت از درختان خود در برابر سرما باید نسبت به رعایت اصول ایمنی اقدام کنند.
کد خبر: ۳۳۷۲۷۷
تاریخ انتشار: ۱۲ آذر ۱۳۹۵ - ۱۶:۳۴ 02 December 2016
به گزارش تابناک یزد،کامیار رسولی  افزود: یکی از مهمترین راهکارهای مقابله با سرمازدگی استفاده از بخاری‌های باغی در اندازه‌های کوچک است.
وی ادامه داد: در واقع باغدار می‌تواند در هر هکتار باغ، 100 تا 120 بخاری را به فاصله هر دو درخت یک عدد قرار دهد و یک ساعت قبل از این‌که دما به زیر محدوده تحمل گیاه برسد آن‌ها را روشن کند.
مدیر جهاد کشاورزی مهریز خاطر نشان کرد: بخاری‌ها باید در شیب یخ‌بندان، محل تجمع هوای سرد در گودال‌ها و در مسیر ورود هوای سرد به باغ قرار گیرد.
رسولی گفت: باغدار بهتر است که در صورت وجود امکانات از بخاری‌های متحرک پشت تراکتوری استفاده کند و علاوه بر این می‌توان از دستگاه مه‌ساز در ابعاد وسیع نیز بهره گرفت و همچنین ایجاد دود نیز جلوی یخ‌زدگی باغ را تا حد زیادی می‌گیرد.
این مسئول اظهار داشت: دستگاه‌های بزرگ برای برهم زدن و جلوگیری از سکون هوا نیز نقش قابل توجهی در کاهش خسارات ناشی از سرمازدگی دارد ولی نیازمند امکانات است.
رسولی تصریح کرد: این در حالی است که آبیاری نیز می‌تواند در جلوگیری از افت شدید دما موثر باشد به شرط آن‌ که به منابع آب دسترسی مداوم و کافی داشته باشیم و این کار به صورت مستمر تا زمانی که دما به دو درجه بالای دمای بحرانی برسد ادامه داشته باشد.
این مسئول سطح باغ های شهرستان مهریز را افزون بر پنج هزار هکتار ذکر کرد که در شهر و بخش مرکزی قرار دارند.
رسولی گفت: توصیه های فنی و راهنمایی باغداران همواره جزو اولویت های این اداره برای کاهش خسارت ها می باشد، همه ساله با کاهش دما و رواج سرما شاهد خسارت های زیاد به کشاورزان و باغداران این شهرستان هستیم.
رسولی گفت: رعایت اصول فنی و کاربردی با کمترین امکانات نقش مهمی در کاهش خسارت ها در فصل سرد سرما در کویر دارد.
شهرستان مهریز در 30 کیلومتری یزد قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار