رئیس بهزیستی اردکان گفت: در حال حاضر 2 هزار و 400 معلول زیر پوشش این اداره هستند.
کد خبر: ۳۳۷۶۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ آذر ۱۳۹۵ - ۱۱:۴۸ 03 December 2016

به گزارش تابناک یزد،امیرولی عضدزاده  با اشاره به 13 آذرماه، روز جهانی معلولان به ارائه تعریفی از معلولیت پرداخت و اظهار داشت: کم‌توان یا معلول به کسی گفته می‌شود که بر اثر نقص جسمی یا ذهنی، شنوایی و بینایی در وی به وجود آمده باشد و از استقلال فردی، اجتماعی و اقتصادی وی بکاهد.

وی عنوان کرد: سازمان بهداشت جهانی، معلولیت را وجود اختلال در رابطه بین فرد و محیط
تعریف کرده است و در محیط‌های امن پیام معلولان به مشابه و برابر با دیگر افراد جامعه در اجتماع حضور فعال دارند و تنها جامعه معلول است که فرد کم‌توان را معلول و محدود می‌سازد.

عضدزاده با اشاره به شعار امسال روز جهانی معلولان «آینده‌ای که ما می‌خواهیم جهانی فراگیر و برابر برای همه» افزود: در جهان حدود 10 درصد از افراد به گونه‌ای معلولیت دارند و این گروه در استفاده از امکانات جامعه با موانع بسیاری مواجه هستند.

وی خاطرنشان کرد: این موانع شامل موانع فیزیکی، فناوری اطلاعات، قوانین، تبعیض‌ها و نگرش‌های اجتماعی غلط نسبت به آنان است و این موانع علاوه بر اینکه مانع از بهره‌گیری معلولان
می‌شود، به دلیل حضور نیافتن معلولان در جامعه که خود نیروهای مولدی محسوب می‌شوند، باعث تأخیر و کندی در روند پیشرفت جامعه می‏شود و به همین علت باید تمام موانع پیش روی را از میان برداشت و فرصتی برابر برای دسترسی آسان و عادلانه به امکانات شهری را در اختیار آحاد شهروندان با هر سطح از توانایی جسمی و ذهنی قرار داد.

رئیس بهزیستی اردکان بیان کرد: ارائه چنین خدماتی به افراد دارای انواع نقص و ناهنجاری، نه یک صدقه و منت بر این قشر بلکه از بدیهی‌ترین وظایف دولت‌ها در برابر این بخش از جامعه است و غفلت از انجام این وظیفه، شانه خالی کردن از بار مسؤولیتی است که بر دوش آنان نهاده شده است.

 عضدزاده اظهار داشت: ایجاد شهرهای بدون مانع و مناسب‌سازی شده نه تنها از اولویت‌ها و تعهدات دولت‌ها در برابر شهروندان است، بلکه در جوامعی چون جامعه ما، از آرزوها و رؤیاهای معلولانی است که سال‌ها است در کنج خانه‌ها به ناحق زندانی شده و گوشه عزلت اختیار کرده و نیل به آن را چه بسا در خواب هم نمی‌بینند.

وی خاطرنشان کرد: باید یادمان باشد که معلول و معلولیت، تنها در جامعه معلول امکان بروز و ظهور می‌یابد و امیدواریم اردکان این‌گونه نباشد.

رئیس اداره بهزیستی شهرستان اردکان در ادامه در تشریح شرایط شهرستان اردکان اظهار داشت: 21 دانشجوی معلول در سطح لیسانس و دکترا در شهرستان از کمک هزینه تحصیلی برخوردار هستند.

وی، آمار معلولان تحت پوشش در بهزیستی اردکان را بیش از 2 هزار و 400 نفر اعلام کرد و افزود: این افراد دارای انواع و درصدهای مختلفی از معلولیت هستند.

عضدزاده یادآور شد: 465 نفر در شهرستان اردکان از مستمری‌بگیران بهزیستی هستند و این مستمری برای افرادی که قابلیت توانمند شدن نداشته باشند، دائمی است اگرچه تمام تلاش بهزیستی این است که با پرداخت مستمری و سایر خدمات از قبیل وام اشتغال و تعامل با سایر دستگاه‌ها و ادارات، معلولان را توانمند کرده و آنها را از چرخه مستمری‌بگیران خارج کند.

منبع: فارس
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار