کد خبر: ۳۵۸۶۷۱
تاریخ انتشار: ۲۲ دی ۱۳۹۵ - ۱۱:۱۲ 11 January 2017
به گزارش تابناک یزد،تامین مواد غذایی سالم از مهم ترین زیربناها و تضمین کننده سلامت افراد جامعه است.
افزودنی‎‎های شیمیایی و همچنین انواع سمومی که در تولید انواع سبزی  ها و میوه‎‎ها و دیگر محصولات مصرف می‎‎شود، باعث روبه‌رو شدن جامعه با انواع بیماری  ها شده است. روزی نیست که شاهد هشدار دوباره رشد انواع بیماری‎‎ها مانند سرطان‎‎ها، بیماری  های غیر واگیردار و همچنین چاقی مفرط از سوی متخصصان و کارشناسان بهداشتی نباشیم.
این موضوع باعث شده تا دولت با همکاری «خیران سلامت» در جای جای کشورمان در زمینه توسعه زیر ساخت‎‎های پزشکی، درمانی و همچنین بهداشتی، اقدام به برنامه    ریزی و سرمایه‎‎گذاری کند، ولی توسعه بیمارستان‎‎ها و مراکز پزشکی در کشور و همچنین رشد و توانمندی استان‎‎هایی مانند یزد در حوزه پزشکی، باز هم جوابگوی نیاز بیماران نیست و دست مهربان خیران سلامت در دست دولت نتوانسته این کمبودها را برطرف کند.
  • در این باره سوالات متعددی در اذهان عمومی به‌وجود آمده است. معمای رشد فزاینده بیماری‎‎ها در کشورمان چیست و چرا با رشد علمی کشور و ارتقای سطح بهداشت، باز هم همچنان با انواع بیماری‎‎ها سر و کار داریم و مراکز درمانی و پزشکی پاسخگوی این نیازها نیستند؟
شاید جواب این معما در نبود «فرهنگ تغذیه سالم» و نبود «غذاهای سالم» و همچنین «تولید مواد کاملاً ارگانیک» باشد تا جایی که یک خیر سلامت در استان به فکر فرهنگسازی برای تغذیه صحیح مردم افتاده است.همشهری برای آشنایی با این خیر یزدی و همچنین ایده و طرح‎‎های «محمود زارع» که در رابطه با ترویج تغذیه سالم گام برداشته، با وی به گفت‎‎و    گو نشسته است که مشروح این گفت‎وگو را در زیر می‎‎خوانید.
  • از نگاه شما «غذای سالم» چگونه غذایی است؟
به نظر من غذاهایی عاری از سموم شیمیایی و به دور از همه افزودنی    های غذایی که همان غذاهای سالم و سنتی عاری از نمک    های اضافی، روغن‎‎های با ترانس بالا و همچنین کاملاً ارگانیک است، غذای سالم محسوب می‌شوند.
  • چه عاملی باعث شد که به عنوان یکی از خیران سلامت در استان در مورد «تغذیه سالم» ورود کنید؟
بخش «دیالیز» بیمارستان حضرت فاطمه الزهرا (س) مهریز را در سال 87 و بعد از آن نیز در سال 91 ساختمان بخش «آنژوگرافی» و «آی سی یو» را در این بیمارستان ساختم. مدتی بعد در سمیناری با حضور مسئولان و اساتید بهداشت که در رابطه با آمار بیماران کلیوی و میزان رشد آن بود، متوجه شدم که تعداد تخت‎‎های بخش کلیوی بیمارستان فاطمه الزهرا (س) بعد از 10 سال از 48 تخت به 150 تخت افزایش یافته و با وجود خدمات    رسانی به صورت 3 شیفت باز هم جوابگوی نیاز بیماران نیست.
فکر می‎‎کنم با توجه به افزایش بیماران، ساخت یک یا 2 بیمارستان هم نمی‌تواند در آینده جوابگوی این نیازها باشد. دولت و خیران هر قدر با هم همکاری کنند، بخش درمان باز هم در این رابطه ناکام خواهد بود.
 لذا به این فکر افتادم که در زمینه پیشگیری کاری کنم و با مشورت گرفتن از دوستان، کارشناسان و متخصصان امر و با توجه به این که 20 سالی بود به فکر فرهنگسازی برای تغذیه سالم بودم، «انجمن تغذیه دیار عشق یزد» را ایجاد کنم.
  • درباره زمینه‎‎های فعالیتی این انجمن توضیح دهید.
 این انجمن، نخستین انجمن فعال در رابطه با تغذیه و فرهنگسازی تغذیه سالم در ایران است که اکنون با 15‌نفر عضو تنها با هدف ارائه خدمت و فرهنگسازی در مورد تغذیه سالم با همکاری دولت فعالیت می‎‎کند.
در انجمن با همکاری فعالان حوزه مشاوره تغذیه و همچنین تولیدکنندگان و عرضه‎‎کنندکان مواد غذایی تلاش داریم که راهکارهایی برای عرضه و فرهنگسازی مصرف غذای سالم از سوی افراد جامعه ارائه کنیم.
  • تاکنون چه اقداماتی در این زمینه انجام شده است؟
با توجه به مصرف بالای نان و میزان نمکی که در این ماده غذای اصلی مردم وجود دارد، تلاش کردیم که مصرف نان سالم و سبوس‎‎دار را در بین مردم ترویج دهیم؛ چرا که نان مصرفی به جامعه به لحاظ استفاده از نمک و جوش شیرین زیاد، فاصله زیادی با نان سالم دارد.
در همین رابطه با سرمایه‎‎گذاری زیادی اقدام به راه‎‎اندازی یک واحد تولید نان سالم و صنعتی در استان کردیم که نمونه منحصربه‌فردی در خاورمیانه محسوب می‎شد.
تولیدات این واحد با نان سنتی متفاوت بود و از آرد سالم و کاملاً سبوس‎‎دار و بدون مصرف جوش شیرین و عاری از نمک تهیه می‎‎شد ولی بعد از مدت کمی، با توجه به نبود حمایت از سوی مسئولان، این واحد غیر فعال و تعطیل شد.
طرح دیگری را برای «ساماندهی نان استان» پیگیری کردیم که تا مشکلات نان استان برطرف و یک نان سالم تحویل مردم داده شود. در این رابطه نیز نسخه‎‎ای از طرح را به وزارت کشور ارائه کرده‎‎ایم ولی هنوز در فرمانداری یزد به دلیل نبود اعتبار در حال خاک خوردن است.
  • مهم‎‎ترین چالش‎‎هایی که برای اجرای طرح‎‎های فرهنگسازی‌تغذیه سالم در جامعه با آن مواجه شده‎‎اید، چیست؟
نخستین چالش ما نبود اطلاع رسانی از انجمن و برنامه‎‎های ماست؛ چرا که این انجمن توان و ظرفیت زیادی برای تبلیغ و اطلاع رسانی در رادیو و تلویزیون برای تبلیغات ندارد. در این رابطه نیازمند همراهی دولت هستیم ولی در حال حاضر منابع مالی را خود تامین می‌کنیم.
دومین چالش بزرگ ما نبود حمایت‎‎های مسئولان است، به طوری که در رابطه با تولید محصولات ارگانیک با یک گلخانه‎دار رایزنی کردیم ولی کسی حاضر نشد خیار تولیدی این گلخانه را به قیمت هر کیلو 1500 تومان خریداری کند؛ در حالی که این محصولات در تهران با قیمت بالاتر هم فروش رفته و با استقبال روبه‌رو بوده است.
قطعاً باید تسهیلات و حمایت‎‎های دولتی برای سوق دادن گلخانه‎‎داران به سمت کشت محصولات ارگانیگ وجوذ داشته باشد و برای سلامتی مردم، دولت حمایت کند.
همشهری
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار