کد خبر: ۳۵۸۶۴۶
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۰:۵۷ 11 January 2017
به گزارش تابناک یزد،یزد در سراسر کشور همیشه به استانی با امنیت بالا شهره بوده و از امن‎‎ترین استان‌های کشور محسوب می‌شود این در حالی است که با توجه به مهاجرپذیری و تغییر سبک زندگی شهروندان، شاید همچنان از امن‎‎ترین استان    های کشور باشد ولی قطعاً اکنون مشکلاتی در این حوزه وجود دارد. یزد دومین استان مهاجرپذیر کشور نیز شناخته می    شود و با وجود این که به طور معمول جرائمی مانند سرقت در مناطق مهاجرپذیر آن بیشتر مشاهده می‌شود، در سال‎‎های اخیر با تلاش‌های شبانه‌روزی ماموران نیروی انتظامی، کاهش وقوع سرقت و روند افزایشی کشف سرقت را شاهد هستیم. البته شهروندان یزدی همچنان بر این باور هستند که یزد همچون گذشته امنیت دارد و فکر می‎‎کنند که می‌توانند همانند گذشتگانشان بدون توجه به رعایت مسائل ایمنی و امنیتی زندگی بگذرانند ؛ بنابر این اموال و وسایل شخصی خود را آن طور که باید، محافظت نمی‌کنند و بی‌محابا و با خیالی آسوده آنها را رها یا در دسترس سایرین قرار می‌دهند.

کاهش سرقت از منازل در استان
معاون اجتماعی فرماندهی  انتظامی یزد در مورد افزایش یا کاهش سرقت در استان یزد در سال‎‎های گذشته، می‎‎گوید: بر اساس آمارها و ارتباطات تلفنی ثبت شده در مرکز 110 استان، به جرات می‌توان گفت که با کاهش سرقت روبه‌رو بوده‌ایم.
سرهنگ «محمدرضا مزیدی» با اشاره به انواع سرقت در استان، اظهار می‎‎کند: البته ممکن است در برخی از رسته‌های سرقت، کاهش و در برخی دیگر افزایش داشته باشیم اما در مجموع شاهد کاهش سرقت در استان هستیم. به طور مثال سرقت منزل با کاهش روبه‌رو بوده است اما در مقابل افزایش سرقت موتورسیکلت را داشته‌ایم. وی اضافه می‎‎کند: خوشبختانه سرقت‎‎های مهم و آن دسته از دزدی‌هایی که منجر به احساس ناامنی می‌شود همچون سرقت‎‎های مسلحانه، سرقت منزل و سرقت به عنف کاهش چشمگیری داشته است. مزیدی با تاکید بر این که بسیاری از سرقت‌های روی داده همچون موتورسیکلت و داخل خودرو، ارتباط مستقیم با غفلت مردم دارد، تصریح می‎کند: به طور مثال در شهر به کرات دیده می‌شود که رانندگان موتورسیکت به راحتی سوئیچ وسیله نقلیه خود را روی آن جا می‌گذارند و برای دقایقی به منظور انجام کارهای روزمره، موتورسیکلت خود را رها می‌کنند.
وی با اشاره به این که به طور مسلم در یک جامعه افراد بیمار و خلافکار وجود دارند، می    گوید: عده‌ای از افراد نه از روی نیاز یا زیاده خواهی، بلکه تنها به دلیل بهره بردن از هیجانی کاذب، دست به سرقت و دزدی می‌زنند.

حضور 15 دقیقه‎‎ای پلیس در موارد فوریتی
معاونت اجتماعی نیروی انتظامی یزد درباره گلایه شهروندان در مورد تاخیر حضور پلیس در محل حادثه در هنگام تماس افراد با مرکز 110 نیز عنوان می‎‎کند: برخی تماس‌های مردمی با مرکز 110 فوریتی است که پلیس در این موارد حداکثر تا 15 دقیقه باید در محل حاضر شود ولی برخی تماس‎‎ها در اولویت بعدی و برخی دیگر تنها در حوزه اطلاعاتی است. وی اضافه می‎‎کند: شهروندان باید در تماس تلفنی خود با مرکز 110 به طور مختصر شرایط را توضیح دهند تا در فوریت‌هایی همچون وجود سارق در منزل، پلیس به سرعت در محل حضور یابد ولی در مواقعی که  سرقتی صورت گرفته و سارق گریخته است، اگرچه ماموران باید به سرعت در محل حضور یابند اما جزو فوریت‌ها محسوب نمی‎‎شود و پلیس می‎‎تواند اولویت‎‎ها را مدنظر قرار دهد؛ چرا که ممکن است در همان لحظه در محلی دیگر موضوعی فوریتی وجود داشته باشد. مزیدی اظهار می‌کند: در صورتی که هر یک از شهروندان در تماس با مرکز 110، فوریتی را گزارش کنند و پلیس حداکثر تا 15 دقیقه در محل مربوطه حضور نیابد، افراد می    توانند این عملکرد نادرست را گزارش دهند تا با ماموران خاطی برخورد قاطع و جدی صورت گیرد. وی تاکید می‎‎کند: بر همین اساس نیز هیچ توجیهی مبنی بر دیر اعزام شدن یا دیر رسیدن پلیس در محل فوریت‌ها، مورد قبول واقع نخواهد شد.

بی‌توجهی شهروندان به حفظ اموالشان
رئیس پلیس آگاهی استان نیز در گفت‎‎و‎گو با همشهری در پاسخ به چرایی طول کشیدن برخی پرونده‌های سرقت، اظهار می‎‎کند: مدت زمان به نتیجه رسیدن پرونده‌ها به عوامل متعددی بستگی دارد. سرهنگ «حسین رضایی» در این باره تصریح می‎‎کند: میزان حرفه‌ای بودن مجرمان و گسترده بودن باندها از عواملی است که موجب طولانی شدن روند رسیدگی به برخی سرقت‎‎ها می‎‎شود ولی در برخی موارد سارق در محل دستگیر و رسیدگی به پرونده سرقت با سرعت بیشتری انجام می‎‎شود. وی ادامه می‎‎دهد: البته آنچه مسلم است، عملکرد خوب ماموران پلیس آگاهی در پرونده‌های گوناگون بوده که منجر به کشفیات خوب و بموقع و تسریع در پرونده‎‎ها شده است. رضایی با گلایه از سهل‎‎انگاری و بی توجهی برخی شهروندان در محافظت از وسایل شخصی خود، بیان می‎‎کند: افزایش مهاجرپذیری محسوس به استان به ویژه از استان‌های همجوار و غربی و نیز بی‎‎توجهی مردم به رعایت نکات امنیتی و حفظ اموال خود، افزایش جمعیتی و گستردگی ناهمگون شهر و تغییرات فرهنگی را به دنبال داشته است که موجب بروز بیش از پیش ناهنجاری‌هایی همچون سرقت در استان  شده است.

   توصیه‌های پلیس آگاهی به شهروندان
رئیس پلیس آگاهی استان یزد با اشاره به هشدارها و نکات ایمنی و امنیتی، به شهروندان توصیه می‎‎کند که در مورد حفظ اموال شخصی و وسایل با ارزش خود توجه بیشتری داشته باشند  و محتاط‎‎تر از گذشته عمل کنند.سرهنگ «حسین رضایی» در این باره می‎‎گوید: هنگام ترک وسیله نقلیه خود هر چند در مدت زمان بسیار کوتاه ، وسیله نقلیه خود را خاموش کنید و از قرار دادن وسایلی همچون سوئیچ، وجه نقد، تلفن همراه و اسناد و مدارک و اموال باارزش خود در خودرو به ویژه در بخش‎‎های قابل رویت و در دسترس از جمله روی صندلی و بالای داشبورد به طور جد خودداری کنید.وی همچنین توصیه می‎‎کند: تا حد ممکن، خودرو خود را در پارکینگ قرار دهید و در صورت نبود این امکان، تمهیدات لازم برای محافظت از وسیله نقلیه خود را در نظر بگیرید و آن را مجهز به دزدگیر و تجهیزات امنیتی کنید. رضایی بر تجهیز منازل و محل کار افراد با وسایل امنیتی همچون دوربین و دزدگیر نیز تاکید می    کند و استفاده از قفل‌های مناسب و محکم و رعایت موارد امنیتی به هنگام ترک محل را از ضرورت‌ها به منظور پیشگیری از سرقت های احتمالی می‎‎داند.
همشهری 
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار