مدیر کل بهزیستی استان یزد با اشاره به برنامه های سازمان بهزیستی در زمینه پیشگیری گفت: در یک سال گذشته بیش از ۱۱ هزار مشاوره ژنتیک در زمینه پیشگیری از معلولیت ها در استان یزد ارائه شده است.
کد خبر: ۳۳۸۰۲۲
تاریخ انتشار: ۱۴ آذر ۱۳۹۵ - ۰۹:۱۵ 04 December 2016
به گزارش تابناک یزد،جلیل عفتی، مدیر کل بهزیستی استان یزد  در نشست خبری به مناسبت روز جهانی معلولین گفت: امروز ما شاهدیم که در جشنواره بین الملللی تئاتر معلولین که در اصفهان در حال برگزاری است تعداد 30 گروه از استان یزد هستند.

 

وی افزود: روزانه 26 هزار معلول به جمع معلولین جهان اضافه می شود که نزدیک به 650 میلیون معلول در جهان است که یک میلیون و 300 هزار معلول در کشور هستند و در استان یزد نیز 50 هزار معلول که 25هزار و 200 نفر مستمرا از خدمات ما استفاده می کنند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: بر اساس شعار امسال روز جهانی معلولین ما برنامه هایی را پیشبینی کردیم که نامگذاری روزهای این هفته، برگزاری همایش روز جهانی معلولین از جمله این برنامه ها است.

 

عفتی تصریح کرد: بیشترین آمار معلولین ما در استان جسمی حرکتی هستند که میزان معلولین ذهنی 26 درصد، روانی هفت درصد و صوتی یک و چهار دهم درصد است که بر اساس نوع شدت نیز تقسیم بندی شده اند.

 

وی ادامه داد: بر اساس رویکرد بهزیستی مبنی بر مشارکت، نزدیک به 145 مرکز توانبخشی غیر دولتی و 23 مرکز دولتی داریم که در آنها بحث پیشگیری و توانبخشی را در دستور کار خود قرار داده اند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: توانبخشی آموزشی از رویکردهای ما است تا سطح توانمندی جامعه معلولین را به صورت آموزش های خاص داشته باشد که حتی به معلولین ذهنی نیز می رسد.

 

عفتی بیان کرد: در بحث آموزش های عالی به منظور ارتقای آموزش های معلولین نیز از برنامه های ما است که پیگیری می شود و بر اساس توانمندی ها نیز آموزش ها و حمایت های اشتغالی داریم.

 

وی ادامه داد:ما باید توجه داشته باشیم که رویکرد در بحث معلولین امر پیشگیری است که هم از نظر علمی و قوانین و شرعی تاکید داریم و اگر ما بتوانیم در این زمینه اقدامات پیشگیرانه داشته باشیم بسیار به صرفه تر از درمان است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد خاطرنشان کرد: سازمان بهزیستی برنامه های خوبی در زمینه پیشگیری داشته است که مشاوره پیش از ازدواج، کلاس های آموزشی از جمله این برنامه ها است.

 

عفتی تصریح کرد: تاکنون یک هزار و 350 نفر از زوج های جوان از 13 شهریور از مشاوره ژنتیک استفاده کرده اند که این بسیار مهم در زمینه پیشگیری داشته است.

 

وی گفت: الزام مشاوره ژنتیک از برنامه های قانون برنامه ششم است که استان یزد در این زمینه پیش رو بوده است و در کشور نشان داده است که ارائه خدمات در سازمان امکان پذیر است که اهداف ما پیشگیری است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد گفت: سالیانه برنامه پیشگیری تنبلی چشم داریم که سال گذشته نزدیک به 5 هزار کودک معاینه شدند که 4 هزار نفر تشخیص مشکل شدند و 400 مورد آن تنیلی چشم داشتند که برای درمان معرفی شدند.

 

عفتی بیان کرد: هرچه اقدامات درمانی زودتر انجام شود درمان آن راحت تر است که از بدو تولد در زمینه شنوایی کارهای لازم را انجام می دهیم که تاکنون 250 مورد کودک تشخیص بیماری شنوایی داده شده اند و برای درمان آنها اقدام شده است.

 

وی بیان کرد: سال گذشته در کل مشاوره های ژنتیک در بخش های مختلف نزدیک به 11 هزار مورد بوده است که قبل، حین و بعد از بارداری، دانش آموزان دبیرستان دختر از جمله این مشاوره ها بوده است.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: نزدیک به یکصد و50 مورد سقط درمانی در زمینه تشخیص اختلال در سال 94 داشته ایم.

 

عفتی خاطرنشان کرد: سال گذشته 13 معلولین استان یزد در مسابقات قرآنی شرکت کردند و در سطح کشور نیز توانستند مقام کشوری را بدست آوردند و این جشنواره های قرآنی هر سال برگزار می شود.

 

وی ادامه داد: 59 درصد ادارات استان مناسب شده اند که در جلساتی که در استانداری انجام شد قرار شد تا دستگاه هایی که ورودی آنها مناسب سازی نشد اند  اعتبارات عمرانی دریافت نکنند.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: ما هنوز 40 درصد در زمینه مناسب سازی محیط برای معلولین مشکل داریم که در جلسات متعدد آن را پیگیری می کنیم.

 

عفتی خاطرنشان کرد: متاسفانه ما شاهدیم که برخی از مناسب سازی ها به منظور رفع تکلیف است که این مشکلی برای ما است که باید فرهنگ مناسب سازی را در ذهن ها داشته باشیم تا رفت و آمدها را حل کند.

 

وی ادامه داد: شهرداری در پروانه ساخت ساختمان ها باید در زمینه مناسب سازی را تاکید داشته باشد و در پایان کار نیز باید این را توجه کرد و پایان کار را داد.

 

مدیر کل بهزیستی استان یزد بیان کرد: خدمات ما در خصوص توانبخشی است اما مشکلات ما در خصوص حمایت است که معیشت به عهده سازمان بهزیستی نیست بلکه هزینه ما در خصوص توانبخشی است و این باید به مسئولان بیان شود.

 

عفتی خاطرنشان کرد: سال گذشته نزدیک به 2 هزار حمایت شغلی داشتیم اما تولید شغل نداشتیم.

شبستان
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار