به گزارش تابناک یزد،امروزه با توجه به بزرگ شدن جوامع بشری و بروز مشکلات فراوان در
خانوادهها، وجود داشتن مشاور و حمایت از سوی مراکز مشاوره یکی از
اصلیترین نیازهای مردم است و استان یزد هم ازاین قاعده مستثنا نیست و
بروز پدیده شهرنشینی و افزایش آسیبهای اجتماعی در جوامع رو به رشد
امروزی، مشکلات اجتماعی و خانوادگی روزافزونی را بهدنبال داشته است و
دریافت مشاوره برای رفع این مشکلات به یکی از دغدغههای اصلی شهروندان
تبدیل شده است.
این در حالی است که دریافت مشاورههای حضوری از مراکز درمانی نیز نیازمند صرف هزینههای بالا و وقت زیادی است.
به همین دلیل نیز به همت بهزیستی استان از سالها پیش مرکز مشاوره تلفنی
با عنوان «صدای مشاور» راهاندازی شده که با ارائه خدمات سهل و آسان
تاکنون بسیاری از مشکلات مردم استان را رفع کرده است.
خوشبختانه این مرکز در استان مورد استقبال شهروندان زیادی قرار گرفته و
توانسته با حل و فصل بسیاری از مشکلات خانوارهای استان، شادی را دوباره
مهمان خانههای مردم کند.
دسترسی ساده و بدون هزینه
یکی از شهروندان یزدی که سابقه استفاده از این مرکز مشاوره را برای رفع
مشکلات مربوط به تربیت فرزندش دارد، در این باره به همشهری میگوید: از
همان ابتدای خردسالی فرزندم که اکنون 10 ساله است، دائم با صدای مشاور در
تماس هستم و تا این لحظه از حمایتها و راهکارهای مناسب و به موقع مشاوران
این مرکز بهرهمند شدهام.
«مرجان افخمی» اضافه میکند: دسترسی بدون هزینه به چنین مکانی و وجود
مشاوران حاذق این مرکز سبب شده تا به راحتی مشکلات مربوط به فرزندم و حتی
مشکلات خانوادگی خود را با کمک مشاوران این مرکز رفع کنم و در مسیر آرامش
خانوادهام گام بردارم.
وی با اشاره به ازدواجش در سن کم و بیبهره بودن از راهنمایی اطرافیان
برای رفع مشکلات خانوادگیاش میگوید: رفع این مشکلات در ابتدای زندگی
برایم بسیار دشوار بود ولی از زمانی که با این مرکز آشنا شدم حداقل ماهی 3
بار با صدای مشاور در تماس هستم و از این طریق به راحتی مشکلات زندگیام
را مرتفع میکنم.
رضایت شهروندان از صدای مشاور
دیگر شهروند یزدی وجود صدای مشاور در استان را برای کمک به رفع مشکلات
خانوادگیاش بسیار موثر میخواند و میگوید: خانواده های زیادی را
میشناسم که برای حل مشکلاتشان با این مرکز در تماس بوده و از وجود چنین
مرکزی برای رفع مشکلاتشان بسیار راضی هستند.
«راضیه میرجلیلی» با اشاره به این که از طریق این مرکز توانسته مشکلات
تحصیلی فرزندش را مرتفع کند به طوری که وی اکنون به یکی از دانشآموزان خوب
مدرسه تبدیل شده است، اظهار می کند: فرزندم از نظر تحصیلی جایگاه
مناسبی نداشت و صرف هزینه های مشاوره حضوری نیز برایمان امکانپذیر نبود.
وی ادامه میدهد: راهنمایی معلم مدرسه موجب آشناییام با صدای مشاور شد و
توانستم با استفاده از مشاورههای این مرکز، مشکلات تحصیلی فرزندم را پس
از مدتی برطرف کنم.
افزایش تماسها
کارشناس مسئول مشاوره بهزیستی استان یزد با اشاره به فعالیت 15ساله مرکز
صدای مشاور در استان میگوید: این مرکز از سال 80 با کمک 2 مشاور فعالیت
خود را آغاز کرد و از همان ابتدا تاکنون از مشاوران حاذقی برخوردار بوده
است و توانسته رضایت شهروندان یزدی را جلب کند.
«حسینعلی دهقانیزاده» صدای مشاور را با توجه به این که بسیاری از شهروندان
در مورد بیان مشکلاتشان به صورت حضوری با مشاور دچار مشکل هستند، راهکار
مناسبی میخواند و اضافه میکند: شهروندان در هنگام تماس با صدای مشاور
به راحتی میتوانند در عین ناشناختهماندن به بیان مشکلاتشان بپردازند و
از وجود مشاوران این مرکز بهرهمند شوند.
وی میگوید: در حال حاضر صدای مشاور استان از 14 مشاور حاذق بهره می
گیرد و سالانه پاسخگوی حدود 50 هزار تماس از سوی شهروندان است، ضمن این که
پیشبینی میشود این رقم با افزایش تعداد مشاوران، در سالهای آینده بیشتر
شود.
دهقانی زاده عنوان می کند: پرداخت نکردن هزینه از سوی مردم و برقراری
ارتباط آسان با چنین مرکزی، سبب شده میزان تماسها روندی صعودی داشته
باشد.
وی ارائه راهکارهای مناسب از سوی مشاوران این مرکز را یکی دیگر از دلایل
افزایش تماس با صدای مشاور در استان میداند و تصریح میکند: نه تنها
مردم شهر یزد بلکه مردم سراسر استان میتوانند با این مرکز در تماس باشند و
با خاطری آسوده به بیان مشکلاتشان بپردازند و از مشاوران این مرکز یاری
بخواهند.
لزوم فرهنگسازی بیشتر در مورد صدای مشاور
کارشناس مسئول مشاوره بهزیستی استان متذکر میشود: افراد تحت تاثیر
بحرانهای خاص اجتماعی و خانوادگی نمیتوانند تصمیمات درست اتخاذ کنند و در
این شرایط میتوانند از مشاوران مرکز برای دادن راهکار مناسب یاری بطلبند و
با تصمیم درست، بهترین راهحل را برای رفع مشکلاتشان انتخاب کنند.
«حسینعلی دهقانیزاده» با تاکید بر این که باید برای رشد و آشنایی بیشتر
مردم با صدای مشاور فرهنگسازی مناسب صورت گیرد، اظهار میکند: مردم
میتوانند براساس نتایج خوبی که از مشاوره با صدای مشاور میگیرند صدای
مشاور را به دیگر شهروندان معرفی کنند تا ضمن آشنایی بیشتر مردم با این
مرکز، شاهد رفع مشکلات معمول آنها در جامعه باشیم.