سایت رسمی ایرباس تعداد صندلی‌های هواپیمای فروخته شده به ایران را ۱۸۵ نفر کرده است. این در شرایطی است که پایگاه اطلاع رسانی دولت ظرفیت مسافر این هواپیما را ۲۳۶ نفر خوانده و وزارت راه نیز در گزارشی دیگر اعلام کرد این هواپیما دارای ظرفیت ۱۹۴ مسافر و ۱۰ خدمه است.
کد خبر: ۳۵۹۷۵۵
تاریخ انتشار: ۲۴ دی ۱۳۹۵ - ۱۵:۳۳ 13 January 2017
به گزارش تابناک : پس از گذشت ۲۰ روز از عقد قرارداد خرید ۱۰۰ فروند هواپیمای ایرباس هم اکنون اولین فروند از این هواپیما روز گذشته وارد آسمان ایران شد.  
  
پس از دوران طولانی که شرکت‌های هواپیمایی ایرانی به دلیل تحریم‌های بین‌المللی امکان خرید هواپیما نداشتند در جریان مذاکراتی که پس از توافق هسته‌ای به کار بسته شد، ایران‌ایر توانست بعد از ماه‌ها مذاکره دو قرارداد مجزا با ایرباس و بوئینگ به امضاء برساند و در مجموع ۱۸۰ فروند هواپیما با عقد قرارداد نهایی به سمت آسمان ایران حرکت کند.  
  
ضد و نقیض‌هایی درباره هواپیمای جدید 
  
حالا در حالی که سایت رسمی شرکت ایرباس، برد هواپیمای A۳۲۱-۲۱۱ را ۵۹۵۰ کیلومتر اعلام کرده، پایگاه اطلاع رسانی دولت در اخباری متناقض و در گزارشی تصویری، برد این هواپیما را ۷۴۰۰ کیلومتر اعلام کرده است.  
  
از سوی دیگر نیز سایت رسمی ایرباس تعداد صندلی‌های هواپیمای فروخته شده به ایران را ۱۸۵ نفر کرده است. این در شرایطی است که پایگاه اطلاع رسانی دولت ظرفیت مسافر این هواپیما را ۲۳۶ نفر خوانده و وزارت راه نیز در گزارشی دیگر اعلام کرد این هواپیما دارای ظرفیت ۱۹۴ مسافر و ۱۰ خدمه است.  
  
همچنین طبق اخبار موجود قیمت خرید این هواپیما برای کشور بالغ بر ۴۵۰ میلیارد تومان بوده است که منبع این هزینه نیز از بانک صنعت و معدن تهیه شده است. این در شرایطی است که با رقم ۴۵۰ میلیارد تومان اقدامات و فعالیت‌های بسیاری را در بخش صنایع خرد کشور می‌توان ایجاد کرد.  
  
بر اساس آمارهای موجود نیز شرکت هواپیمایی کشور کفایت دارایی هر کدام از ایرلاین‌های کشور را برای فعالیت ۳۵۰ میلیارد تومان اعلام کرده بود. این در شرایطی است که تنها هما، آسمان و ماهان ۳ ایرلاین در کشور هستند که این کفایت مالی را دارا هستند. حالا با یک حساب سرانگشتی می‌توان به این نتیجه رسید که تنها یک هواپیمای خریداری شده به قیمت ۴۵۰ میلیارد تومان، ۱۰۰ میلیارد بیشتر از دارایی هر یک از ایرلاین‌های کشور است.  
  
از سوی دیگر دارایی تمام مجموعه هواپیمایی کشور شامل ۲۷۸ هواپیماست که اگر تمامی این هواپیما‌ها به فروش برسد تنها می‌توان ۳ هواپیمای مدل A۳۲۱-۲۱۱ را خریداری کرد؛ چراکه هزینه تعمیر و نگهداری هواپیماهای فرسوده که عمری بالغ بر ۵ تا ۱۰ سال دارد بسیار بالاست.  
  
هواپیمایی نو اما مرجوعی!  
  
اسناد و تصاویر زیر نشان می‌دهد که هواپیمای فروخته شده به ایران یک هواپیمای مرجوعی از سوی شرکت آویان برزیل است که هر چند این هواپیما سفارش این شرکت برزیلی بوده و به دلیل مشکلات مالی به ایرباس بازگردانده شده است، اما این هواپیما دست دوم نیست و جزو هواپیماهای نو به حساب می‌آید. تنها دلیل بازگردانده شدن این هواپیما هم مشکلات مالی شرکت خریدار بوده است. چراکه برای سفارس و آماده سازی یک هواپیما نزدیک به ۲ سال زمان لازم است اما هواپیمای وارد شده به ایران در کمترین زمان ممکن تحویل شد و اتفاقا شرکت برزیلی نیز طبق سند زیر این هواپیما را در ژانویه سال گذشته به ایرباس بازگردانده است. از این رو به نظر می‌رسد هواپیمای وارد شده به ایران‌‌ همان هواپیما فروته شده به شرکت برزیلی است که تنها رنگ و لوگوی مورد درخواست ایران ایر روی آن پیاده شده است.
 
ایرباس: برد هواپیما ۵۹۵۰ و تعداد صندلی آن ۱۸۵ نفر است/ دولت: برد هواپیما ۷۴۰۰ و تعداد صندلی آن ۲۳۶ نفر است! 
هواپیما 
تصویر هواپیمای فروخته شده به شرکت برزیلی که هما آن را به عنوان نمونه در کانال تلگرامی خود قرار داده است. این در حالی است که این هواپیما طبق سند فوق به شرکت ایرباس بازگردانده شده است.  



منبع : فردا
اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار