کد خبر: ۳۶۰۰۹۱
تاریخ انتشار: ۲۵ دی ۱۳۹۵ - ۰۹:۵۲ 14 January 2017
زینب زارع
در حالی مسئولان صنعت و معدن استان از توسعه معادن ابراز خرسندی می    کنند که خبرهای ناخوشایندی از توسعه فعالیت معادن در روستاهای استان به گوش می‎‎رسد و هر روز شاهد نارضایتی مردم از فعالیت این معادن در نزدیکی محل زندگی‎‎شان هستیم.
البته مهم ترین بهانه مسئولان استان برای لغو مجوز و تعطیلی برخی از این معادن، تحمیل خسارت بر دولت است. در حالی که به قیمت فعالیت این معادن، آسیب    های زیست محیطی زیادی بر طبیعت استان وارد می    شود و غالباً به دلیل خام‎‎فروشی این معادن و نابودی سرمایه های کشور، توسعه اقتصادی خاصی را از ناحیه فعالیت آنها در استان شاهد نیستیم.
تاکنون با وجود اعتراضات متعدد فعالان زیست محیطی و شهروندان مبنی بر تخریب‌ ناشی از معادن در استان و پیگیری‎‎هایی که در رابطه با جلوگیری از تخریب محیط زیست از سوی آنها انجام شده، اقدام موثری از سوی مسئولان استان صورت نگرفته است.


قانون؛ ملاک صدور مجوز فعالیت معادن

معاون معدنی اداره‌ کل صنعت، معدن و تجارت استان با بیان این که پروانه فعالیت معادن پس از انجام استعلام از ادارات محیط زیست و منابع طبیعی صادر می    شود، اظهار می‎‎کند: البته اگر طی مدت 2 ماه جواب استعلام از سوی این ادارات ارسال نشود، موضوع به مثابه موافقت آنها با فعالیت معدن تلقی ‎‎ و مطابق قانون، مجوز فعالیت معدن صادر می‎‎شود.
«علی گل آقایی» درباره این که برخی از این معادن با تخریب محیط زیست منطقه، اهالی را به ویژه در رابطه با چرای دام‎‎هایشان با محدودیت مواجه و آنها را مجبور به کوچ از منطقه می‎‎کنند، می‎‎گوید: هرچند بهره‎‎برداری از معادن موجب تخریب محیط طبیعی مناطق می‎‎شود ولی ملاک عمل در این مورد قانون است.
وی اضافه می‎‎کند: اگر اعتراضی هم از سوی مردم وجود داشته باشد، باید به دادگاه مراجعه کنند تا اگر سازمان صنعت و معدن در اعطای مجوز اشتباهی صورت داده است، از سوی مراجع قضایی اعمال نظر شود، چرا که سازمان صنعت و معدن به طور خودسرانه نمی    تواند مجوزی را باطل کند و چنین اقدامی موجب خسارت به دولت از ناحیه ضرر و زیان وارده به بهره‎‎بردار می‎‎شود.
وی با تاکید برای این که همیشه تبلیغات علیه معادن وجود دارد، عنوان می‎‎کند: نباید این موضوع را نادیده گرفت که کشف و استخراج معادن در برخی مناطق مانند روستاهای حاجی‎‎آباد زردین و رباط پشت بادام نیز موجب اشتغالزایی اهالی منطقه شده است.
گل‎‎آقایی از صدور 48 پروانه اکتشاف جدید در سال گذشته خبر می‎‎دهد و اظهار می    کند: در حال حاضر 452 معدن نیز در استان دارای پروانه بهره‌برداری هستند که با سرمایه‌گذاری 9800 میلیارد ریال زمینه اشتغال مستقیم 10 هزار و 700 نفر در استان را فراهم آورده    اند.

پافشاری مردم بر حق خود از طبیعت منطقه
با وجود اظهارات مسئولان معدنی استان، مردم همچنان بر حق خود بر زنده نگه‎‎داشتن طبیعت منطقه و چراگاه دام‎های اهالی پافشاری می  کنند.
دهیار روستای «بنادکوک دیزه» هم در انتقاد به ادامه فعالیت یک معدن در این روستا، می‎‎گوید: این معدن در سال 89 شروع به کار کرد و با مخالفت مردم مواجه و تعطیل شد ولی بعد از چند سال مجددا در سال 94 بدون در نظر گرفتن شرایط این منطقه آغاز به کار کرده است.
«سید مصطفی منتخب» عنوان می‎‎کند: ادامه کار این معدن، کشتزارها و قنوات منطقه را تخریب کرده و بنا بر اظهارات کارشناس رسمی دادگاه، آلایندگی این معدن و مضرات آن برای سلامتی مردم روستا تایید و صنعت و معدن استان نیز در این باره مقصر شناخته شده است.
وی اضافه می‎‎کند: با پیگیری‎‎هایی که با آغاز به کار این معدن انجام دادیم، کارگروهی متشکل از فرمانداری تفت و مسئولان اداره کل منابع طبیعی و محیط زیست استان شکل گرفت و به تعطیلی این معدن رای دادند که اسناد آن را هم با مهر و امضای مسئولان در اختیار داریم ولی این معدن دوباره شروع به کار کرده است. مشخص نیست که اداره مربوط به چه دلیل دست به این اقدام زده است.
منتخب بر مستند بودن سخنانش تاکید می‎‎کند و می‎‎گوید: هر چند این معدن به تازگی دست از کار کشیده است ولی مردم روستا همچنان با جدیت از روستای خود حمایت می‎‎کنند و از ادامه کار این معدن جلوگیری خواهند کرد.
دهیار روستای بنادکوک دیزه، حفاظت از زندگی و شغل را حق مردم این روستا می‎‎داند و عنوان می    کند: هر چند کمتر کسی صدای روستاییان را می    شنود ولی تمام مدارک لازم و مورد نیاز برای توقف کامل و قطعی این معدن را در اختیار داریم و هر گونه ادامه فعالیت معدن در آینده را نادرست می دانیم.

آسیب معادن بر آثار تاریخی استان
آسیب    های معادن در یزد تنها به نابودی پوشش گیاهی و گله های دام و انقراض نسل حیات وحش و تخریب قنوات ختم نمی  شود بلکه این بهره‎‎برداری‎‎ها سبب تخریب آثار تاریخی روستاها از جمله تخریب «تخت رستم» در روستای تاریخی «توران    پشت» از توابع شهرستان تفت نیز شده است.
کارشناس ثبت میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان نیز می‎‎گوید: تخریب هایی که به واسطه استخراج و انتقال از معادن ندوشن انجام شده، باعث آسیب دیدن دامداری ندوشن شده است.
«ناصر بابایی ندوشن» اظهار می‎‎کند: ایجاد جاده‎‎های جدید برای معادن و گرد و خاک ناشی از تردد کامیون‎‎های معدنی در این منطقه، مراتع و پوشش گیاهی که منبع اصلی تغذیه است،  از بین برده است.
حتی در سال جاری شاهد اعتراضات شدید امام جمعه ندوشن بودیم که در نماز جمعه، در جمع مردم و شماری از اساتید و صاحب‌نظران از فعالیت معادن در این منطقه انتقاد کرد و آن را تهدیدی برای مردم و منطقه ندوشن دانست.
وی ادامه می‌دهد: حجت الاسلام «محمد جوادی» تأکید کرد که مسئولان باید نسبت به تعطیلی معادن ندوشن اقدام کنند تا رضایت مردم منطقه حاصل شود.
 بابایی ندوشن اضافه کرد: این در حالی است که طبیعت زیبا و بکر ندوشن از مناطق گردشگری محسوب می‌شود و آبشارها و سنگ‌آب‌های آن در فهرست آثار طبیعی کشور به ثبت رسیده است.

   گرفتن حق بازسازی طبعیت استان از سوی معدنکاران
معاون محیط طبیعی اداره کل حفاظت محیط زیست استان می    گوید: از سال 80 تاکنون بهره‎‎برداری از معادن در استان طوری پیش رفته که حتی اجازه بازسازی به محیط طبیعی داده نشده است.
«حسن اکبری» اظهار می    کند: بولدوزرها به جان طبیعت استان افتاده‎‎اند و جمعیت حیات وحش به نحوی آواره شده که تلاش ها برای ازدیاد و تکثیر گونه‎‎های نادری همچون یوزپلنگ آسیایی ناموفق مانده است. 
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
محمد جواد دهقان
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۲۴
یه پولی بدن ما بعد هر کاری مخان بکنن ، بکنن
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار