عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران گفت: قانون عملیاتی بدون ربا دارای ضعف است و یکی از اشتباهات صورت گرفته این بود که در سیستم بانکی حساب های قرض الحسنه باز شد.
کد خبر: ۳۳۷۴۵۳
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۵۳ 03 December 2016
به گزارش تابناک یزد،حسن سبحانی در  نشستی با موثرین دامغان به میزبانی دانشگاه این شهر با بیان اینکه افتتاح حساب قرض الحسنه از سال ۶۲ خورشیدی یکی از اشتباهات نظام بانکی بود که این روش ضربه فراوانی را به اقتصاد کشور وارد کرد، ابراز داشت: قرض الحسنه به منزله انفاق است و کارهای قرض الحسنه یک حرکت مقدس و ارزشمند محسوب می شود اما دریافت مازاد وام های قرض الحسنه ربا محسوب می شود و باید این حساب ها از سیستم نظام بانکی کشور گرفته و به صندوق های قرض الحسنه واگذار شود.

وی با اشاره به اینکه پول و وام یک سرمایه است، افزود: پول و وام در رشد اقتصاد کشور و جامعه نقش فراوان دارد به شرطی که به خوبی از این سرمایه استفاده شود لذا باید دانست که در دین مبین اسلام وام دادن و پرداخت کردن را تایید کرد اما این پرداخت کردن ها باید بدون مازاد باشد نه اینکه در قبال آن سود دریافت شود.

این استاد دانشگاه همچنین گفت: موضوع قرض الحسنه برگرفته از مبانی دینی و اسلامی ما است و باید این مقوله بسیار مهم تکامل بیشتری پیدا کند تا پیام و کلام قرآنی به خوبی جاری شود.

سبحانی با انتقاد از برخی افراد که با گرفتن وام به دنبال سود آوری برای خود هستند، افزود: وام های قرض الحسنه با هدف رفع نیازها و برطرف شدن مشکلات افراد است نه اینکه عده ای با دریافت این نوع وام ها به دنبال سرمایه گذاری و مصرف در جاهای دیگر اقدام کنند این روش با آن چیزی که در قرآن با عنوان قرض الحسنه تاکید شده مغایرت دارد.

سبحانی در بخش دیگری از سخنان خود ضمن بیان اینکه مسئولان بانک مرکزی در اظهارات خود عنوان کردند نظام بانکی ۱۰۰ هزار میلیارد تومان از افراد وام گرفته طلب دارد، ابراز داشت: افرادی که این حرف ها را بیان می کنند به عنوان مجری باید محاکمه شوند که چرا و به چه شرطی این میزان تسهیلات به افراد پرداخت شده و هیچگونه نظارتی وجود نداشت و امروز با این میزان طلب باید بدانیم هیچگونه تولیدی در کشور اتفاق نخواهد افتاد و نظارت ها در پرداخت وام های هنگفت باید شدت بیشتری پیدا کند.

وی با طرح این سوال که چرا بانک های ما هرگز رکود ندارند، افزود: بانک ها از رونق اقتصادی رشد و ترقی پیدا می کنند و جای تعجب است در حال حاضر که بازارهای ما از رونق اقتصادی برخوردار نیستند بانک های ما رکود ندارند لذا امروز صاحبان پول در نظام بانکی نرخ تعیین می کنند و در حال حاضر اقتصاد کشور از یک رشد منفی برخوردار است و نظام بانکی با تعیین سود ۲۲ درصد یا بیشتر از آن به تولید و اقتصاد کشور در حال ضربه زدن است.

عضو هیئت علمی دانشکده اقتصاد دانشگاه تهران، با بیان اینکه برای نجات اقتصاد کشور باید نظام بانکی در سیستم خود تجدید نظر کند، گفت: اقتصاد ربوی ما را دچار مشکل کرده لذا صندوق های قرض الحسنه نماد خوبی ها و سلامت است اما کافی نیست چرا که اقتصاد کشور نیاز به سرمایه گذاری وسیعی دارد که باید به تولید توجه بیشتری کند.

سبحانی بیان داشت: باید در پرداخت درست و صحیح وام و قرض دادن به خوبی معارف دینی و اسلامی را جاری و ساری کنیم و از سویی باید به تعریف جدیدی از پول دست پیدا کنیم.
منبع: مهر
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار