کد خبر: ۳۵۸۶۵۹
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۳ 11 January 2017
 
سجاد عسکری بشکانی
با گذشت 83 سال از عمرش همچنان با عشق و علاقه می‌نوازد و هنرش را دوست دارد. کارنامه هنری او قدمتی 65 ساله دارد. دارای افتخاراتی بسیاری است اما زیاد به بازگو کردن افتخاراتش میل ندارد.وجودش در شهر یزد مایه‌ مباهات است اما به خاطر برخی مسائل که جامعه‌ ما را فرا گرفته است، نتوانسته زبانزد عام و خاص شود. او یکی از ترویج کنندگان هنر موسیقی در استان است که با کمک هم‌دوره‎‎ای‌ها و همکارانش هنر موسیقی را در یزد زنده نگه ‌داشته و به نسل بعد هنرمندان یزدی انتقال داده است.این هنرمند پیشکسوت استاد «علی‌محمد مهنام» نام دارد که پیش‌از این با فامیلی «بیکس» فعالیت می‌کرده است. در سال 1312 هجری شمسی در شهر یزد به دنیا آمده و از سال 1330 هجری شمسی فعالیت هنری خود را آغاز کرده است. ماحصل گفت‌وگوی همشهری با وی را در ادامه می‌ خوانید.
  • فعالیت شما قبل از  پرداختن به هنر موسیقی چه بود و از چه زمانی به کار موسیقی پرداخته‌اید؟
بعد از گذشت 18 سال از عمرم به استخدام اداره آموزش ‌و پرورش درآمدم و در همان سال بود که به هنر موسیقی علاقه‌مند شدم و شروع به فراگیری موسیقی کردم.
  • چه چیز باعث علاقه‌مندی شما به هنر موسیقی شد؟
شنیدن آهنگ     «ای ایران» در من شوری می‌آفرید و با هر بار گوش کردن آن، مو بر تن من سیخ می‌شد و همین باعث شد بعد از کمی تحقیق، به هنر موسیقی به‌ ویژه موسیقی ایرانی علاقه‌مند شوم.
  • به خوانندگی علاقه‌ی بیشتری داشتید یا نوازندگی؟
علاقه‌ی من بیشتر به نوازندگی آن‌ هم سبک موسیقی ایرانی یا همان سنتی خودمان بود.
  • هنر خود را با چه سازی شروع کردید و ادامه دادید؟
به دلیل علاقه‌ زیادم به آهنگ «ای ایران» به ساز ویولن علاقه‌ خاصی پیدا کردم و هنرم را با آن آغاز کردم و بعدها هم کارم را با همین ساز ادامه دادم.
  • برای یادگیری موسیقی و ساز ویولن نزد چه کسانی رفتید؟
بعد از علاقه‌مند شدن به هنر موسیقی نزد اساتید «سید حسین مدیر طاهری» و «سید عباس جان‌فدا» به یادگیری پرداختم و بعدها نیز تحت نظر استاد «اصغر حسینی» که یکی از اساتید بنام یزد در سبک موسیقی ایرانی بود و در سطح کشوری نیز افتخاراتی داشت، به فراگیری موسیقی ادامه دادم.
  • یادگیری موسیقی شما چه زمانی پایان یافت و از چه وقت کار تدریس را آغاز کردید؟
همان‌طور که می‌دانید دنیای هنر و موسیقی بسیار گسترده است و هر چه در آن پیش بروید، همچنان راه برای پیشرفت و یادگیری باز است و من تا زمانی که عمر دارم در حال یادگیری موسیقی هستم اما کار تدریس موسیقی را در سال 1334 هجری شمسی و در 22 سالگی و در آموزشگاه‌ها، کودکستان‌ها و مراکز تربیت‌معلم به‌ عنوان معلم سیار آغاز کردم.
  • بعد از شروع تدریس موسیقی چه اتفاقاتی برای‌تان پیش آمد؟
بعد از 3 سال تدریس در مراکز و مؤسسات مختلف توانستم هنر خودم را نشان بدهم و اداره آموزش ‌و پرورش به این نتیجه رسید که با حمایت، من را به هنرستان موسیقی تهران بفرستد تا بتوانم در یک دوره 100 نفره که از هر شهرستان فقط یک نفر می‌توانست شرکت کند و مدت‌زمان آن نیز 3 ماه بود، شرکت کنم.
  • سطح علمی دوره‌ای که در آن شرکت کردید،  چگونه بود و فایده‌ای هم برای شما داشت؟
سطح علمی آن دوره در حد آکادمیک نبود اما با حضور اساتید مجربی که در آن دوره تدریس می‌کردند، کیفیت این دوره بالا رفته بود و برای کسانی مثل من که می‌خواستند هنر موسیقی را در شهر خود رواج دهند و زنده نگه‌ دارند، بسیار عالی و آموزنده بود.
  • پس از گذراندن آن دوره مدرکی دریافت کردید و برای پیشرفتتان کارآمد بود؟
بنده مدرک آن دوره را در پایان دوره دریافت کردم اما مهم‌تر از مدرک آن دوره، علم و سواد هنری بود که آن دوره برایم داشت و من را به این تصمیم وا‌داشت که در سال 1339 هجری شمسی از کارمندی در اداره آموزش ‌و پرورش به هنرآموزی موسیقی تغییر سمت دهم.
  • تغییر سمت شما آسان بود؟
تغییر سمت در آن دوران زیاد آسان نبود اما با توجه به کارنامه هنری که توانسته بودم در طی چند سال جمع‌آوری کنم با درخواست من خیلی سریع موافقت شد و من را به وزارت فرهنگ و هنر آن زمان معرفی کردند ولی برای این موضوع باید در آزمونی شرکت می‌کردم که با قبولی من در آن آزمون، مدرک و مجوز هنرآموزی موسیقی را از دکتر برکِشلی دریافت کردم که یکی از افتخارات زندگی من این است که توانستم با وی دیدار حضوری داشته باشم.
  • دلیل افتخار کردن شما  به این دیدار چیست؟
دلیل افتخار من این است که هنگام دیدار با دکتر برکِشلی از اساتید برجسته موسیقی کشور مورد تعریف و تمجید وی قرار گرفتم و نظر شخصی وی نیز با تغییر سمت من به هنرآموزی موسیقی مثبت بود.
  • در کنار تدریس موسیقی فعالیت هنری دیگری نیز داشته‌اید؟
بله، در کنار تدریس موسیقی به همراه چند تن از هم‌دوره‌ای    ها و هنرمندان یزد یک گروه موسیقی ایرانی و یک گروه موسیقی کُر راه‌اندازی کرده بودیم.
  • سرنوشت گروه‌های موسیقی چه شد؟
این گروه‌ها با گذشت زمان و مشکلاتی که به وجود آمد، فعالیتشان را متوقف کردند و هر شخص به ‌صورت فردی به فعالیت هنری خود ادامه داد.
  • اکنون چه فعالیتی دارید؟
من در حال حاضر در آموزشگاه موسیقی خود که در سال 1379 با شرکت در آزمون وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی مجوز آن را دریافت کردم، به تدریس موسیقی و ساز ویولن می‌پردازم و در کنار آن نیز به تدریس در برخی مراکز دیگر مشغول هستم.
  • در کنار فعالیت هنری خود فعالیت دیگری هم داشته‌اید؟
بله، در زمینه مطبوعات نیز فعالیت داشته‌ام  و دارم و در خبرنگاری نیز سابقه‌ فعالیت دارم.
  • فعالیت در مطبوعات را از چه زمان و از کجا شروع کردید؟
من در سال 1330 فعالیت خود را در عرصه مطبوعات شروع کردم و ‌اکنون نیز در چند مجله‌ی اجتماعی، فرهنگی و هنری فعالیت دارم.
  • سخنی با مردم و همشهریان  خود دارید؟
به‌ عنوان یک پیشکسوت فرهنگی و هنری از همشهریان و مردم تقاضا دارم که با ارج نهادن به اصالت فرهنگ و هنر ایران ‌زمین، هنر را از اهل هنر یاد بگیرند و برای فراگیری هر رشته‌ هنری به نزد افرادی بروند که دارای سواد هنری مناسب و صلاحیت اخلاقی هستند تا به اصالت فرهنگ و هنر ایرانی لطمه‌ای وارد نشود. البته این سواد هنری و صلاحیت اخلاقی را نیز مجوزهای رسمی تأیید می‌کنند.
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار