کد خبر: ۳۵۸۶۶۲
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۵ 11 January 2017
ذبیح جلیلی ‌
استان یزد به عنوان دومین شهر تاریخی و اولین شهر خشت خام جهان با تاریخ چند هزار ساله و بافت سنتی که تا حدودی قسمت‎هایی از آن حفظ شده است، می‎‎تواند فضای مناسبی برای ساخت فیلم‎های تاریخی باشد.علاوه بر فضای سنتی و تاریخی استان که می‎‎تواند برای ساخت فیلم‎‎ها و سریال‎‎های تاریخی مورد استفاده قرار گیرد، بررسی و تحقیق در مورد جریان‌های تاریخی، سیاسی، اجتماعی و فرهنگی استان می‎تواند دستمایه ساخت چنین فیلم‎‎هایی قرار گیرد تا از این طریق فرهنگ و تاریخ شهرمان بهتر و بیشتر به تمام جهانیان معرفی شود.البته در سال‎‎های اخیر نیز قدم‎‎های امیدوارکننده‎‎ای در این رابطه از سوی فیلم‎سازان یزدی و با برخورداری از بودجه‎‎های شخصی برداشته شده که بیانگر وجود نیروی متخصص و کارآمد برای تولید کارهایی موفق و ارزشمند در استان است و توجه بیشتر از سوی مسئولان امر می    تواند افقی روشن را پیش روی این شاخه هنری در استان  بگشاید.

ظرفیت بی‎‎نظیر یزد برای فیلم‎سازان
کارگردان جوان یزدی که با مستند «مازاری‎‎ها» در جشواره اردن جایزه ویژه هیات داوران را کسب کرده است، فضای جغرافیای یزد را منحصر به فرد می‎‎داند و می‎‎گوید: جغرافیای خاص استان یزد مستعد ساخت فیلم  های تاریخی و اسطوره‎‎ای است.
«احمد صراف یزدی» اضافه می‎‎کند: محتوا و تحولات تاریخی شهر یزد نیز به‌عنوان یکی از شهرهای بی‎‎نظیر در این رابطه، این استان را به محلی پر ظرفیت برای ساخت فیلم‎‎های زیبای تاریخی تبدیل کرده چرا که این شهر تاریخی چند هزار ساله دارد. وی به آخرین فیلم حسن نقاشی یکی از کارگردانان برجسته استان و کشور اشاره و اظهار می‎‎کند: فیلم «شاه جهان» که به گوشه‎‎ای از تاریخ یزد و ایران پرداخته، زندگی یک تاجر یزدی که موسس اولین بانک ایرانی بوده است را به تصویر می‎‎کشد و این در حالی است که حتی شاید تعداد زیادی از همشهریان خودمان نیز از این موضوع بی‎‎خبر باشند.
صراف یزدی می‎‎گوید: همین اتفاقات تاریخی می‎‎تواند دستمایه فیلم‎ها و سریال‎‎های زیادی شود که نه تنها تاریخ، تمدن و فرهنگ یزد را به ایرانیان عرضه ‎کند بلکه همه دنیا را با دیدن آن، متوجه گوشه‎‎ای از تاریخ گم شده این دیار که کمتر به آن پرداخته شده است، کند.

دیده نشدن فیلم‎‎سازان مستعد یزدی
این کارگردان یکی از مشکلات را در این زمینه بی    توجهی مسئولان به این مقوله می‎‎داندو عنوان می‎‎کند: من صحبتی در مورد فیلم    های خودم نمی‎‎کنم ولی آیا مسئولان از فیلم آقای نقاشی استقبالی کردند؟ چرا چنین فیلمی نباید با حمایت مسئولان حداقل برای مردم یزد به نمایش گذاشته شود؟ با وجود استقبال مردم کشورمان از این فیلم در بخش خانگی، هیچ حمایتی از فیلم‎‎سازان یزدی در استان نمی‎‎شود و فیلم‎‎سازان با استعداد و جوان یزدی در استان دیده نمی    شوند.
وی به افتخارات فراوان مستند‎ساز یزدی در جشواره‎‎های ملی و بین‎‎المللی، بیان می‎‎کند: تاکنون هیچ دعوت به همکاری‌ای از سوی متولیان استان صورت نگرفته و هیچ نهادی حتی در کارهای پژوهشی با آنها همکاری نکرده است.
صراف یزدی می‎‎گوید: با تمام این تفاصیل، باز هم هنرمندان یزدی به دلیل علاقه    ای که به این خاک دارند با وجود تمام مشکلات، در این عرصه فعالیت می‎‎کنند.

ضرورت تغییر نگاه مسئولان
یکی از برجسته‎ترین چهره‎‎های مستندساز استان و کشورمان با بیان این که معمولاً 2 دسته فیلم در استان ساخته می    شود، اظهار می‎‎کند: برخی از فیلم‎‎ها جزو آن دسته فیلم‎‎های بد سلیقه تجاری هستند که اسم سینمای ایران را نیز با خود یدک می    کشند و گاه هم از آنها به عنوان کارهای فاخر یاد می‎‎شود.
حسن نقاشی که از کارگردانان جوان یزدی است، ادامه می‎‎دهد: این فیلم‎‎ها معمولاً با بودجه‎‎های فرهنگی ساخته می‎‎شوند، در صورتی که این بودجه‎ها باید صرف زیرساخت‎های فرهنگ و هنر یزد شود و در این قبیل کارها صرفاً از فضا و لوکیشن یزد استفاده می‎‎شود.
وی دسته دوم فیلم‎‎های ساخته شده در یزد را مربوط به سینمای مستند می    خواند که با هدف نمایان کردن ریشه‎‎های تاریخی و فرهنگی هر شهری ساخته می‎‎شوند.نقاشی می‎‎گوید: سال    هاست به این نتیجه رسیده‎‎ام که یزد آنقدر نیروی موثر کاری دارد که می‎‎تواند بیشتر فیلم‎سازان را به خود جذب کند ولی این مهم در صورتی اتفاق می‎‎افتد که مسئولان استان دیدشان را نسبت به سینمای مستند تغییر دهند.وی کار جدیدی را که در حال حاضر مشغول ساخت آن است در مورد تاریخ تجارت و شکل‎‎گیری تجارتخانه‎‎های مهم تهران معرفی می‌کند و می‎‎گوید: این مستند در واقع به تجار ایرانی و علت مهاجرت آنها به تهران برای شکل دادن استقلال اقتصاد ایران می‎‎پردازد.این مستندساز یزدی تصریح می‎‎کند: با این که بخش‎‎های زیادی از این مستند در مورد تهران قدیم است ولی سکانس‎های مهم آن را در یزد ثبت و ضبط کردیم، زیرا فضای یزد و حتی برخی تجار یزدی نظیر «ارباب جمشید»، «محمد تقی مازار» و «افشار یزدی»، در زمان مشروطیت و قاجار جزو تاثیر‎گذاران تجارت ایران بودند.

بهترین فیلم 14 جشنواره را با هزینه شخصی ساختم
کارگردان جوان مستند «اوسیا» که در 14 جشنواره جایزه بهترین فیلم را دریافت کرده است، در مورد ساخت این فیلم تاریخی به همشهری می‎‎گوید: در حالی که تاکنون فیلم‎‎های تاریخی زیادی ساخته شده است ولی اگر بخواهیم بررسی کنیم که آیا این فیلم‎‎های سینمایی، تولید خود استان بوده یا نه، سوالات زیادی مطرح می‎شود.
«علیرضا دهقان» در مورد این سوالات ادامه می    دهد: آیا استان یزد به صورت مستقیم روی تولید فیلم‎‎های مستند و سینمایی سرمایه‎‎گذاری کرده؟ یا این که اصلاً استان توان سرمایه‎‎گذاری روی فیلم‎‎های بلند سینمایی و مستند را دارد؟ اینها سوال    هایی هستند که در این مورد ناخودآگاه در ذهن به‌وجود می‎‎آید چرا که در این سال‎‎ها فیلم‎‎های شاخصی با بودجه فرهنگی استان تولید نشده است که بتواند در کشور حرفی برای گفتن داشته باشد.
وی که 15 سال سابقه فعالیت در این حرفه را دارد، عنوان می‎‎کند: تمام هزینه‎‎های مستند اوسیا که در مورد قنات زارچ است را از خارج استان و با هزینه شخصی خودم تامین کرده  ام و در واقع بیشتر کارهایم را از این طریق ساخته‎‎ام.
دهقان معتقد است که یزد ظرفیت ساخت فیلم‎‎های تاریخی مستند و داستانی فاخر را دارد ولی لازمه این کار همدل شدن و حمایت مسئولان استان برای چنین اتفاقی است.وی یکی از دلایل فعالیتش در استان را علاقه قلبی خود به زادگاهش می‎‎داند و اضافه می‎‎کند: به خاطر علاقه‎‎ای که به این شهر و مردم شهرم دارم، در حد توان سرمایه    گذاران را به تولید فیلم در استان جذب کرده‎ام تا بتوانم در شهر خودم فیلم بسازم.
دهقان می‎‎گوید: البته اوایل کار، تمام هزینه ها را به صورت شخصی تامین می‎‎کردم ولی انسان تا حدی می‎تواند از مخارج زندگی خود صرف‌نظر کند و در حوزه فیلم‎سازی فعالیت کند و این نوع هزینه کردن برای تداوم کار حرفه‎‎ای و بلند مدت، اصلاً امکان پذیر نیست.

   ظرفیت‎‎های فرهنگی و تاریخی یزد  
مسئول امور سینمایی اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی یزد، استان را از نظر ظرفیت فرهنگ بومی، بسیار غنی می‎‎خواند و می‎‎گوید: این ظرفیت‎‎ها می‎‎تواند برای فیلم‎‎سازان منبع الهام و کار باشد.
«فهیمه سهیلی» اظهار می‎‎کند: از نظر پرداختن به وقایع و شخصیت‎‎های فرهنگی، اجتماعی، هنری، سیاسی و تاریخی در این استان، گستره وسیعی با سوژه  های ناب وجود دارد که امیدواریم هم فیلم‎‎سازان به ویژه مستندسازان به آنها بپردازند و هم سرمایه    گذاران و مسئولان برای به تصویر کشیدن آنها حمایت‎های لازم را انجام دهند.
وی ادامه ‎‎می‎‎دهد: اعتبار جداگانه‎‎ای در بودجه اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان برای تولید فیلم تعریف نشده است اما از آنجا که حمایت از فعالیت    های هنری و نظارت بر آنها به‌عهده این اداره کل است، تلاش می‎‎کنیم با رایزنی و مذاکره در قالب جشنواره‎‎ها، کارگاه‎‎ها یا سایر برنامه ها، اعتبار ویژه‎‎ای در این مورد جذب و براساس اولویت و نوع کار هنری برای حمایت از هنرمندان استان صرف شود. سهیلی در این مورد یادآور می‎‎شود: در یازدهمین جشنواره فیلم رضوی در سال‎‎جاری، از همین طریق 3 فیلم کوتاه در استان تولید شد که فیلم‎‎های قابل قبولی هستند و به جشنواره‎‎های متعددی نیز راه یافته و بعضاً تقدیر شده یا موفق به دریافت جایزه شده‎‎اند.ش
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار