کد خبر: ۳۶۰۶۳۹
تاریخ انتشار: ۲۶ دی ۱۳۹۵ - ۰۷:۲۰ 15 January 2017
رنج سال هاي متمادي است،رنجي كه کشاورزان و باغداران تحمل می کنند، فريادهاي شان ره به جايي نمي برد، ناملايمات و بي مهري ها را به جان می خرند ، نااميد نمي شوند، در اندیشه توليدي بهتر سخت تر تلاش مي كنند، اما درست در بهترين ایام ، درست زمان برداشت محصول و ورود به بازار مصرف، ناگهان برخی از دولتمردان فارغ از دغدغه هاي بي پايان ركن اول توليد به فکر حمایت از مصرف کننده می افتند و با واردات انواع و اقسام محصولات-که این روزها در کشورمان به مرز خودکفایی رسیده ایم- حاصل تلاش های شبانه روزی تولید کننده ها را بر باد فنا مي دهند!

بیچاره كشاورز مي ماند با آتشي كه به خرمن توليدش افتاده و افسوس و حسرتی تلخ از بي تفاوتي متولياني كه فرياد حمايت از توليد كننده را سر مي دهند و ...

 سوای از این مرثیه  ، امسال معضل دیگری بنام آفت مگس مدیترانه ای بلای خانمانسوز باغهای میوه و مرکبات کشور شد که باغات استان یزد بویژه باغات انار  تفت هم بی نصیب از آن نماندند و خسارات فراوانی را متحمل گردیدند  که در صورت عدم مقابله جدی ، سال آینده، شاهد از بین رفتن باغات انگور و زرد آلو ی ابرکوه و خاتم در کنار باغات انار تفت خواهیم بود!

آفت مگس مديترانه اي آفتي قرنطينه اي است كه از سال ۸۵ وارد استان مازندران شد و تا سال ۸۹ از نظر گستره شيوع و تراكم، افزايش قابل توجهي داشت. سرعت شيوع اين آفت به گونه اي بود كه در سال ۸۸ تقريبا تمامي باغ هاي مركبات استان مازندران را آلوده كرده بود و میزان خسارت آن در سال های اخیر بسیار چشمگیراست.

با تداوم روند مذكور و افزايش جمعيت اين آفت تا پنج سال آينده، پرتغال تامسون قابل عرضه‌اي به بازار نخواهيم داشت. و در جنوب کشور نیز بی توجهی مسئولان امر به حل مشکل باغداران هرمزگانی موجب شده تا زنگ خطر نابودی کامل باغات لیموترش در هرمزگان به صدا درآید و طبق گفته های مسئولان کشاورزی در صورت عدم اختصاص اعتبارات و جلوگیری از واردات قانونی و ورود غیر قانونی لیموترش و لیموخشک از کشورهای آفریقایی (مانند سومالی و مصر ) و سایر کشورها باعث خواهد شد تا تولید لیموترش در هرمزگان به افسانه بپیوندد!


در ایران سازمان حفظ نباتات مسئول متولی این امر بوده و اصلی ترین وظیفه آن ،مبارزه با آفات و بيماريهاي عمومي نباتات و آفات و بيماريهاي قرنطينه اي داخلي به تشخيص شوراي حفظ نباتات و تصويب وزارت كشاورزي به هزينه دولت و به طور رايگان می باشد!

انتظار می رود مدیران خدوم جهاد کشاورزی با کمک مدیران ارشد استان به طور جدی موضوع را پیگیری نموده و با اخذ اعتبارات لازم و جلب مشارکت مردم،باغات استان را نجات بخشند چرا که با تغییرات اقلیمی صورت پذیرفته و کاهش فراوانی سرماهای فرین استان، بیش از پیش بستر محیطی برای رشد این آفت فراهم گردیده است!

ثمره عدم برنامه ریزی و پیگیری های لازم ، پیوستن خاطرات خوش فرهنگ تولید انار،زردآلو و ... به افسانه ها و تاریخ خواهد بود !تا دیر نشده اندیشه و اقدامی باید...!!!

مهران فاطمی

اشتراک گذاری
نظر شما
نام:
ایمیل:
* نظر:
* :
آخرین اخبار