همایش ملی زبان و هویت با حضور وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی،در شیراز آغاز به‌ کار کرد.
کد خبر: ۳۵۹۵۲۷
تاریخ انتشار: ۲۳ دی ۱۳۹۵ - ۲۲:۳۰ 12 January 2017
به گزارش تابناک : سیدرضا صالحی‌امیری پنجشنبه 23 دیماه در همایش ملی زبان و هویت در شیراز گفت: تقویت زبان کمک به ارتقای فرهنگی جامعه است و آنچه هویت ایرانی را استمرار بخشیده و می‌بخشد، زبان فارسی است.

وی با تاکید بر اینکه زبان فارسی حس مشارکت مردم هر کشوری به‌شمار می‌رود،تاکید کرد: به همین دلیل هویت ملی ایران بر تاریخ،دین و زبان فارسی استوار است.

صالحی امیری،یکی از دغدغه‌های مهم دیروز و امروز را ورود واژگان بیگانه به زبان دانست و با تاکید براین که نشناختن ریشه‌های دغدغه‌های ما را در حراست از زبان دچار چالش خواهد کرد، گفت: صرف ورود واژگان بیگانه،  که هیچ زبانی از آن مستثنا و مصون نیست، زبان فارسی را با مخاطره مواجه نمی‌کند که اگر چنین بود زبان فارسی امروز و بعد از هزاران سال دچار بحران هویتی شده بود. زبان فارسی یکی از ارکان اساسی هویت ملی ایران است؛ این زبان فاخر، زبان عرفان و گسترش دهنده فرهنگ اسلامی و کلمه طیبه محسوب می‌شود.

صالحی‌امیری گفت:زبان فارسی، زبان حکمت و زبان ادبیات کلاسیک پرآوازه ایران است و اگر چه تاریخ، اسطوره، مذهب و سنت‌ها برای ایرانیان تجربه مشترک تاریخی را به وجود آورده است اما بی‌تردید زبان فارسی سرچشمه حس مشترک در ادبیات، عرفان، نیایش و زندگی را برای مردم ایران رقم زده است و به همین دلیل است که هویت ملی ایرانیان بر تاریخ و جغرافیا، دین اسلام و زبان فارسی استوار است.

وی اضافه کرد: هویت ایرانی دارای اجزا و عناصری است که با آنها شناخته می‌شود؛ نمادهای ملی چون پرچم،‌سرود ملی،‌اسطوره‌ها و اعیاد و نظایر آن از این جمله‌اند،‌اما زبان یکی از مهمترین مقوله‌های این امر است چرا که زبان نه تنها در بیان واقعیت‌ها و شناخت پیرامونی خنثی نیست، ‌بلکه در ساخت واقعیت‌ها تاثیر گذار است و مفاهیم و تعامل‌های انسانی را بازگو می‌کند.

صالحی‌امیری گفت: بی‌شک  حفظ هویت ملی ایران، بر پایه دو ستون زبان و تاریخ استوار است و از آنجا که زبان به مثابه عامل پیوند دهنده ملت عمل می‌کند و عامل اصلی اعتبار جریان سیال فرهنگی است حفظ و پرداختن به آن ضرورتی انکارناپذیر است.

به اعتقاد وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی، زبان ملی، بزرگترین سرمایه فرهنگی و مهمترین عامل حفظ، استمرار و استقلال فرهنگ‌ها و پاسداری از هویت ملی است که در کنار دیگر مولفه‌ها همچون قلمرو جغرافیایی و ارزش‌های دینی اجتماعی و انسانی نمود پیدا می‌کند.

در این همایش  همچنین بهزاد مریدی، مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان فارس گفت: ایران رنگین کمانی از خرده فرهنگ‌هاست و  همین خرده‌فرهنگ‌ها است که هویت ملی ما را بنا می‌کند و استوار می‌سازد. پنج مولفه در ایجاد هویت یک ملت تاثیرگذار است و زبان یکی از مهمترین این مولفه‌ها به شمار می‌رود.

وی اظهار کرد: 150 مقاله به دبیرخانه همایش رسید که از این میان 49 مقاله برتر شناخته شد و 25 مقاله در قالب سخنرانی در این همایش یک‌روزه ارائه می‌شود.

در این همایش یک‌روزه، جمعی از صاحبان اندیشه و نظر در حوزه‌های زبان و ادبیات فارسی و جامعه شناسی حضور دارند که در قالب پنل‌های علمی به طرح مباحث مختلف خواهند پرداخت.



منبع : ایسنا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار