برخی شواهد از نادیده گرفتن حقوق کودکان در یزد خبر می دهد.
کد خبر: ۳۴۶۰۶۹
تاریخ انتشار: ۳۰ آذر ۱۳۹۵ - ۰۸:۳۷ 20 December 2016
به گزارش تابناک یزد، منشور حقوق شهروندی دیروز در حالی توسط رییس جمهور رونمایی شد که برخی شواهد حکایت از نادیده گرفتن حقوق کودکان در یزد است.
بنابراین گزارش،برخی چهارراههای بالای شهر یزد هنوز موجی از کودکان یزد را به تصویر می کشد که این کودکان و نوجوانان با گل فروشی،گدایی و یا پخش برخی برگه های تبلیغاتی درفصل سرما گذر عمر می کنند.
 
نادیده گرفتن حقوق کودکان در یزد
اما جالب تر اینکه برخی نهادهای عمومی یزد نیز با بهره کشی از برخی کودکان حساسیت های مرتبط با حقوق کودک و حقوق شهروندی را خدشه دار نموده اند.شواهد موجود در یک عکس به طور وسیع در برخی شبکه های اجتماعی متشر شده است نشانمی دهد که کودکان در برخی پروژه های شهرداری یزد به کارسخت ساختمانی گمارده شده اند!

بهره‌کشی از نیروی کار کودک، ریشه در عوامل مختلف اقتصادی، فرهنگی و اجتماعی دارد به نحوی که فقر اقتصادی، بیکاری والدین، اعتیاد و طلاق و شکاف طبقاتی از مهمترین عوامل افزایش کودکان کار در یک جامعه به شمار می‌رود، خانواده فقیری که اکثر درآمد خود را برای خرید غذا صرف می‌کند، به درآمد کودک خود برای بقا نیاز اساسی دارد البته فقر تنها دلیل کار کودکان نیست و نمی‌تواند به تنهایی عاملی برای بردگی و دیگر انواع اشتغال باشد.
 
آسیب پذیری کودکان در برابر کار
 
متاسفانه کودکان کاری که به منظور کسب درآمد به فعالیت‌های تولیدی، خدماتی یا مشاغل کاذب روی می‌آورند، از بسیاری از حقوق اولیه انسانی، حق آموزش و تحصیل باز می‌مانند، سلامت جسمی و روانی این کودکان به شدت در معرض انواع آسیب‌ها و خشونت‌های جسمی و حتی جنسی قرار می‌گیرد و در آینده با افسردگی، سوء تغذیه و انواع بیماری‌های روحی و جسمی مواجه می‌شوند.
 
 فردی که از کودکی به جای تحصیل و تفریح، موظف به تامین اقتصادی و معیشتی خود و خانواده خود است، کودکی خود را تباه شده می‌بیند و هیچگاه فرصتی برای آموزش و پرورش یا مهارت آموزی که بتواند تامین کننده ضمانت شغلی او در آینده باشد، پیدا نمی‌کند.
 
با آغاز سوادآموزی همگانی و تغییراتی که در شرایط کار، طی صنعتی شدن به وجود آمد و ظهور مفاهیم حقوق کارگر و حقوق کودکان مورد نقد و بحث عمومی قرار گرفت، کار کودکان همچنان در اقسا نقاط دنيا که سن ترک تحصيل  پایین است شیوع دارد.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
یعنی همه حقوق ملت ایران در منشور حقوق شهروندی دیده شده بود جز این یکی
حاجی دنبال چی هستی میخوای چیو ثابت کنی شما که دنبال نقد هستی آیا حاضری کس هم نقدت کنی .
همه چیز ما درسته این چیزای کوچیک رو دنبال می کنی
شما که دنبال گرفتن حق و حقوق ملت ایران هستید برو دنبال دزدی های کلان (که حتی حاضر نیستن اسمش رو بذارن دزدی و گذاشتن اختلاس) برو دنبال حقوق نجومی برو دنبال علت افزایش قبوض و هزاران مشکلی که هست و میبینی و چیزی نمیگی
حالا راستش رو بگو چند گرفتی این خبرا رو چاپ میزنی.
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۲
از خودت شروع کن
خوب باش.
صادقا
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۵
اين كودكان به شخصه ديدم كه سازمان يافته هستن وشهرستاني. چون ديدن مردم يزد بيشتر يهشون ترحم وكمك ميكنن. تو رو خدا دم هر داروخانه يا چهارمحل راه ميرسي بايد زن وبچه شهرستاني ببيني. كه ميان خونه اجاره ميكنن واسه گدايي. ودرامد كسب ميكنن. هيچكس پيدا نميشه يهشون بگه زنيكه. پير تو بچه شير إز كوجا اوردي. اگه رأست ميگين چهره زشت اين أفراد رو محوًكنيد إز شهرمون
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۵/۱۰/۰۷
ما پرسنل جمعیت هلال احمر استان یزد برائت خود را از اقدامات مدیریت هلال احمر اعلام می داریم و رسما از بیماران خاص بعلت قاچاق داروهای دسته دوم و فروش ان به شما گرامیان و تغییر امبولانس به خودرو تشریفات مدیرعامل و سکوت خاص مسئولین استان عذرخواهی می کنیم و امیدواریم به این وضعیت مجور به خرید از داروخانه هلال احمر یزد نشویدهرچند به ضرر خودمان است ولی حفظ جان شما مردم استان واجب ، عزیز و در راس امور است است
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار