معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی فرمانداری ویژه طبس نسبت به اعلام ثبت صحرای طبس به نام استان یزد واکنش نشان داد و گفت: این منطقه در محدوده جغرافیایی این شهرستان از توابع خراسان جنوبی قرار دارد.
کد خبر: ۳۶۰۶۳۵
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۱۵ 15 January 2017
به گزارش تابناک یزد،سعید برقی  افزود: پنجم اردیبهشت 1359 جهانیان شاهد سرنگونی هواپیماهای نظامی ایالات آمریکا در صحرای طبس بودند که این منطقه در حوزه سیاسی و جغرافیایی شهرستان قرار دارد و هر اقدامی برای ثبت ملی این اثر باید به نام طبس باشد.
وی تاکید کرد: فرمانداری ویژه طبس هم برای ثبت آثار ملی منطقه کمک می کند،اما این صحرا به نام طبس بود، هست و خواهد بود و شکی هم در این نیست.
وی افزود: بر اساس قانون، ضوابط و تقسیمات کشوری محدوده محل وقوع حادثه پنجم اردیبهشت در حیطه اختیار، محدوده سیاسی و مرز جغرافیایی شهرستان طبس است.
وی ادامه داد: قطعا اگر اشتباهی در این مورد صورت گرفته باشد برای تصحیح آن اقدام خواهیم کرد.
وی افزود: بعید می دانم، که این واقعه به نام یزد ثبت شده باشد و بررسی خواهیم کرد
که چرا این موضوع درج شده و اصل موضوع حقیقت دارد یا خیر.
برقی افزود: اگر اشتباه سهوی هم در این خصوص صورت گرفته باشد حتما باید تصحیح شود، در غیر این صورت معاونت استانداری و فرمانداری ویژه طبس به جد به این موضوع ورود پیدا خواهد کرد.
وی در مورد برخی شایعه ها که محل حادثه جزو شهرستان اردکان استان یزد است، گفت: این شایعه ها بی اساس است، مدارک و اسنادی داریم که با اطمینان خاطر می گویم محل وقوع حادثه در حوزه طبس قرار دارد، حتی آمریکا به شکست خود در صحرای طبس اعتراف کرد.
معاون فرمانداری طبس بیان کرد: برای این مکان توسط استانداری خراسان جنوبی اعتباری هم پیش بینی شده است و جزو سرزمین و حوزه جغرافیایی استان است.
به گفته برقی چندی قبل این موضوع نیز مطرح شد، که پس از بررسی آن در استان یزد و خراسان جنوبی مسجل شد که این حوزه مربوط به طبس است.
وی در مورد ایجاد موزه پنجم اردیبهشت در صحرای طبس نیز اظهار کرد: چون موضوع مرتبط به شهرستان است تامین اعتبار آن هم توسط استان انجام خواهد شد.
وی در همین حال به مردم طبس اطمینان خاطر داد: نگران نباشند، مطمئن هستم که محل این حادثه مربوط به این شهرستان است.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری طبس هم به خبرنگار ایرنا گفت: پس از اطلاع از این موضوع با مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد رایزنی شد.
رسول بهبهانی افزود: هنوز این اثر به ثبت ملی نرسید، پیگیر موضوع هستیم که پرونده ثبت آن در فهرست آثار ملی به نام شهرستان طبس باشد .
صحرای طبس در 130کیلومتری جنوب این شهر قرار دارد. فاصله طبس - یزد 365کیلومتر است.
روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان یزد، 21دیماه به نقل از مدیرکل این نهاد نوشت: برای اولین بار در کشور محل پنج رویداد انقلاب پس از بررسی در هشتمین همایش شورای سیاست گذاری ثبت آثار تاریخی و مکان رویدادهای انقلاب، در فهرست آثار ملی ثبت شد.
« فاطمه دانش یزدی» این پنج مکان را واقعه صحرای طبس، مسجد ملااسماعیل، مسجد حظیره( روضه محمدیه) و چهاراه شهدای یزد و مسجد انقلاب شهرستان بهاباد ذکر کرد.
وی بیان کرد: می توان با معرفی مکان های یادشده به گردشگران که محل وقوع حوادث تاریخی در استان است، رویدادهای منطقه خود را به آنان معرفی کنیم.
شهرستان طبس با 75هزار نفر جمعیت و 57 هزار کیلومتر مربع مساحت پنهاورترین شهرستان ایران و خراسان جنوبی است و 74درصد ذخیره کشور در این حوزه جغرافیایی قرار دارد.
منبع: ايرنا
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
ناشناس
|
Iran, Islamic Republic of
|
۱۱:۲۵ - ۱۳۹۵/۱۰/۲۶
خش مونه
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار